Zamknij

Trening dla ozdrowieńca. Jak ćwiczyć po COVID-19?

21.12.2020
Aktualizacja: 21.12.2020 14:54
Rehabilitacja po COVID-19
fot. Shutterstock

Spacerowanie, jazda na rowerze, chodzenie po schodach, a nawet marsz w miejscu przed telewizorem pozwalają osobom, które czują się osłabione po zakażeniu COVID-19 na powrót do formy - przekonuje fizjoterapeuta Michał Szałecki.

COVID-19 to ciężka choroba, której nieprzyjemne skutki ozdrowieńcy odczuwają tygodniami. Zadyszka, przewlekłe zmęczenie, wzmożone napięcie mięśniowe to tylko niektóre powikłania choroby. "Wiele osób po przebytym zakażeniu COVID-19, przychodząc do nas do szpitala, nie jest w stanie przez sześć minut chodzić po korytarzu" - powiedział w rozmowie z PAP fizjoterapeuta Michał Szałecki ze szpitala pulmonologicznego w Olsztynie.

Rehabilitacja po COVID-19

W Polsce specjalistyczną opieką nad ozdrowieńcami zajmują się ośrodek opieki pocovidowej w Głuchołazach (woj. opolskie) oraz Ośrodek Kompleksowej Opieki nad Pacjentem po COVID-19, działający przy Dolnośląskim Centrum Chorób Płuc we Wrocławiu.

Pomoc uzyskać można też w szpitalu pulmonologicznym w Olsztynie, który opracował własny program kompleksowej interdyscyplinarnej opieki szpitalnej i ambulatoryjnej dla pacjentów, którzy przeszli zakażenie COVID-19. Osoby, które czują osłabienie fizyczne i mają kłopoty z oddychaniem, przechodzą badania w trybie ambulatoryjnym lub szpitalnym i przez 21 dni poddawani są rehabilitacji.

- Zainteresowanie jest ogromne - przyznała w rozmowie z PAP dyrektor placówki Irena Petryna.

Fizjoterapeuta Michał Szałecki, który z sukcesem rehabilituje osoby po przebytym zakażeniu koronawirusem, podkreśla jednak, że wiele osób notujących spadek formy po COVID-19 może z powodzeniem samodzielnie rehabilitować się w domu. I podpowiada, jak to zrobić.

Trening dla ozdrowieńca:

  • aktywność fizyczną podejmujemy po zakażeniu koronawirusem, a nie w trakcie;
  • do formy wracamy stopniowo, w żadnym wypadku nie porywamy się na trening o stopniu intensywności sprzed choroby;
  • idealne ćwiczenie dla ozdrowieńców to spacerowanie: po parku, wokół domu, maszerowanie przed telewizorem;
  • spacerowanie najlepiej zacząć po płaskim terenie, stopniowo zwiększając odległość i tempo;
  • po poprawie formy - można zacząć spacerować pod górkę;
  • elektroniczną bieżnię ustawiamy tak, żeby tempo nas nie męczyło;
  • do rehabilitacji można również wykorzystać rowery (w tym rowery stacjonarne).

Dla osób, które czują spadek formy, ale czują się na siłach, Michał Szałecki poleca chodzenie po schodach. "Bardzo wiele osób mówi, że schody po przebytym COVID-19 to prawdziwe wyzwanie. Warto je podejmować: najpierw wejść na półpiętro, potem na piętro i tak z każdym dniem wyżej i wyżej. Wiele osób po kilku dniach takiego treningu obserwuje poprawę wydolności oddechowej" - podkreśla fizjoterapeuta.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP