Czy można zwrócić lek do apteki?

23.01.2019
Aktualizacja: 05.07.2019 11:13
Czy kupiony w aptece lek można później zwrócić?

Kupiony w aptece lek nie spełnia oczekiwań? Zdarzyła się pomyłka i chcesz zwrócić preparat? To może być trudne. Choć leki i wyroby medyczne to produkty dostępne w sprzedaży, to rządzą się swoimi prawami. Dlatego warto zastanowić się dłużej nad zakupami w aptece lub w internecie. To, co kupisz, może bowiem nie podlegać zwrotowi.

Leki i wyroby medyczne sprzedawane w aptekach stacjonarnych i wysyłkowych to produkty w pewien sposób „delikatne”. Przy ich zakupie nie wchodzą w grę pomyłki. Zakupionego leku nie można bowiem oddać ani wymienić. Dlatego należy się porządnie zastanowić, czy lek jest potrzebny, czy spełnia wymagania i czy na pewno jest to ten preparat, o który chodziło. Zwrócić można wyłącznie produkty, które mają wadę lub są sfałszowane.

Należy mieć na uwadze, że system dystrybucji leków podlega ścisłej kontroli. Kontroluje się drogę od producenta do dystrybutora, a także do punktu sprzedaży. Leki i wyroby medyczne muszą być przechowywane w odpowiednim miejscu, w określonej temperaturze. To zapewnia bezpieczeństwo ich późniejszego użytkowania. Jeśli klient kupi lek i później będzie chciał go zwrócić, to ten mechanizm bezpieczeństwa zostanie zaburzony. Nie wiadomo bowiem, co się działo z produktem od czasu zakupu, dlatego nie można go ponownie sprzedać innej osobie. Aptekarz musi być w pełni pewny produktu, który sprzedaje i mieć na temat tego wyrobu konkretne informacje.

Czy można zwrócić lek do apteki?

Przepisy mówią jednoznacznie, zakupionego leku zwrócić nie można. 

Zgodnie z art. 96 ust. 7 i 8 ustawy – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm.) produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne wydane z apteki, co do zasady, nie podlegają zwrotowi.

Wyjątkiem są natomiast produkty lecznicze i wyroby medyczne, które są obarczone wadą jakościową lub zostały niewłaściwie wydane, lub sfałszowane. 

Czy można zwrócić lek kupiony przez internet?

Tak samo, jak w przypadku leków z apteki stacjonarnej, leków kupionych przez internet (w sprzedaży wysyłkowej) również zwrócić nie można. 

Zgodnie z art. 68 ust. 3l i 3m ustawy – Prawo farmaceutyczne, produkty lecznicze wydawane z apteki ogólnodostępnej lub punktu aptecznego w ramach wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych nie podlegają zwrotowi.

W tym przypadku również istnieją pewne ustępstwa. Zwrócić można leki, które obarczone są wadą jakościową, są niewłaściwie wydane lub sfałszowane.

Warto wiedzieć

Co z innymi produktami?

Wspomnianym przepisom nie podlegają inne produkty, takie jak kosmetyki, urządzenia, sprzęty medyczne, suplementy diety. Zwroty w przypadku takich produktów często uzależnione są od polityki firmy (konkretnej apteki lub sklepu wysyłkowego) lub dobrej woli sprzedawcy.

Źródło: gis.gov.pl