Jak się przygotować do teleporady medycznej? Porada eksperta

18.11.2020
Aktualizacja: 18.11.2020 16:05
Teleporada medyczna - jak się przygotować?
fot. Shutterstock

W czasach pandemii większość rozmów z lekarzem odbywa się telefonicznie. Dla wielu pacjentów jest to bardzo stresujące i z tego powodu zapominają o poruszeniu podczas rozmowy ważnych spraw. Poniżej znajdziesz informację, jak przygotować się do teleporady medycznej.

Pandemia nie powinna być powodem odwlekania konsultacji z lekarzem, zwłaszcza gdy wystąpią niepokojące objawy. Dotyczy to również osób przewlekle chorych, które są od dłuższego czasu pod opieką lekarza. Zaostrzenie ich choroby (np. cukrzycy, nadciśnienia, chorób nerek czy serca, nowotworów) może znacznie pogorszyć ich samopoczucie, a nawet prowadzić do śmierci.

Teleporada jest narzędziem, które może pomóc lekarzowi zweryfikować stan zdrowia chorego, ocenić skuteczność aktualnie stosowanej terapii oraz stwierdzić, czy pacjent nie wymaga wizyty w placówce ochrony zdrowia. Jest też ważnym elementem postępowania w procesie diagnozy nowych chorób.

– Teleporada udzielona w sposób prawidłowy, jest korzystnym narzędziem dla pacjenta, zwłaszcza chorego przewlekle, który może skonsultować ze swoim lekarzem prowadzącym wyniki badań, omówić niepokojące objawy lub ustalić termin wizyty osobistej, jeżeli zachodzi taka konieczność  – uważa dr hab. Agnieszka Mastalerz-Migas, konsultantka krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej, prezes Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej. I dodaje, że aby teleporada była skuteczna, zarówno pacjent, jak i lekarz powinni się do niej dobrze przygotować.

Jak się prawidłowo przygotować do teleporady?

Przygotowując się do teleporady, pacjent powinien spisać:

  • wszystkie niepokojące go objawy (od kiedy, z jakim nasileniem i w jakich okolicznościach występują),
  • zażywane leki (jakie leki przyjmuje przewlekle i w jakich dawkach, czy samodzielnie modyfikował leczenie, czy przyjmował jakieś leki doraźnie, czy któreś leki się skończyły i czy potrzebna jest nowa recepta),
  • pytania, jakie chce zadać lekarzowi.

W trakcie teleporady lekarz może również zapytać o:

  • numer PESEL,
  • ostatnie wyniki badań,
  • pomiar temperatury ciała,
  • ciśnienia tętniczego,
  • występowanie innych chorób (oprócz tej, której wyniki nas zaniepokoiły).

Warto więc mieć te informacje pod ręką, by nie szukać ich podczas teleporady.

Ponadto, lekarz może poprosić pacjenta o samobadanie. Należy je wtedy wykonać zgodnie z jego wskazówkami.

Ważne!

Podczas rozmowy z lekarzem nie pomijaj żadnych faktów, ani szczegółów, ponieważ nawet jeśli wydają się błahe, mogą mieć znaczenie przy postawieniu diagnozy.

Pacjent może odbyć teleporadę w obecności osoby bliskiej, która pomoże zapisać zalecenia lekarza. Warto jednak uprzedzić o tym lekarza na początku rozmowy.

Co podczas teleporady może zrobić lekarz?

  1. Podczas teleporady lekarz może wystawić e-receptę, skierowanie na dalsze badania diagnostyczne lub zapotrzebowanie na wyroby medyczne.
  2. Podczas teleporady lekarz może również wystawić e-zwolnienie, które będzie skierowane bezpośrednio do ZUS (nie trzeba już dostarczać go do pracodawcy).
  3. Lekarz może poprosić pacjenta o zgłoszenie się na tradycyjną wizytę w placówce ochrony zdrowia, jeśli uzna, że nie może pomóc na odległość.

Tradycyjna wizyta lekarska – czy powinienem iść?

Jak podkreśla dr Mastalerz-Migas, tradycyjnej wizyty nie należy się obawiać. Personel medyczny pracuje w środkach ochrony osobistej, miejsce kontaktu jest często dezynfekowane, a pacjenci są proszeni o wizyty w maseczkach i o dezynfekowanie dłoni.

– Staramy się zapewnić jak największe bezpieczeństwo. Dlatego, jeśli występują jakieś objawy, które niepokoją pacjenta, jakieś sytuacje, których wcześniej nie było i należałoby je skonsultować, proszę odwiedzać gabinety swoich lekarzy rodzinnych czy lekarzy POZ. Pandemia nie skończy się ani jutro, ani za tydzień. Będziemy musieli z nią żyć jeszcze przez jakiś czas, dlatego nie warto zwlekać z leczeniem – przekonuje specjalistka.

Źródło: materiały prasowe kampanii "Badaj się i lecz"