Jak skorzystać z teleporady medycznej w ramach NFZ?

04.04.2020
Aktualizacja: 04.04.2020 22:39
Teleporada medyczna NFZ
fot. Shutterstock

Rośnie liczba zarażonych na koronawirusa SARS-CoV-2, rośnie liczba osób chorujących na grypę. Władze apelują o ograniczenie wizyt w placówkach medycznych i skorzystanie w teleporad medycznych. Obecnie takich porad udzielają nie tylko lekarze interniści, ale również lekarze specjaliści (kardiolodzy, neurolodzy, onkolodzy). 

Narodowy Fundusz Zdrowia na swoich stronach udostępnia listę placówek medycznych, które udzielają teleporad medycznych. Informacje takie można również otrzymać, dzwoniąc pod numer: 800-190-590.

Z teleporady medycznej powinny skorzystać m.in. osoby:

  • z podejrzeniem grypy lub przeziębienia (jest możliwość zdalnego wystawienia L4 oraz e-recepty),
  • osoby z podejrzeniem zarażenia koronawirusem SARS-CoV-2 (lekarz podejmie decyzje dotyczące dalszego postępowania),
  • pacjenci zdrowi, kontynuujący leczenie choroby przewlekłej, zgodnie z ustalonym planem leczenia i stanem klinicznym.

Lekarze udzielający pomocy w ten sposób to nie tylko interniści, ale również lekarze specjaliści, np. kardiolodzy, onkolodzy oraz neurolodzy. Teleporad medycznych mogą również udzielać pielęgniarki oraz położne. 

Dlaczego warto skorzystać z teleporady medycznej?

  • ograniczają ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa,
  • ułatwiają izolację osób, które mogą zarażać wirusem innych,
  • rozwiewają obawy, jeśli sytuacja jest niegroźna,
  • skrócą czas oczekiwania na wizyty u lekarzy.

- Dzięki teleporadom pacjenci z podejrzeniem koronawirusa nie muszą przychodzić do przychodni. Mogą skonsultować się z lekarzem lub pielęgniarką telefonicznie, bez wychodzenia z domu - wyjaśnia Adam Niedzielski, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

Pacjenci nie powinni obawiać się, że teleporady uniemożliwią bezpośrednie wizyty u lekarzy. Jeśli po zdalnym wywiadzie będzie taka konieczność, pacjenci otrzymają sugestię skorzystania z wizyty w placówce medycznej lub skontaktowania się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.

Poniżej kilka najczęściej zadawanych pytań dotyczących teleporad medycznych. Odpowiada na nie Rzecznik Praw Pacjenta.

Czy mogę otrzymać receptę lub zwolnienie lekarskie w ramach teleporady medycznej?

Oczywiście. Placówki podstawowej opieki zdrowotnej powinny zapewnić pacjentowi kontakt telefoniczny z rejestracją oraz lekarzem rodzinnym. W ramach teleporady możliwe jest uzyskanie zarówno recepty, jak i zwolnienia lekarskiego. Jeśli lekarz, podczas rozmowy telefonicznej, uzna, że musi zbadać pacjenta osobiście, wyznaczy godzinę wizyty w przychodni.

W sytuacjach nagłych można również skorzystać z możliwości uzyskania recepty farmaceutycznej w aptece. Taką receptę wystawić może jedynie farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu farmaceuty, a nie każda osoba pracująca w aptece. Receptę farmaceutyczną można wystawić na maksymalnie 180 dni kuracji. Ważne! Na takiej recepcie nie mogą być przepisane leki zawierające środki odurzające i substancje psychotropowe.
Farmaceuta przed wystawieniem recepty może przeprowadzić wywiad z pacjentem i poprosić go o podpisanie oświadczenia o aktualnie zażywanych lekach lub stanie zdrowia. Recepta farmaceutyczna dla pacjentów jest realizowana z odpłatnością 100%.

Czy przychodnia może mi odmówić teleporady medycznej?

Przychodnie są zobowiązane do zapewnienia pacjentowi kontaktu z lekarzem w formie teleporady medycznej (zalecenia Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego). W tym celu należy skontaktować się z rejestracją placówki medycznej, która ustali godziny kontaktu z lekarzem. W razie nieuzasadnionej odmowy udzielenia teleporady należy taką sytuację zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta, dzwoniąc pod numer telefonu: 800 190 590.

Moja przychodnia jest zamknięta. Jak mam skorzystać z teleporady medycznej?

Możesz zwrócić się o pomoc do innej placówki medycyny rodzinnej (POZ), która ma podpisaną umowę z NFZ. Nie ma w takim przypadku ograniczeń związanych z miejscem zamieszkania pacjenta. Wystarczy skontaktować się telefonicznie z wybraną przychodnią i opisać swoją sytuację. Adres takiej placówki, możesz uzyskać dzwoniąc na
Telefoniczną Informację Pacjenta (800 190 590).

Ważne!

Godziny teleporad ustalają placówki POZ. Pacjent zostanie poinformowany, o której godzinie będzie mógł skontaktować się z lekarzem.

Źródło: NFZ/ Rzecznik Praw Pacjenta