Zamknij

Seniorzy za kierownicą. Kiedy należy przestać prowadzić samochód? [WYJAŚNIAMY]

10.08.2022
Aktualizacja: 10.08.2022 11:42

Nie milkną komentarze po wypadku polskiego autokaru z pielgrzymami w Chorwacji, pojawiają się też nowe komentarze specjalistów. Wiadomo już, że w chwili katastrofy za kierownicą pojazdu siedział ponadsiedemdziesięcioletni mężczyzna. Czy to bezpieczny wiek dla kierowcy? Kiedy należy przestać prowadzić samochód? Odpowiada ekspertka.

Seniorzy za kierownicą - czy to bezpieczne?
fot. Schutterstock
  1. Kiedy należy zrezygnować z bycia kierowcą?
  2. W jakim wieku jeździmy najbezpieczniej?
  3. Monotonna jazda na autostradzie a zjawisko DWA

Kierowca autokaru, który uległ wypadkowi w Chorwacji, miał 72 lata i, jak poinformowali biegli, nie miał chorób przewlekłych, które mogłyby mieć wpływ na jego zdolność prowadzenia pojazdu. Wiadomo jednak, że z wiekiem starzeją się wszystkie organy w ciele – co, oczywiście, nie znaczy, że w wieku senioralnym nie można prowadzić auta. Należy być jednak ostrożnym – podkreśla Monika Uścińska, kierowniczka Pracowni Psychologii Transportu i Symulatorów Jazdy z Instytutu Transportu Samochodowego. Oto, na co zwraca uwagę ekspertka.

Kiedy należy zrezygnować z bycia kierowcą?

– Nie można wskazać precyzyjnie wieku, w którym należy przestać prowadzić pojazd, ale osoby w podeszłym wieku charakteryzują się nawet dwukrotnie dłuższym czasem reakcji w stosunku do ludzi młodych – mówi w rozmowie z Wirtualną Polską Monika Uścińska z Instytutu Transportu Samochodowego.

Ekspertka podkreśla również, że starsi kierowcy to grupa niejednorodna i wiele zależy od ich kondycji psychicznej i fizycznej. Zwraca uwagę, że ważne są regularne badania lekarskie i samoświadomość procesów starzenia się organizmu.

– Senior za kierownicą to zazwyczaj człowiek, który przejechał wiele tysięcy kilometrów, w różnych warunkach, dobrze radzi sobie z wyzwaniami, jest bardziej odpowiedzialny i zapomina o brawurze, gdyż uznaje, że na drodze nie musi niczego nikomu udowadniać. Niestety, nie każdy starszy człowiek jest świadomy negatywnych zmian, jakie następują w jego organizmie. Niektórym osobom trudno się przyznać do słabości – wyjaśnia Uścińska.

W jakim wieku jeździmy najbezpieczniej?

Według amerykańskich i europejskich badań, najbezpieczniejszymi kierowcami są osoby pomiędzy 35. a 69. rokiem życia. Powody są dość proste: kierowcy w tym wieku są dojrzali i mają już spore doświadczenie, są zrównoważeni emocjonalnie i zwykle świadomi własnych ograniczeń.

– Wypadki śmiertelne z udziałem starszych kierowców wynikają najczęściej z błędów w postrzeganiu i z nieprawidłowej oceny sytuacji, szczególnie pierwszeństwa przejazdu. Ponadto pojawia się zawężenie pola widzenia i słaba wrażliwość kontrastu, gorsza ocena odległości, dłuższy czas wykonywania manewrów i czas reakcji oraz gorsza koordynacja – wylicza ekspertka z Instytutu Transportu Samochodowego.

Specjalistka wyjaśnia, że główne problemy starszych kierowców mają związek z podzielnością uwagi. – Mogą oni zbyt wolno reagować na stale zmieniające się warunki drogowe, szczególnie w sytuacjach złożonych. Mają również tendencję do większego znużenia oraz do mimowolnego przyśpieszania podczas jazdy – podkreśla.

Monotonna jazda na autostradzie a zjawisko DWA

Duże znaczenie mają też warunki drogowe, nie tylko dla kierowców w starszym wieku, ale dla wszystkich – o tym zdarza się zapominać każdemu. W przypadku monotonnej jazdy na autostradzie, kierowcy powinni robić częste przerwy, a jeśli w pojeździe jest ich kilku, to także częściej się zmieniać. Naukowcy twierdzą, że limit bezpiecznej jazdy w takich warunkach to zaledwie 80 minut. Później może pojawić się tzw. tryb DWA.

Monika Uścińska wyjaśnia: – W warunkach dobrze znanych, na trasach monotonnych, które kierowca pokonuje często, zauważalne jest zjawisko zwane „trybem jazdy bez uwagi”, tzw. tryb DWA (ang. Driving Without Attention Mode), będące formą zakłócenia uwagi. Pojawia się ono niezależnie od zmęczenia kierowcy i powoduje, że prowadzi on pojazd bez świadomości.

Choć nawet zgodnie z wiedzą ekspercką naprawdę trudno ustalić, kiedy należy przestać prowadzić samochód, to zdecydowanie warto zachować ostrożność i odpowiedzialnie podejść do swoich możliwości i stanu zdrowia – choć nie jest to łatwe. O ile dla starszych kierowców jazda na krótkich trasach może być bezpieczna, to na dłuższych czy długich będzie się już wiązać z większym zagrożeniem.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Wirtualna Polska