Karol Strasburger o chorej służbie zdrowia: pacjent jest jak w matni

09.05.2019
Aktualizacja: 09.05.2019 15:36
Karol Strasburger w Radiu ZET
fot. Radio ZET

- Jeśli muszę tupnąć nogą, to nie chcę być później leczony przez lekarza, który się na mnie wkurzył - mówił Karol Strasburger w audycji Michała Figurskiego "NieZŁY pacjent w Radiu ZET", werbalizując obawy milionów pacjentów.

W programie Michała Figurskiego "NieZŁY pacjent w Radiu ZET" Karol Strasburger - aktor, Iwona Schymalla - prezes Fundacji Żyjmy Zdrowo oraz Kalina Gierblińska - prezes Instytutu Komunikacji Zdrowotnej debatowali o niedomogach polskiej służby zdrowia.

- Główną bolączką służby zdrowia jest to, jak wyglądają relacje lekarza i pacjenta - podkreśliła na wstępie Kalina Gierblińska, prezes Instytutu Komunikacji Zdrowotnej.

Iwona Schymalla, prezes Fundacji Żyjmy Zdrowo, zauważyła, że jedni i drudzy chcą dobrze, pacjenci chcą być dobrze leczeni, lekarze chcą korzystać z najnowocześniejszych metod leczenia, ale wszyscy są uwikłani w matnię, ponieważ z wielu rozwiązań korzystać nie mogą.

Karol Strasburger zaoponował, że w matni znajduje się głównie pacjent. I nie chodzi tu tylko o zawikłaną strukturę służby zdrowia, wyjętą jakby z "Procesu" Kafki: błądzenie po szpitalnych korytarzach, niekończące się kolejki, trudno dostępne skierowania, ale także o pozbawiające poczucia bezpieczeństwa dryfowanie pomiędzy specjalistami.

- Uważam, że za tym mimo wszystko stoją ludzie. Lekarze, ich moralność, ich wiedza i ich brak wiedzy. Ponieważ tak jak w innych zawodach, wśród lekarzy są ludzie utalentowani i nieutalentowani. Wykształceni, z intuicją, ciepłem, moralnością i ci, którzy tego nie mają. Tylko nie zawsze potrafią powiedzieć: przepraszam, ale ja się na tym nie znam. Czytają wyniki rezonansu czy USG, wyciągają wniosek i stawiają jakąś diagnozę. Z tymże dokumentem idziemy do drugiego lekarza i ten człowiek mówi kompletnie coś innego - mówił wyraźnie poirytowany Karol Strasburger w Radiu ZET.

Zdaniem obecnych w studiu Radia ZET ekspertek, Iwony Schymalli i Kaliny Gierblińskiej, pacjenci powinni lepiej znać swoje prawa i nauczyć się je egzekwować.

- Z drugiej strony, jeśli muszę tupnąć nogą, to nie chcę być później leczony przez lekarza, który się na mnie wkurzył - zauważył Karol Strasburger.

- Byłam na kilku spotkaniach, gdzie lekarze zaczęli publicznie mówić: tak, potrzebujemy rozmowy na temat naszej relacji z pacjentem - uspokajała Iwona Schymalla.

Prezes Fundacji Żyjmy Zdrowo i prezes Instytutu Komunikacji Zdrowotnej wspólnie zaapelowały o aktywną postawę pacjentów i lekarzy w walce o uzdrowienie służby zdrowia.

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące omawianych w programie chorób lub innych, o których chciałbyś usłyszeć w naszej audycji, napisz do nas na adres: niezlypacjent@radiozet.pl

Audycji Michała Figurskiego „NieZŁY pacjent w Radiu ZET” możecie słuchać w każdy wtorek, w godzinach 21-23.