E-recepty - gdzie je przechowywać i jak realizować?

10.01.2020
Aktualizacja: 10.01.2020 10:57
E-recepty - gdzie je przechowywać i jak realizować?
fot. Shutterstock

Od 8 stycznia 2020 r. lekarze mają obowiązek wystawiania e-recept. W związku z tym pojawia się jednak dość dużo pytań: Jak zrealizować e-recepty? Gdzie przechowuje się e-recepty? Jak założyć profil zaufania? Dlaczego warto zainstalować aplikację mObywatel?

E-recepty wystawiane przez lekarzy można przechowywać w telefonie, w bezpłatnej aplikacji mObywatel. Jest ona dostępna na razie dla posiadaczy telefonów z systemem operacyjnym Android 6.0 (i wyżej), a pod koniec stycznia ma być dostępna również dla właścicieli smartfonów z systemem iOS.

Aplikacja mObywatel jest bezpłatna i – co podkreśla Ministerstwo Cyfryzacji – bezpieczna. Można ją pobrać w sklepach Google Play lub App Store.  Aby jednak móc korzystać w pełni z jej możliwości, należy najpierw założyć tzw. profil zaufany (PZ).

Profil zaufany – jak założyć?

Profil zaufany można założyć na dwa sposoby:

  • korzystając z bankowowści elektronicznej – profil zaufany można założyć przez internet, mając konto w bankach PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Alior Bank, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe lub na platformie Envelo. Wystarczy wypełnić formularz a całą operację potwierdzić bankowym kodem autoryzacyjnym. Potwierdzenie założenia konta przyjdzie na adres mailowy;
  • na stronie www.pz.gov.pl – zakładając profil zaufania w ten sposób, trzeba potwierdzić ten fakt w ciągu 14 dnia w jednym z 1500 Punktów Potwierdzających (lista na stronie www.pz.gov.pl).

Profil zaufania pozwala logować się także do Internetowego Konta Pacjenta (IKP). To kolejna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, która umożliwia dostęp do:

  • dokumentacji medycznej (np. e-recept i e-skierowań, a wkrótce także wyników badań czy wypisów ze szpitala),
  • informacji o wysokości refundacji (kupionych leków i innych produktów medycznych oraz świadczeń wykorzystanych w ramach NFZ – na przykład przebytego zabiegu lub badania),
  • informacji o zaleconej dawce leków,
  • informacji o zaplanowanych świadczeniach refundowanych przez NFZ, takich jak wizyta u lekarza specjalisty czy planowany termin rehabilitacji.

E-recepty – jak je realizować i przechowywać?

Jeśli mamy zainstalowaną aplikację mObywatel, możemy wybrać zakładkę eRecepta. W aptece wystarczy pokazać farmaceucie ekran telefonu z wyświetlonym kodem QR lub podać numer PESEL (jeśli recepta jest wystawiona na ciebie) oraz kod spod e-recepty.

mObywatel – dlaczego warto mieć tę aplikację?

E-recepta to nie jedyny powód, dla którego warto zainstalować aplikację mObywatel. Jest w niej również mTożsamość, czyli odzwierciedlenie danych z dowodu osobistego.

– mTożsamością możemy się legitymować wszędzie tam, gdzie nie ma obowiązku okazywania dowodu osobistego, w tym także w przychodniach lekarskich – wyjaśnia minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Nie mam aplikacji mObywatel – jak zrealizować e-receptę?

Wychodząc z gabinetu od lekarza, możesz otrzymać:

  • SMS czterocyfrowy kod dostępu. Podajesz go w aptece wraz z ze swoim numerem PESEL;
  • e-mail z informacją o wystawionej e-recepcie w postaci pliku PDF – pacjent udostępnia farmaceucie kod kreskowy na ekranie telefonu lub podaje 44-cyfrowy klucz dostępu z pliku PDF (albo 4-cyfrowy kod dostępu z pliku PDF wraz z numerem PESEL);
  • wydruk informacyjny o wystawionej e-recepcie – wydrukowany dokument lekarz przekazuje pacjentowi (nie musi podpisywać wydruku ani stawiać pieczątek). Farmaceuta sczytuje dane z wydruku i zwraca go pacjentowi.
  • Pacjent może też udostępnić informację o e-recepcie korzystając z Internetowego Konta Pacjenta lub z aplikacji mObywatel.

Podczas realizacji e-recepty nie trzeba okazywać dowodu osobistego, w tym celu wystarczy podanie numeru PESEL oraz 4-cyfrowego kodu.

Przeczytaj więcej: E-recepta (elektroniczna recepta) - kompendium wiedzy

Źródło: PAP/ Ministerstwo Cyfryzacji