Zamknij

Co zrobić gdy nie można dodzwonić się do przychodni? Ważny wyrok sądu

Alicja Bartosiak
26.10.2022 08:20

Nie możesz dodzwonić się do przychodni lub słyszysz, że nie ma miejsc do lekarza? Nie wiesz, co robić w takiej sytuacji? Rzecznik Praw Pacjenta rozwiewa wątpliwości. W jednym z warszawskich sądów zapadł właśnie ważny wyrok, który potwierdza jego słowa.

Co zrobić gdy nie można dodzwonić się do przychodni?
fot. EastNews/Adam Staskiewicz

Przychodnie, które mają podpisaną umowę z NFZ, w ostatnich latach zmagają się z brakiem wystarczającej ilości pracowników. Pacjentów jest coraz więcej, co stwarza poważny problem: wielu z nas nie jest w stanie nawet dodzwonić się do przychodni, nie mówiąc o umówieniu wizyty do specjalisty. Niektórzy pacjenci po nieudanej próbie kontaktu przychodzą do placówki osobiście, gdzie również czekają godzinami w kolejkach. Utrudnienia te nasilają się w sezonie grypowym. Jakie prawa ma w takiej sytuacji pacjent?

Rzecznik Praw Pacjenta wyjaśnia, co może pacjent

Do Rzecznika Praw Pacjenta regularnie wpływają pytania i skargi. Jeśli chodzi o problemy ze skontaktowaniem się z placówką, jego stanowisko jest jednoznaczne:

Przychodnie powinny tak zorganizować pracę, żeby pacjenci mogli bez przeszkód dodzwonić się do rejestracji i umówić na teleporadę lub wizytę osobistą. Jeśli nie uda ci się umówić na konsultację w dniu, w którym dzwonisz, przychodnia ma obowiązek zarejestrowania Cię na następny dzień lub w innym ustalonym z Tobą terminie. Jeśli przychodnia odmawia rejestracji, możesz wystąpić pisemnie o wyznaczenie wizyty, np. wysyłając maila na adres podany przez placówkę. Takie sytuacje możesz również zgłaszać na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr 800 190 590.

Wyrok sądu w Warszawie potwierdza: prawo stoi po stronie pacjenta

Stanowisko RPP podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który podkreśli, że brak możliwości umówienia się do lekarza narusza prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością. Sąd podkreślił, że przychodnie powinny ułatwiać kontakt pacjentom. Wyrok dotyczył skargi przychodni na decyzję RPP w sprawie uznania praktyk za naruszające zbiorowe prawa pacjentów.

Chorzy, którzy szukali pomocy w placówce, mieli ograniczoną możliwość telefonicznej  rejestracji.

– Samo podanie pacjentom numerów telefonów do rejestracji nie jest wystarczające. Pracownicy mają obowiązek na bieżąco odbierać połączenia, zgodnie z harmonogramem czasu pracy w placówce. Kierownictwo przychodni powinno monitorować obciążenie linii telefonicznych i w razie potrzeby reagować na pojawiające się problemy. Na przykład oddelegować do odbierania telefonów pracowników z innych stanowisk, zatrudnić nowy personel, uruchomić dodatkowy numer telefonu dla pacjentów lub też wprowadzić system kolejkowania – podkreśla Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Źródło: gov.pl, witter.com/RzeczPacjenta