Dlaczego warto ściągnąć na telefon aplikację STOP COVID?

05.11.2020
Aktualizacja: 05.11.2020 23:05
Aplikacja STOP COVID - dlaczego warto ją mieć?
fot. Shutterstock

Osoby używające najnowszej wersji aplikacji STOP COVID będą mogły zapisać się na test wykrywający obecność koronawirusa SARS-CoV-2 bez konieczności kontaktu z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej. O ile oczywiście wynik dostępnego w aplikacji testu oceny ryzyka będzie niepokojący.

Aby dostać skierowanie na bezpłatne badanie w kierunku koronawirusa SARS-COV-2, posiadacze aplikacji STOP COVID, którzy otrzymali niepokojący wynik testu oceniającego stan ryzyka zakażenia, muszą skontaktować się Centrum Kontaktu (zgodnie z komunikatem wyświetlonym w aplikacji), gdzie zostanie z nimi przeprowadzony pełen wywiad epidemiologiczny i zapadnie decyzja, czy powinni zrobić badanie i poddać się kwarantannie. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie.

Aplikacja STOP COVID - na skróty:

Aplikacji STOP COVID ProteGO Safe używa w Polsce około 1,5 mln osób. Jej celem jest pomoc w zahamowaniu rozprzestrzeniania się pandemii. Aplikację można pobrać ze sklepów Google Play i App Store. Jest ona bezpieczna, bezpłatna i dobrowolna, ale im więcej osób ją pobierze, tym lepiej będzie realizowała cel, dla którego została stworzona. Nie wymaga ona podawania żadnych danych wrażliwych, ani nie ma dostępu do żadnych danych i plików, które są w telefonie. Nie śledzi też lokalizacji użytkownika.

Aplikacja jest efektem działania Komisji Europejskiej z Google oraz Apple. Prace nad aplikacją od początku są prowadzone transparentnie (jej kod źródłowy jest ogólnie dostępny), współpraca prowadzona jest z niezależnymi ekspertami. Ponadto aplikacja przeszła zaawansowane testy bezpieczeństwa (ich wyniki są dostępne na gov.pl/stopcovid).

Aplikacja STOP COVID – jaki ma cel?

Aplikacja korzysta z API opracowanego przez firmy Apple i Google i ma dwie główne funkcje:

  • Analizuje nasze otoczenie. Jeśli jeden z użytkowników, z którego telefonem "spotkał się" nasz telefon, zachoruje na COVID-19, dostaniemy odpowiednią informację. Nie dowiemy się, kto zachorował. Dowiemy się za to, jak się zachować i co zrobić, by zadbać o swoje zdrowie.
  • Umożliwia nam samokontrolę stanu zdrowia. To swoisty „dziennik”, który na bieżąco pozwala weryfikować, czy i w jakiej grupie ryzyka zakażenia jesteśmy. To rozwiązanie jest oparte o wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

Aplikacja STOP COVID – jak ona działa?

Działanie aplikacji jest oparte o system Bluetooth. Pozwala on np. parować telefon z samochodowymi zestawami głośnomówiącymi. Dzięki niemu szuka on w otoczeniu innych telefonów, na których jest zainstalowana aplikacja. Jeśli znajdzie takie urządzenie w odległości maksymalnie 2 metrów, a spotkanie będzie dłuższe niż 15 minut, zapamięta je na 14 dni. Jeśli w tym czasie osoba, z której urządzeniem nasze urządzenie "spotkało się", zachoruje na COVID-19 i wyśle taką informację za pomocą aplikacji, wówczas dostaniemy o tym powiadomienie.

Powiadomienie jest w pełni anonimowe, a jego otrzymanie nie oznacza, że osoba, która je otrzymała, jest zarażona koronawirusem, ani że musi iść na kwarantannę. "To tylko ostrzeżenie o kontakcie z wirusem"  – napisano na stronie gov.pl/stopcovid.

Mam COVID-19 i aplikację STOP COVID – co dalej?

Do każdej osoby, która odbiera pozytywny wynik testu na COVID-19 dzwonią pracownicy Centrum Kontaktu, pytając m.in. o stan zdrowia oraz o to, czy dana osoba korzysta z aplikacji STOP COVID. Jeśli tak, ta osoba otrzymuje unikalny numer PIN oraz instrukcję, gdzie w aplikacji trzeba go wprowadzić.

Jeśli chory wprowadzi ten numer PIN, to najpóźniej w ciągu doby, na ekranach urządzeń innych użytkowników aplikacji, z którymi miał kontakt w trakcie ostatnich 14 dni (chory nie wie, kim są), wyświetla się odpowiednie powiadomienie wraz ze wskazówkami, co w takiej sytuacji zrobić.

Aplikacja STOP COVID – jak ona ocenia ryzyko zakażenia?

Aplikacja STOP COVID bierze pod uwagę cztery czynniki:

  • Bliskość kontaktu (mierzona siłą sygnału Bluetooth).
  • Czas trwania kontaktu (mierzona czasem kiedy urządzenia „widziały się”).
  • Czas, który upłynął od kontaktu (im więcej czasu upłynęło, tym ryzyko niższe).
  • Pewność zarażenia (w wypadku ProteGO Safe ta wartość jest zawsze maksymalna, ponieważ jako chore mogą się oznaczyć tylko osoby zdiagnozowane pozytywnie).

Każdemu spotkaniu, w każdej kategorii przypisywany jest wynik od 1 do 8, a następnie są one (wyniki z poszczególnych kategorii) przez siebie mnożone (a więc najwyższe ryzyko to 4096). W oparciu o ten rezultat aplikacja poinformuje użytkownika o „niskim”, „średnim” lub „wysokim” ryzyku zakażenia.

Progi kwalifikacji do danej kategorii ryzyka to:

  • Niskie: od 0 do 1499
  • Średnie: od 1500 do 2999
  • Wysokie: od 3000 do 4096

Powyższe wartości wynikają z rekomendacji Głównego Inspektoratu Sanitarnego i są na bieżąco aktualizowane.

Źródło: PAP/ gov.pl