Jak uniknąć utonięcia, gdy znajdziesz się w sytuacji zagrożenia?

01.07.2019 15:51
Jak zachować się w wodzie?
fot. Shutterstock

Jak się zachować, gdy tracisz siły w wodzie lub ogarnia Cię panika? Przede wszystkim przyjmij odpowiednią pozycję ciała i nie walcz z wodą, daj nieść się fali. Panika, zdenerwowanie powodują, że człowiek zaczyna wykonywać nagłe, często niepotrzebne ruchy, które tylko pogarszają sytuację. Dowiedz się, jak zachowywać się w wodzie i jak uniknąć kryzysowych sytuacji podczas pływania. 

Czy utonięcia da się uniknąć w sytuacji zagrożenia życia? Zachowując się w odpowiedni sposób, można zminimalizować ryzyko utonięcia lub uratować się z opresji. Choć oczywiście w pewnych momentach trudno zachować zimną krew, to warto znać podstawowe zasady zachowania w wodzie, by w krytycznym momencie zwiększyć swoje szanse na przeżycie. 

Utonięcia są jedną z częstszych przyczyn zgonów w okresie wakacyjnym. Ludzie toną z wielu powodów i nie zawsze winny jest alkohol lub brawura. Toną również osoby, które dobrze pływają. Czasami przyczyną jest skurcz, zachłyśnięcie wodą, spadek sił. Cały proces tonięcia polega na tym, że po podtopieniu, a przed wystąpieniem skurczu krtani, dochodzi do wstrzymania oddechu i wówczas poszkodowany połyka duże ilości wody. W czasie wstrzymania oddechu i trwania skurczu krtani rozwija się szereg niekorzystnych w organizmie procesów związanych z niedotlenieniem i wzrostem dwutlenku węgla w organizmie. Ponadto u tonącego słabną odruchy i zaczyna on aspirować wodę do płuc. Czynność serca zwalnia i dochodzi do zatrzymania krążenia.

ZOBACZ: Pierwsza pomoc tonącemu. Jak rozpoznać, że ktoś tonie? 

Jak uniknąć utonięcia?

Woda to żywioł i rządzi się swoimi prawami. Nawet jeśli myślisz, że dobrze znasz dany akwen, może przydarzyć się nieoczekiwana sytuacja, która doprowadzi do utonięcia. To, że wielokrotnie kąpaliście się w danym zbiorniku wodnym, wcale nie oznacza 100 proc. bezpieczeństwa, dlatego do wody zawsze należy wchodzić z pewną rezerwą, dobrze oceniając własne możliwości danego dnia.

Aby nie doprowadzić do nieszczęścia, pamiętaj o kilku zasadach:

  • wybieraj akweny, na których są obecni ratownicy,
  • nie skacz do wody na główkę, aby uniknąć urazu kręgosłupa,
  • nie spożywaj alkoholu przed wejściem do wody,
  • nie wchodź nagle do wody po dłuższym przebywaniu na słońcu, bo grozi to szokiem termicznym,
  • podczas pływania na sprzęcie wodnym zawsze miej na sobie kamizelkę ratunkową,
  • wybieraj się nad akweny w towarzystwie innych osób,
  • czytaj wszystkie instrukcje i informacje dotyczące warunków kąpieli oraz przestrzegaj znaków umieszczonych przy zbiornikach wodnych,
  • nie nurkuj w wodzie, jeżeli nie znasz jej głębokości,
  • pływaj z prądem, nie próbuj pływać pod prąd,
  • nie wrzucaj i nie wpychaj do wody stojących na pomoście znajomych lub przyjaciół.

ZOBACZ: Kąpiel przy falochronach jest niebezpieczna. Sprawdź, dlaczego 

Jesteś już w wodzie? Pamiętaj, że ciało ludzkie składa się z w większości z wody oraz z tkanki tłuszczowej. Bez problemów unosi się w wodzie, jeśli nie wpadniemy w panikę. Przyjmując pozycję embrionalną, woda uniesie ciało jak korek, a głowa pozostanie na powierzchni. Im większa część ciała zanurzona jest w wodzie, tym lepsza wyporność. Szanse na pozostanie na powierzchni zmniejsza uniesienie rąk do góry, co powoduje również, że głowa zacznie się zanurzać. 

Kiedy czujesz, że sytuacja może być groźna, staraj się zachować spokój, bo panika powoduje, że górę biorą odruchy — nie zawsze prawidłowe. Nawet osoby dobrze pływające popełniają błędy, gdy się czegoś przestraszą lub spanikują, gdy nogę złapie skurcz, lub gdy ciało przykryje duża fala. Dlatego podstawą jest spokój, właściwe ułożenie ciała na wodzie. 

Co możesz zrobić, gdy czujesz, że tracisz siły? Obróć się na plecy i wypchnij biodra ku górze i pozwól nieść się fali. Spróbuj tak dopłynąć do najbliżej boi lub wężyka ratowniczego. Jeśli zauważysz kogoś w pobliżu, poproś o pomoc lub zaalarmowanie ratownika. 

Wrogami pływających są również nurt, fala, prąd. Dlatego nawet dobrzy pływacze powinni nosić kapoki lub mieć przy sobie deski, gdy kąpią się w morzu, rzece lub w każdym nieznanym akwenie. Należy mieć ze sobą coś, co zwiększy wyporność ciała i zagwarantuje pozostanie na powierzchni. Najlepszym pomysłem jest oczywiście kapok. 

Każdy, kto ma zamiar wejść do wody, powinien również zrobić szybki „rachunek sumienia”, by odpowiednio ocenić swoje możliwości danego dnia i w danej chwili. Piłeś alkohol? Nie pływaj. Przed chwilą zjadłeś obfity posiłek? Poczekaj z pływaniem przez kilkadziesiąt minut. Intensywnie opalałeś się na słońcu? Postaraj się lekko schodzić przed zanurzeniem w wodzie. Kiepsko pływasz? Trzymaj się brzegu, przebywaj w zasięgu wzroku ratownika.

Ważne

Uwaga na wiry

Jeżeli nie można uniknąć dostania się w zasięg wiru, należy płynąć możliwie płasko, blisko powierzchni wody, co utrudnia wciągnięcie przez wir. Szybkimi ruchami staraj się odpłynąć na bezpieczną odległość. Trzeba płynąć zgodnie z ruchem obracania się wiru, aby nie pokonywać siły wody. Jeśli mimo wszystko nie udaje się wydostać z wiru, nie należy starać się utrzymać za wszelką cenę na powierzchni. Większość wirów nie sięga głębiej niż 4-5 metrów. Po zanurkowaniu (wciągnięciu przez wir) należy dojść do dna i odepchnąć się nogami w kierunku prądu wody, wtedy istnieje szansa, że wypłyniesz poza wir, który ma kształt lejka z węższym końcem na dole i tam siła wciągająca oraz zasięg są najmniejsze.

Źródło: kpr.med.pl