Zamknij

Dlaczego leżenie na słońcu powoduje senność? To sygnał ostrzegawczy

23.06.2022
Aktualizacja: 23.06.2022 11:11

Dlaczego leżenie na słońcu tak męczy, skoro w zasadzie w ogóle się nie wysilamy? Gdy jest gorąco, mięśnie rzeczywiście nie wykonują ciężkiej pracy, za to organizm pracuje na pełnych obrotach. Co się wtedy dzieje? Zobacz, skąd się bierze senność na plaży i zmęczenie po upalnym dniu.

Senność po leżeniu na słońcu
fot. Schutterstock

Pewnie nie raz zdarzyło ci się zasnąć na plaży lub czuć ogromne zmęczenie po pobycie na słońcu, mimo że teoretycznie rozkoszowanie się nim nie wymaga specjalnego wysiłku. To naturalna reakcja organizmu. Wysokie temperatury powodują ospałość, problemy z koncentracją, zmęczenie. To również pierwsze oznaki tego, że dzieje się coś złego – upały mogą zagrażać zdrowiu.

Co się dzieje, gdy organizm próbuje się schłodzić?

Gdy jest gorąco, organizm ma niezwykle ważne zadanie do spełnienia: nie dopuścić do przegrzania. Intensywnie pracuje, by się schłodzić. Naczynia krwionośne w skórze się rozszerzają, aby umożliwić większy dopływ krwi do powierzchni ciała (skóra może się wtedy rumienić). Pomaga to rozproszyć ciepło i utrzymać odpowiednią temperaturę organizmu, ale oznacza również, że mniej krwi dopływa do innych części ciała.

Kolejny mechanizmem chłodzącym jest wydzielanie potu – część płynów ustrojowych kierowana jest wtedy na zewnątrz. Ich utrata może, niestety, prowadzić do odwodnienia.
Choć mechanizmy te skutecznie ochładzają nas podczas upałów, to również obciążają organizm, co powoduje zmęczenie i senność. To niezbyt przyjemne, ale nie zagraża zdrowiu – jest jednak sygnałem ostrzegawczym, że czas zakończyć przebywanie na słońcu.

Senność i zmęczenie oraz inne sygnały ostrzegawcze

Choć senność i zmęczenie po pobycie na słońcu nie są groźne dla zdrowia, to już przegrzanie organizmu i udar słoneczny mogą zagrażać życiu. To sytuacje, gdy organizm nie jest już w stanie regulować swojej temperatury. Istnieje kilka sygnałów świadczących o tym, że senność zmienia się w bardziej niebezpieczny stan.

  • Nieoddawanie moczu. Jeśli od kilku godzin, a nawet przez cały dzień nie byłeś w toalecie, to znak, że sytuacja staje się groźna.
  • Zwiększone tętno. To znak, że organizmowi trudno jest regulować temperaturę.
  • Brak pocenia się. Oznacza to, że organizm przestał się chłodzić.

Jeśli dodatkowo pojawią się mdłości, zawroty głowy lub dezorientacja, natychmiast należy się schłodzić, wypić wodę, a najlepiej także zasięgnąć porady lekarza.

Jak zapobiec przegrzaniu organizmu na słońcu?

Jest kilka sposobów, by uniknąć senności i zmęczenia podczas upałów i pobytu na słońcu. Najważniejsze zalecenia specjalistów to:

  • Picie wody. Nawodnienie organizmu jest ważne przed, w trakcie i po pobycie na słońcu. Większa ilość wody przed wyjściem na słońce przygotowuje na utratę płynów i pomaga utrzymać homeostazę organizmu w upale, a picie wody w ciągu dnia zapewnia utrzymanie zapasu płynów i optymalne funkcjonowanie organizmu, nawet jeśli się pocisz. Woda pomaga też w regeneracji po upalnym dniu.
  • Unikanie nadmiaru alkoholu. Alkohol sprzyja odwodnieniu – picie go sprawia, że tracimy więcej płynów. To szczególnie niebezpieczne podczas pobytu na słońcu.
  • Ochrona przed słońcem. Chronienie się przed nadmiarem promieniowania słonecznego i bezpośrednim działaniem ciepła jest niezwykle ważna. Używaj kremów z filtrem, parasoli, namiotów, kapeluszy lub po prostu chroń się w cieniu drzew.
  • Słuchanie swojego ciała. Zwracaj uwagę na sygnały, jakie daje ci ciało, reaguje np. uczucie pragnienia lub zmęczenia.

Po powrocie do domu po upalnym dniu lub pobycie na słońcu należy o siebie zadbać, by organizm mógł się zregenerować. Najważniejsze są dwie rzeczy: odpowiednie nawodnienie i sen.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Rightasrain.uwmedicine.org / Thelist.com