Uwaga na upały! Sprawdź jak przetrwać wysokie temperatury

05.08.2015 13:50
Uwaga na upały! Sprawdź jak przetrwać wysokie temperatury
Fot. Porady ekspertów: Zobacz, jak chronić się przed wysoką temperaturą

Prawdziwe afrykańskie upały, które nawiedzają ostatnio Polskę, to efekt napływającego do nas zwrotnikowego powietrza. Nie ma co ukrywać - do takich temperatur nie jesteśmy przyzwyczajeni i większość z nas z trudem je znosi. Jeśli chcemy je przetrwać w dobrej kondycji, nie wystarczy dużo pić. Jak przetrwać gorące dni?

Pierwsza i najważniejsza zasada podczas upalnych dni to... unikanie słońca, zwłaszcza wtedy, gdy grzeje najmocniej, czyli między 11:00 a 17:00. 

Jak się ubrać w upalny dzień? 

Podobno nie ma złej pogody, są tylko źle ubrani ludzie ;) Jeśli już musimy wyjść w czasie upału na dwór, odpowiedni strój na pewno nam pomoże przetrwać na słońcu. Najlepsze na upał są luźne, jasne ubrania z naturalnych tkanin. Oprócz tego powinniśmy wyposażyć się w okulary przeciwsłoneczne z filtrem i nakrycie głowy. 

Jak się chłodzić?

Bardzo ważne, a wręcz kluczowe dla zachowania zdrowia, jest regularne schładzanie organizmu. Jak to zrobić? Najlepiej na wiele sposobów: wziąć zimny (ale nie lodowaty!) prysznic, odpocząć w cieniu, zjeść coś zimnego i - oczywiście - pić dużo wody. Pamiętajmy jednak, że picie napojów prosto z lodówki może być groźne dla naszego zdrowia. Pijmy chłodne, ale nie lodowate napoje. Jeszcze lepszym pomysłem jest wypicie… gorącej herbaty! (link do art o gorącej herbacie) gorącej herbaty!

Co jeść gdy jest gorąco?

W gorące dni powinniśmy szczególnie uważać na to, co jemy. Podczas upałów dieta może nam zarówno pomóc, jak i zaszkodzić. Co jeść, by czuć się dobrze? Nie do przecenienia jest arbuz, który aż w 92 proc. składa się z wody, a ma niską wartość energetyczną: około 30 kcal na 100 gramów. Ten owoc zawiera również cenne dla nas minerały: potas, wapń, magnez, żelazo i sód.

Oprócz tego, warto zdecydować się na bogate w witaminy warzywne zupy, w tym chłodniki. Jeśli w gorący dzień tracisz apetyt, pij sok pomidorowy. Znajdziesz w nim potas, magnez, fosfor, ale też witaminę C, witaminę B6, beta-karoten, witaminę E oraz witaminę K.