Zamknij

Ta dieta pozwoli Ci uniknąć jet lagu. Poznaj zasady diety Argonne

29.09.2021
Aktualizacja: 29.09.2021 11:45
Dieta Argonne zapobiega jet lagowi
fot. Shutterstock

Jet lag potrafi uprzykrzyć życie. Obniża samopoczucie, pogarsza zdolności poznawcze, przyczynia się do problemów ze snem. Dowiedz się, czy można go uniknąć, stosując dietę Argonne.

Dieta Argonne reklamowana jest jako remedium na jet lag. Została wymyślona w latach 80. XX wieku przez dr. Charlesa Ehreta, pracującego wtedy w Argonne National Laboratory w Chicago w USA (stąd nazwa dieta Argonne). Odkrył on, że można szybciej przestawić swój wewnętrzny zegar i w ten sposób zminimalizować objawy związane z jet lagiem. Wystarczy przez cztery dni poprzedzające lot narzucić sobie odpowiedni reżim jedzenia i poszczenia.

To istotne, bo jet lag może uprzykrzyć życie podróżnikowi. Towarzyszą mu zwykle nieprzyjemne objawy, takie jak: problemy żołądkowe, zaburzenia snu, a nawet bezsenność, co w konsekwencji prowadzi do obniżonego samopoczucia i ogromnego zmęczenia.

Niestety dieta Argonne (a właściwie Dieta Argonne Anti-Jet-Lag) jest dietą komercyjną i aby otrzymać swój plan żywieniowy, dostosowany do naszych potrzeb, należy za to zapłacić. Poniżej jednak opisujemy jej główne zasady.

Dieta Argonne – jakie są jej zasady?

Diecie Argonne naprzemiennie mamy dni ucztowania i poszczenia.

  • Pierwszy dzień

Pierwszego dnia diety Argonne (dzień uczty) śniadanie i lunch powinny być wysokoproteinowe (można zjeść stek, jajka, hamburgery, zboża wysokobiałkowe, fasolkę szparagową), natomiast wczesna kolacja powinna być wysokowęglowodanowa (można jeść spaghetti i inne makarony, ale bez klopsików, naleśniki, ziemniaki i inne warzywa skrobiowe). Nie wolno też pić kawy po godzinie 17.00.

  • Drugi dzień

Drugi dzień diety Argonne to dzień postu. Tego dnia należy ograniczyć się do spożycia 800 kalorii. Śniadanie, lunch powinny składać się z produktów "light", m.in. nieskrobiowych warzyw, warzyw strączkowych, a także ziaren.

  • Trzeci dzień

Tego dnia (w dniu uczty) należy zjeść wysokobiałkowe śniadanie, większy niż zwykle lunch i wczesną kolację. Nie wolno też pić kawy po godzinie 17.00.

  • Czwarty dzień (dzień wylotu)

Post przerywasz dopiero w porze śniadaniowej miejsca, do którego się wybierasz. Na przykład, jeśli lecisz z Londynu do Nowego Jorku, to pierwszy posiłek powinieneś zjeść o godzinie 13.00 czasu londyńskiego (czyli o 8.00 rano czasu nowojorskiego). Jeśli podróżujesz do Sydney, pierwszy posiłek zjadasz dopiero po 19.00.

Dieta Argonne – jakie produkty są dozwolone?

Stosując dietę Argonne, warto pamiętać, że nie wszystkie produkty są wskazane do jedzenia. Na liście produktów zalecanych znajdują się głównie produkty wysokobiałkowe (m.in. mięso, drób, ryby, jajka, nabiał). Należy je jeść na śniadanie w celu stymulacji hormonów, które nie pozwolą Ci zasnąć. W dniach postu posiłki powinny się składać z nieskrobiowych warzyw, fasolki i warzyw strączkowych, a także ziaren (np. owsa).

Dieta Argonne – czy ta metoda działa?

Dieta Argonne działa, choć pewnie nie na wszystkich. Dowodzi tego eksperyment, który przeprowadziło wojsko amerykańskie w 2002 r. Grupę 186 żołnierzy, lecących do Korei Południowej, podzielono na pół. Pierwsza grupa stosowała dietę Argonne przed wylotem, druga grupa spożywała posiłki tak jak zwykle, bez poszczenia. Okazało się, że u żołnierzy stosujących dietę Argonne o wiele rzadziej występował jet lag (7,5 raza rzadziej).

Ważne!

Dr Michael Mosley w swojej książce "Moc dobrego snu" radzi, by w dniu wylotu pić dużo wody oraz herbatek ziołowych. Należy również unikać alkoholu i kofeiny, a więc kawy, napojów energetycznych etc.

Źródło: dr Michael Mosley, "Moc dobrego snu. Jak spać, by być bardziej szczęśliwym, zdrowym i wypoczętym" (Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2021)/ fast800.com