Choroba pielgrzyma, czyli na jakie dolegliwości narażeni są pątnicy?

Monika Piorun
28.07.2016 16:08
Choroba pielgrzyma, czyli na jakie dolegliwości narażeni są pątnicy?
Fot. Choroba pielgrzyma

W czasie Światowych Dni Młodzieży w Polsce ma się pojawić półtora miliona uczestników ze 187 krajów świata. Zanim dotrą na uroczystości religijne czeka ich długa droga. Przed czym powinni się chronić, by ich zdrowiu nie zagrażało żadne niebezpieczeństwo?

Każdy, kto w swoim życiu przeszedł sporo kilometrów piechotą, zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest dbanie o stan własnych stóp. Maleńki odcisk lub drobne otarcie mogą na tyle skutecznie uprzykrzyć nam drogę, że nie będziemy w stanie myśleć o niczym innym, więc jeśli chcemy wziąć udział w wielogodzinnych wędrówkach, warto wiedzieć, na co możemy się narazić.

Odparzenia stóp i odciski

Solidną podstawą każdej pieszej wędrówki są dobre i wygodne buty. Jedni preferują sandały, inni tylko obuwie z twardą podeszwą, zapewniającą ochronę przed zwichnięciami kostek i drobnymi urazami mechanicznymi.

Dobrze sprawdzają się buty, których rozmiar jest o jeden większy niż ten, który nosimy na co dzień, ponieważ pod wpływem wzrostu temperatury w ciągu dnia, stopa staje się opuchnięta. Luźne trampki lub adidasy zapewnią nam większy komfort chodzenia.

Jeśli nie mamy szczęścia i na naszych kończynach pojawią się bąble wypełnione płynem, powinniśmy je ostrożnie przebić, zdezynfekować spirytusem lub wodą utlenioną oraz zakleić plastrem.

Jak się pozbyć odcisków domowymi sposobami? Wystarczy:

1. Przyłożyć w obolałe miejsce plasterek cytryny (zostawić kawałek owocu przynajmniej na 15 minut).

2. Moczyć stopy przez kwadrans w ciepłej wodzie z sodą oczyszczoną i naparem z rumianku.

3. Zalać cebulę octem i pozostawić do rozmiękczenia na godzinę, a następnie przyłożyć zamoczony kawałek warzywa w obolałe miejsce, zabandażować i pozostawić na całą noc, by rano z łatwością pozbyć się uporczywego odcisku.

4. Zrobić opatrunek z czosnku przyłożonego do bolącego miejsca (warto zmieniać go 2 razy dziennie).

5. Nacierać odcisk naturalnym olejkiem rycynowym.

Na bolesne otarcia pozostaje nam tylko maść. Niektórym pomaga też posypanie skóry talkiem i nałożenie skarpet, co może zapobiec tego typu dolegliwościom. Ulgę w takim przypadku zawsze przynosi masaż i trzymanie lekko uniesionych nóg podczas odpoczynku.

Przeczytaj: Refleksologia stóp - krok do zdrowia

All-ONS_00095394-Pogrzeb_Papieza_Jana_Pawla_II

fot. ons.pl

Cierpieć możemy też z powodu tzw. asfaltówki, czyli przypominającego popularną pokrzywkę uczulenia skórnego, powstałego pod wpływem długotrwałego przemierzania piechotą dróg, nad którymi unoszą się szkodliwe opary spalin samochodowych.

Podobne wysypki mogą pojawić się z powodu niewłaściwej higieny, niedokładnego pozbycia się z ciała resztek żelu pod prysznic lub chodzenia w ubraniach, na których są pozostałości chemikaliów z proszków do prania, co podczas pielgrzymki może objawić się swędzącą wysypką na nogach lub w innych miejscach narażonych na kontakt z niewystarczająco dobrze wypłukaną odzieżą.

Warto też pamiętać, że jeśli nie chcemy narazić się na poważny ból ramion podczas marszu, nie powinniśmy na plecach dźwigać więcej niż 7-8 kg. Im lżejszy bagaż, tym łatwiej się nam będzie poruszać i nie doprowadzić do uszkodzeń kręgosłupa.

Zakwasy

Pod wpływem intensywnego wysiłku i mikrouszkodzeń mięśni z powodu niedoboru tlenu w naszym organizmie powstaje kwas mlekowy.

Choć dokuczliwy ból z tego powodu zaczynamy odczuwać dopiero po upływie kilku dni, to jednak już po godzinie lub dwóch od czasu podjęcia się przez nas zbyt dużej aktywności, zaczyna dochodzić do wypłukiwania kwasu mlekowego z naszej tkanki mięśniowej. Jak temu przeciwdziałać?

Najlepiej zawsze stosować rozgrzewkę, by odpowiednio przygotować nasze ciało do wysiłku, ale w warunkach polowych nie zawsze mamy taką możliwość. Jak się więc chronić przed zakwasami domowymi sposobami?

Sok z wiśni dla pątnika

18661099838_425628d238_o

fot. flickr.com

Na łamach British Journal of Sports Medicine zaprezentowano wyniki badań naukowców z Uniwersytetu Stanu Vermont, z których wynika, że wypicie soku z wiśni bezpośrednio przed wysiłkiem fizycznym może znacząco łagodzić bóle mięśni związane z zakwasami. Niezwykłe właściwości tego napoju wynikają z wysokiej zawartości antocyjanów i flawonoidów, które mają działanie przeciwzapalne.

Dobrym pomysłem jest też wypicie soku pomidorowego, który pomoże nam uzupełnić poziom elektrolitów, albo herbaty z minimalną ilością sody oczyszczonej. Dodatek ten ma właściwości odkwaszające i może redukować poziom odczuwanego przez nas bólu. Lepiej nie doprowadzać do odwodnienia organizmu. Nawet lekki niedobór płynów może doprowadzić do tego, że będziemy jeszcze bardziej cierpieć.

Zatrucia pokarmowe

Nawet jeśli wydaje się nam, że mamy dostęp do świeżych produktów żywnościowych podczas pielgrzymki, zawsze powinniśmy sprawdzić, czy były odpowiednio hermetycznie zapakowane. Czasem nieprawidłowe opakowanie kanapki lub bułki z wędliną może doprowadzić do powstania na nich drobnych plamek pleśni, o co nietrudno latem, gdy temperatura nierzadko przekracza nawet 30°C.

Podczas każdej wędrówki piechotą warto mieć przy sobie opakowanie węgla leczniczego lub leki zawierające diosmektyt bądź loperamid. Powinniśmy też bezwzględnie przestrzegać zasad higieny i dbać o to, by myć ręce przed posiłkami i nie pić nieprzegotowanej wody.

All-ONS_00022530-pope103

fot. ons.pl

Zasłabnięcia i omdlenia

Długie godziny spędzone na słońcu mogą doprowadzić do niebezpiecznych konsekwencji dla naszego organizmu. Przebywanie w tłumie może sprawić, że w pewnym momencie zabraknie nam odpowiednich ilości tlenu, przez co łatwo zemdleć nawet będąc na świeżym powietrzu.

Kiedy czujemy, że za chwilę możemy opaść z sił, lepiej się pochylić do przodu napinając mocno mięśnie pośladków oraz łydek, dzięki czemu pobudzimy do aktywności nasz układ krwionośny i możemy uniknąć poważniejszych konsekwencji w postaci utraty świadomości.

O dobrą kondycję podczas Światowych Dni Młodzieży muszą też dbać pomagający pielgrzymom wolontariusze!

All-ONS_00127290-Swiatowe_Dni_Mlodziezy_w_Toronto

fot. ons.pl

Podzielcie się z nami sprawdzonymi sposobami na radzenie sobie z typowymi dolegliwościami zdrowotnymi podczas pielgrzymek!

___

Redakcja Radio Zet Zdrowie/π