Zaburzenia odżywiania wyleczysz chodząc na jogę

19.05.2019 16:00
Joga, a zaburzenia odżywiania

Joga ma wiele właściwości. Poprawia kondycję fizyczną, pomaga walczyć ze stresem i jak pokazują najnowsze badania, może pomóc w leczeniu zaburzeń odżywiania. W Stanach Zjednoczonych znajdują się trenerzy jogi oraz specjalne ośrodki, dostosowane właśnie dla pacjentów, którzy chorują na anoreksje, bulimię czy ortoreksję.

Niezależnie od tego, czy mówimy o kompulsywnym objadaniu się, jadłowstręcie psychicznym (anoreksja), bulimii czy ortoreksji, ważne jest, aby pamiętać, że wymienione zaburzenia odżywiania są chorobą psychiczną, która wpływa na wszystkie aspekty jednostki - umysł, ciało i duszę.

Zaburzenia odżywiania - wpływ na organizm

Zaburzenia odżywiania mają destrukcyjny charakter i poważne konsekwencje. Często wykorzystywane są przez organizm jako mechanizmy radzenia sobie ze stresem lub trudnymi sytuacjami oraz sposób unikania lub tłumienia niewygodnych lub bolesnych myśli, uczuć i emocji. W rezultacie, niezależnie od diagnozy zaburzeń odżywiania, możesz doświadczyć skrajnych zaburzeń psychicznych, fizycznych i emocjonalnych. Zdaniem Susanne Draper, instruktorki nidry jogi i kierownika klinicznego w Eating Recovery Center w Denver, sukces u pacjentów z zaburzeniami odżywiania następuje wtedy, gdy „jesteś w stanie połączyć się z doświadczeniem w swoim ciele”. Dyskomfort we własnej skórze i brak tego połączenia są częste u pacjentów z zaburzeniami odżywiania.

Joga, nidra joga i terapia jogą

Joga, to technika pochodząca z przed ponad 5000 lat, która powstała w Indiach. Jest połączeniem ćwiczeń fizycznych, umysłowych, emocjonalnych i duchowych, których celem jest uzdrowienie osoby w rozumieniu holistycznym. Istnieje wiele różnych praktyk jogi fizycznej, od łagodnej i regenerującej, wymagającej niewielkiego ruchu i odpoczynku, po mocną i wysiłkową jogę, angażującą więcej energii i wysiłku - porównywalnej do intensywnego treningu.

Korzyści fizyczne płynące z jogi, zaczynają się od zmniejszenia stresu, depresji i lęku, aż do poprawy siły fizycznej i osiągnięcia stanu równowagi całego organizmu. Wszystko to, może pomóc w odzyskaniu zdrowia psychicznego i fizycznego u osób z zaburzeniach odżywiania. Wydaje się, że joga jest brakującym ogniwem, którego brakuje w terapii zaburzeń odżywiania. Joga kładzie nacisk na skupienie uwagi, które definiowane jest jako utrzymywanie stanu podwyższonej lub całkowitej świadomości własnych myśli, emocji lub doświadczeń. U chorych cierpiących na zaburzenia odżywiania, nauka świadomości i rozpoznawania zniekształconych myśli, związanych z jedzeniem i ciałem oraz umiejętność identyfikacji emocji, są niezwykle ważne w procesie leczenia.

Nidra joga, forma jogi znana również jako „uśpienie ze świadomością”, jest kolejną starożytną praktyką mającą na celu rozluźnienie całego ciała i wprowadzanie go w głębokie stany medytacyjne. Nidra joga zaczyna od „przeskanowania", podczas którego pacjent wprowadza świadomość do różnych części ciała, a następnie przechodzi do głębszych warstw świadomości, wykorzystując oddech. Podczas gdy praktyki jogi i nidry jogi odbywają się zazwyczaj w studiach lub w grupach, terapia jogą jest zazwyczaj prowadzona w sesjach indywidualnych, z naciskiem na skupienie się na specyficznym stanie klienta. Terapeuci jogi tworzą ćwiczenia spersonalizowane dla swoich klientów, które działają dobrze na tych, którzy potrzebują dodatkowej uwagi.

Co sprawia że joga i techniki medytacyjne są skuteczne w leczeniu zaburzeń odżywiania?

Techniki te, są zdrowymi umiejętnościami radzenia sobie ze stresem, które wspierają ponowne połączenie umysłu z ciałem, niezbędne do wyzdrowienia osoby chorującej na zaburzenia odżywiania. Jeżeli nauczyciel jogi kładzie nacisk na obraz własnego ciała podczas swoich lekcji i wierzy, że joga może również pomóc w akceptacji i docenieniu własnego ciała, jest to idealna terapia dla pacjentów. Techniki jogi pomagają również zmniejszyć lęk i obsesyjne myślenie, które są zawsze obecne u osób z zaburzeniami odżywiania. Joga może być szczególnie pomocna dla pacjentów, którym nie pomaga klasyczna terapia,  polegająca na rozmawie z terapeutą.

Na co należy uważać?

Podczas gdy w niektórych badaniach joga okazała się skutecznym uzupełnieniem terapii zaburzeń odżywiania, należy pamiętać o następujących kwestiach:

  • Poziom intensywności: większość osób cierpiących na zaburzenia odżywiania, jest niedożywiona, ma osłabioną odporność i zmniejszoną wytrzymałość. Należy zacząć od powolnych i stopniowych ćwiczeń w nieogrzewanych pokojach i bardzo powoli zwiększać ich intensywność.
  • Osteoporoza i osteopenia: zmniejszenie gęstości mineralnej kości, a co za tym idzie ich zwiększona łamliwość, to częste przypadłości u osób cierpiących na zaburzenia odżywiania. Dlatego ćwiczenia nie powinny być bardzo intensywne. Nie powinno wykonywać się ekstremalnych pozycji, a przed rozpoczęciem jogi, zaleca się aby wykonać badanie gęstości mineralnej kości. Typowe przejścia między pozycjami jogi powinny być ograniczone lub wyeliminowane.
  • Obsesja na punkcie ćwiczeń: pacjenci z zaburzeniami odżywiania często mają niezdrowe podejście do aktywności fizycznej i mogą używać jogi jako mechanizmu kompensacyjnego. Dlatego terapeuta powinien zawsze ustalić granice ćwiczeń.

Jeżeli nie chcesz chodzić na ćwiczenia możesz sam zastosować pewne techniki w domu

  1. Ćwicz medytację podczas posiłków i przekąsek. Przed posiłkami zamykaj oczy i skupiaj całą uwagę na tym aby się wyciszyć i nie wiązać negatywnych myśli z jedzeniem.
  2. Ćwicz głębokie oddychanie i / lub podstawowe rozciąganie. Jest to technika relaksacyjna, która zwiększa świadomość własnego ciała i może pomóc w momentach lękowych.
  3. Warto codziennie rozpocząć lub zakończyć dzień medytacją. Możesz poprowadzić ją sam lub skorzystać z aplikacji na telefon, takich jak np. Headspace
  4. Poszukaj szkół jogi, które mają doświadczenie w pracy z pacjentami z zaburzeniami odżywiania lub takich, które skupiają się na technikach relaksacyjnych.

Źródło:todaysdietitian.com