Zamknij

Aromaterapia pomaga na depresję. 7 zapachów, które poprawią nastrój

26.10.2021
Aktualizacja: 26.10.2021 12:42
Aromaterapia na depresję
fot. Shutterstock

Aromaterapia to dobry sposób na poprawę nastroju - wystarczy, że użyjesz olejków eterycznych o konkretnym zapachu. W zimne, ciemne jesienne popołudnia aromaty lawendy, cytrusów czy drzewa sandałowego naprawdę mogą poprawić samopoczucie, zwłaszcza że aromaterapia to uznana metoda lecznicza, choć niekonwencjonalna.

  1. Jak działa aromaterapia?
  2. W jaki sposób stosować olejki eteryczne?
  3. Na co zwrócić uwagę, kupując olejki eteryczne?
  4. 7 zapachów, które poprawiają nastrój
  5. O czym pamiętać, stosując olejki eteryczne?

Jesienią, gdy dni stają się krótsze, a przez większą część doby jest ciemno, często dopada nas gorszy nastrój. Również pogoda nie nastraja pozytywnie – jest zimno i przygnębiająco. Nic dziwnego, że nie wpływa to pozytywnie na samopoczucie, a nawet może przyczyniać się do stanów depresyjnych. Okazuje się też, że to właśnie w listopadzie w naszej strefie klimatycznej jest najwięcej samobójstw. Na obniżony nastrój pomoże aromaterapia – choć nie łudźmy się: z depresji nie wyleczy. Jeśli nie możesz poradzić sobie z długotrwałym uczuciem smutku, konieczna jest wizyta u lekarza.

Jak działa aromaterapia?

Aromaterapia jest dziedziną medycyny niekonwencjonalnej wykorzystującą lecznicze działanie olejków eterycznych. Otrzymuje się je z różnych części roślin (kwiatów, liści, nasion, drewna, korzeni lub kory) w procesie destylacji, a ich działanie opiera się na wpływie na układ limbiczny mózgu (poprzez węch) oraz na typowym działaniu farmakologicznym.

– Rola węchu w życiu człowieka jest trudna do przeszacowania – uważa psycholog, dr Anna Oleszkiewicz z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. – Zapachy mają wpływ na nasze samopoczucie, zachowania, decyzje zakupowe konsumenckie, ale także na preferencje interpersonalne, a nawet na poziom wykonania niektórych zadań. Badania pokazują także, że obniżenie poziomu zdolności węchowych człowieka może towarzyszyć różnym chorobom neurodegeneracyjnym, np.  chorobie Parkinsona.

Specjaliści uważają, że m.in. ze względu na łagodne działanie, w porównaniu do konwencjonalnej farmakoterapii, aromaterapia świetnie nadaje się do pomocniczego wykorzystania w stanach obniżonego nastroju. Większość olejków eterycznych ma szeroki zakres działania – niektóre są jednak bardzo skuteczne właśnie w oddziaływaniu na nastrój.

W jaki sposób stosować olejki eteryczne?

Z dobrodziejstw olejków eterycznych możesz korzystać we własnym domu. To bardzo proste. Profesjonalni aromaterapeuci w swojej pracy wykorzystują takie techniki, jak inhalacje, masaże, okłady, kąpiele i natryski oraz płukanie ust, ale na domowe potrzeby procedury te można nieco uprościć. Olejki eteryczne w domu najłatwiej wykorzystać:

  • robiąc inhalacje
  • wlewając kilka kropli do kąpieli
  • skrapiając olejkiem poduszkę
  • podgrzewając olejek w kominku zapachowym
  • używając specjalnego dyfuzora do aromaterapii
  • skrapiając przegub dłoni.

W każdej sytuacji wystarczą 3-4 krople olejku, by zadziałał on terapeutycznie.

Ważne!

Olejki eteryczne to produkty, które mogą uczulać. Na 24 godziny przed nałożeniem olejku na skórę lub przed kąpielą należy wykonać próbę uczuleniową w zgięciu łokcia. Jeśli po 24 godzinach nie wystąpi podrażnienie skóry, można wykorzystać olejek.

Na co zwrócić uwagę, kupując olejki eteryczne?

Kupując olejek eteryczny, koniecznie trzeba zwrócić uwagę na jego skład. Powinien zawierać tylko naturalne składniki i nie zawierać żadnych sztucznych dodatków czy utrwalaczy. Tylko w 100 proc. naturalne olejki będą działać skutecznie.

7 zapachów, które poprawiają nastrój

Większość olejków eterycznych ma więcej niż jedno zastosowanie – ich działania są wielorakie. Na poprawę samopoczucia, obniżony nastrój, przemęczenie czy kłopoty ze snem polecane są szczególnie niektóre zapachy.

  1. Lawenda. W aromaterapii stosuje się ją do leczenia wielu dolegliwości, jest też bardzo dobrze przebadana. Ma działanie uspokajające, nasenne i przeciwdepresyjne. Jest jednym z niewielu olejków, które można bezpiecznie stosować bezpośrednio na skórę.
  2. Róża. Ze względu na bardzo szerokie zastosowanie jest niezwykle ceniony – to jeden z najdroższych olejków. Ma działanie psychomodulujące (harmonizujące, uspokajające), wykorzystuje się go w różnych chorobach psychicznych oraz zaburzeniach czy obniżeniach nastroju.
  3. Eukaliptus. Ma kojący, dający poczucie świeżości i chłodu zapach, który często wykorzystuje się w kosmetologii. Choć ma mnóstwo innych zastosowań, to docenia się jego działanie motywujące i pobudzające w przypadku apatii czy obniżonej motywacji.
  4. Rozmaryn. Olejek rozmarynowy działa pobudzająco na ośrodkowy układ nerwowy, stąd jego zastosowanie w depresji, apatii, zmęczeniu psychicznym, zaburzeniach pamięci oraz koncentracji. Ma silne działanie silne działanie rewitalizujące i energetyzujące.
  5. Cytryna. Ma działanie uspokajające, łagodzące stany stresowe i lękowe, przygnębienie i apatię, a jednocześnie na działanie pobudzające w przypadku zmęczenia fizycznego, nieprzespanej nocy. Jest też używany w  leczeniu przeziębienia, grypy i chorób infekcyjnych skóry.
  6. Melisa. Olejek z melisy ma podobne działanie jak powszechnie stosowany napar z melisy, który działa uspokajającym i nasennym. W aromaterapii olejek melisowy także działa uspokajająco i rozluźniająco. Łagodzi stany szoku, silnego zdenerwowania i lęku, pomaga w bezsenności. Ma też działanie obniżające ciśnienie krwi i, co ważne, może być stosowany w arytmiach.
  7. Drzewo sandałowe. W Indiach wykorzystywany jest w medycynie ajurwedyjskiej. Duże znaczenie ma jego działanie na sferę psychiczną i emocjonalną. Olejek ma właściwości uspokajające, antydepresyjne, łagodzi napięcia nerwowe, strach, przeciwdziała depresjom. Jest polecany w  okresie menopauzalnym.

O czym pamiętać, stosując olejki eteryczne?

Zawsze warto pamiętać, że choć olejki eteryczne to substancje naturalne, to mogą wywoływać reakcje niepożądane – tak samo jak w przypadku naparów z ziół. Większość olejków nie nadaje się też do stosowania bezpośrednio na skórę (to substancje bardzo skoncentrowane), więc przed zastosowaniem zawsze warto zrobić próbę alergiczną. O czym jeszcze pamiętać?

  • Jeśli nie masz kominka zapachowego, kilka kropli olejku możesz wlać do miseczki razem z woda i postawić ją na kaloryferze.
  • Nie mieszaj więcej niż 2-3 olejki eteryczne.
  • Wystarczy ok. 15 minut terapii olejkami na godzinę – więcej nie trzeba.
  • Nie przesadzaj z ilością olejku – 3-4 krople olejku to wystarczająca ilość.

Przed zastosowaniem aromaterapii u kobiet w ciąży warto poradzić się lekarza – nie wszystkie olejki można stosować u ciężarnych.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Z. Zdrojewicz, K. Minczakowska, K. Klepacki, Rola aromaterapii w medycynie, Family Medicine&Primary Care Review 2014; 16, 4: 387–391