Martwisz się, że umrzesz młodo? Nie panikuj

09.11.2018 12:16

Członkowie Twojej rodziny nie dożywają późnej starości? Studiowanie drzewa genealogicznego pomału staje się Twoją obsesją? Bez nerwów. Naukowcy właśnie wyliczyli, że wpływ genów na spodziewaną długość życia to zaledwie siedem procent.

Długowieczność, wpływ genów fot. shutterstock

Pewna Francuzka 21 lutego 1935 świętowała swoje 60. urodziny. Nawet jeśli uśmiech nie schodził z jej twarzy, w głębi duszy musiała poczuć niepokój. W połowie lat 30. ubiegłego stulecia średnia długość życia dla kobiet żyjących we Francji wynosiła 61,5 roku. Jeanne Calment, bo o niej mowa, zapewne pomału żegnała się z życiem, robiła podsumowania, nie rozpędzała marzeń. Nie mogła przewidzieć, że zamiast na końcu swojej drogi, znajduje się dopiero na półmetku, dożyje 122 lat i 164 dni, ustanawiając rekord długowieczności człowieka.

Długowieczność – nowe badania

Naukowcy wciąż poszukują sekretu długowieczności człowieka. Do niedawna wydawało się, że przybliżona data naszej śmierci zapisana jest w genach. Członkowie rodzin długowiecznych żyli w błogim przeświadczeniu, że nie muszą się starać, żeby utrzymać organizm w dobrej kondycji, bo i tak dożyją późnej starości. Za to ci z rodzin krótkowiecznych wychodzili z założenia, że nie ma sensu się starać, bo ich szanse na dożycie sędziwego wieku są nikłe.

Dowiedz się więcej: Chcesz dożyć 100 lat? Poznaj sekret najstarszych ludzi na świecie! 

Długowieczność nie jest zapisana w genach – rozstrzygnęli naukowcy z Calico Life Sciences i serwisu Ancestry.com. Badacze przestudiowali aż 400 mln życiorysów, uporządkowanych w drzewa genealogiczne. Okazało się, że wpływ genów na spodziewaną długość życia człowieka to, zamiast 15-30 proc., które dotychczas obstawiano, zaledwie 7 proc., a być może i mniej. Wyniki badania opublikowano w „Genetics”, periodyku „Genetics Society of America”.

Jak dożyć setki

Pewnym, dobrze udokumentowanym, dającym wymierne efekty czynnikiem sprzyjającym długowieczności jest ruch. Naukowcy zalecają trening tlenowy (30 min umiarkowanego wysiłku) trzy razy w tygodniu. Chodzi o aktywność powodującą zaledwie lekką zadyszkę, delikatne podniesienie tętna skutkujące poprawą krążenia krwi w organizmie, a nie kilkugodzinne katowanie się na siłowni. Na liście potencjalnych składników na eliksir długowieczności znajdują się: rapamycyna (lek immunosupresyjny stosowany przy przeszczepach), metformina (obniżająca poziom glukozy u diabetyków), resweratrol (zawarty m.in. w czerwonym winie). Gotowej receptury wciąż jednak nie ma.

Szans na wymierne wydłużenie życia upatruje się również w restrykcji kalorycznej (znacznego ograniczenie spożywanych kalorii) i dietach spersonalizowanych, dostosowanych m.in. do wieku. I choć istnieją pewne warianty genów sprzyjające długowieczności, naukowcy przekonują, że nic nie jest przesądzone. W każdym wieku warto powalczyć o przesunięcie mety.

TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

Jedz zdrowo i żyj długo. Dieta, która zapewni długowieczność 

Chcesz żyć długo? Ćwicz mięśnie! Silne bicepsy sprzyjają długowieczności 

Jak długo może żyć człowiek? Naukowcy: Nie więcej niż 115 lat! 

Źródło: sciencedaily.com, supercenteranian.com
--------------------------------
zdrowie.radiozet.pl/ka

Oceń