Co dzieje się z twoim ciałem, gdy stresujesz się w pracy? 9 objawów

22.01.2020
Aktualizacja: 22.01.2020 21:01
Jak stres w pracy wpływa na twoje ciało?
fot. Shutterstock

Każdemu zdarza się zły dzień w pracy, ale są oznaki, na które należy zwrócić szczególną uwagę, zanim zły tydzień w biurze zamieni się w niekończący, osłabiający się stres, który zrujnuje twoje zdrowie.

Twoje ciało może lepiej wiedzieć niż ty sam, że praca, którą wykonujesz, nie jest dobra dla ciebie. Zobacz, jakie organizm wysyła wtedy sygnały ostrzegawcze.

1. Nie możesz zasnąć

Do gabinetu lekarza ludzie przychodzą i mówią, że nie mogą spać. Budzą się też w środku nocy, myśląc o liście rzeczy do zrobienia. Kilka niespokojnych nocy nie jest wielkim problemem, ale jeśli zacznie się to powtarzać, może to oznaczać, że stres w pracy stał się toksyczny.

2. Boli cię głowa

Stres wywołuje objawy fizjologiczne, co z kolei objawia się bólem, przed którym ciało próbuje się bronić. Gdy postrzegasz miejsce pracy jako niebezpieczną strefę, napinają się mięśnie. Przewlekłe napięcie szyi, ramion i głowy może być związane z migreną i napięciowymi bólami głowy.

3. Odczuwasz ból mięśni

Kiedy twoja praca jest dla ciebie toksyczna, twój mózg zalewa adrenalina i inne hormony stresu. W trudnych warunkach, układ nerwowy jest jakby nieustannie na krawędzi. Ciągła gotowość i reagowanie na nieprzyjemnego szefa lub współpracownika, powoduje, że mogą boleć mięśnie różnych części ciała.

4. Twoje zdrowie psychiczne pogarsza się

Jeśli czujesz, że twój szef zawsze chce cię dopaść, na pewno odbije się to na twoim zdrowiu psychicznym. E. Kevin Kelloway, z Kanadyjskiego Zakładu Badań Psychologii Zdrowia Pracy na St. Mary's University, powdkreśla, że niesprawiedliwe traktowanie w pracy dodatkowo może powodować nadmierny stres.

„Niesprawiedliwość jest szczególnie toksycznym czynnikiem stresującym, ponieważ uderza w sedno tego, kim jesteśmy” - dodał. „Gdy traktujesz mnie niesprawiedliwie, atakujesz moją godność jako osobę, mówiąc w istocie, że nie zasługuję na uczciwe traktowanie ani na to samo, co inni”.

5. Częściej chorujesz

Jeśli ciągle chorujesz na przeziębienia, zastanów się, co myślisz o swojej pracy. Wiele badań pokazuje, że chroniczny stres może osłabić układ odpornościowy, co sprawia, że jesteś bardziej podatny na choroby.

6. Tracisz zainteresowanie seksem

Sposób spędzania czasu odzwierciedla to, co cenisz. Gdy zabierasz ze sobą pracę do domu, twoje relacje mogą na tym ucierpieć. Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne zauważa, że kiedy kobiety muszą pogodzić stresującą pracę z bieżącymi zobowiązaniami osobistymi i finansowymi, może to zmniejszyć pożądanie seksualne. U mężczyzn ten chroniczny stres może powodować obniżenie produkcji testosteronu, co z kolei prowadzi do obniżenia libido.

7. Cały czas jesteś zmęczony

Czujesz zmęczenie, głębokie znużenie, którego nie zdoła "wyleczyć" żadna drzemka lub weekend. Wspomniany już Kelloway zauważył, że nie ma określonego sposobu, w jaki ludzie reagują na toksyczne miejsce pracy, ale podkreśla, że zmęczenie jest w zakresie objawów fizycznych, które mogą odczuwać pracownicy.

Toksyczne miejsca pracy może stworzyć cykl, który nas wyczerpuje. Czujesz się przytłoczony, ponieważ pracujesz zbyt długo i pracujesz zbyt długo, ponieważ czujesz się przytłoczony.

8. Problemy z żołądkiem

Niestrawność, zaparcia, wzdęcia mogą być związane ze stresem, ponieważ ten wpływa na trawienie jelit, a także może zmieniać bakterie jelitowe. To z kolei wpływa na nasz nastrój. Może doprowadzić to do dolegliwości żołądkowych.

9. Twój apetyt się zmienia

Apetyt jest ściśle związany z mózgiem. Jeśli twoja reakcja na stres, to walki lub ucieczki uwalnia się adrenalina, informując jednocześnie ciało o powstrzymanie trawienia. Pod wpływem długotrwałego stresu nadnercza uwalniają i wytwarzają kortyzol, hormon, który może zwiększać głód. Kiedy twoja praca powoduje długotrwały stres emocjonalny, możesz zwrócić się o jedzenie dla wygody.

Również jedzenie słodyczy może osłabiać reakcje i emocje związane ze stresem, dlatego często są one postrzegane jako pokarmy "łagodzące" stresy. Jednak wszyscy wiemy, że to niezdrowy nawyk, którego należy unikać.

Co możesz zrobić, aby z tym walczyć?

Głównie należy robić sobie przerwy w pracy. Gdy twoje ciało jest ciągle w stanie gotowości do obrony przed nieuzasadnionymi żądaniami i trudnymi szefami, musisz dać mu czas wolny. Kiedy nie dajemy naszemu układowi nerwowemu możliwości rozluźnienia i zresetowania, zaczyna 

Nie każdy może zmienić pracę, ale możemy skupić się kontrolowaniu sytuacji. Pomocna jest w tym zakresie medytacja i zmiana sposoby myślenia. Można nad tym pracować na terapii poznawczo-behawioralnej. Według której sposób myślenia może zmienić również samopoczucie. 

Długie godziny, niepewny harmonogram, niskie zarobki to czynniki, które przyczyniają się do stresującego środowiska pracy. Aby nie poddać się temu, należy naprawić podstawowy problem, a nie tylko próbować radzić sobie z objawami.

Źródło: Huffpost