Bolesne skurcze mięśni – jak zapobiegać i leczyć

Weronika Domoradzka
13.07.2015 11:59
 Bolesne skurcze mięśni – jak zapobiegać i leczyć
Fot. Skurcze mięśni - jak im zapobiegać. Co zrobić, kiedy nas złapią?

Na skurcze narażone są najczęściej mięśnie nóg. Atakują nas zazwyczaj podczas snu lub wysiłku, do którego nasz organizm nie był przygotowany. Nie bez winy jest także niewygodne obuwie, zwłaszcza buty na obcasach. Jak radzić sobie ze skurczami i jak im zapobiegać?

Skurcze mięśni u sportowców

Skurcze są bardzo często reakcją organizmu na zaburzenie gospodarki kwasowo-zasadowej i mineralnej. Pojawiają się najczęściej w nocy, ale także podczas uprawiania sportu – zwłaszcza jeśli trenujemy sporadycznie i nasze mięśnie nie są przyzwyczajone do wysiłku. Trenowanie zrywami, bez przygotowania, może być naprawdę bolesne.

Czy noszenie szpilek powoduje skurcze?

Skurcze mięśni łydek i śródstopia to udręka pań, które często chodzą na szpilkach. Dlaczego tak się dzieje? Wysoki obcas wymusza nienaturalny układ stopy, zmieniają dźwignię ciężaru ciała z pięt na palce. Nasze stopy są przystosowane do chodzenia boso, więc szpilki to dla nich niewygodna odmiana.

Skurcze mięśni – jakie choroby mogą się tak objawiać?

Skurcze mięśni mogą być symptomem odwodnienia, niedożywienia, braku minerałów, ale również miażdżycy. Kiedy powinniśmy skonsultować się z lekarzem? Jeśli skurcze zdarzają się bardzo często i trwają coraz dłużej – możliwe, że zaburzenia gospodarki mineralnej i kwasowo-zasadowej są oznaką choroby.

Skurcze mogą również sygnalizować początki miażdżycy. Najczęściej świadczy o tym ból całych nóg oraz bioder, zwłaszcza przy wysiłku. W takim przypadku nie należy się długo wahać i umówić się do specjalisty. Im szybciej zareagujemy, tym większe szanse na to, że nie będziemy musieli stosować leków na miażdżycę – wystarczy zdrowa dieta i odpowiednie ćwiczenia.

Jak zapobiegać skurczom mięśni?

Najlepszym sposobem na radzenie sobie ze skurczami jest... profilaktyka. Nie oznacza to jednak, że musimy wyrzucić szpilki i porzucić uprawianie sportu. Kluczem do uniknięcia bolesnych skurczy jest długofalowa i regularna suplementacja. Jeśli nasz organizm będzie miał odpowiedni poziom cennych pierwiastków, a zwłaszcza magnezu i potasu – unikniemy bólu. Sprawdź, dlaczego magnez jest tak ważny w naszej diecie.

Suplementy powinny być dopasowane do problemów, z jakimi się zmagamy. Jeśli skurcze są bardzo silne, wybierzmy preparat o wzbogaconym składzie, na przykład Zdrovit Skurcz Forte.

Suplement w postaci tabletek musujących dostarczy nam nie tylko magnezu i potasu, ale również witaminy D, która pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni. Ponadto warto pamiętać, że formy musujące szybciej się wchłaniają i w związku z tym efekt ich działania również będzie szybszy.

Specjaliści podkreślają, że braków w witaminach i składnikach mineralnych nie da się uzupełnić jednorazowo. Należy pamiętać o regularnej suplementacji.

Co robić, gdy złapie Cię skurcz?

Jeśli już dopada nas skurcz, ulgę zapewni nam odpowiednio wykonany masaż. Bolący mięsień trzeba rozciągnąć. W przypadku łydki należy również uciskać mięsień od bocznej krawędzi do środka.

Na jaki fason szpilek damskich najlepiej się zdecydować?