Zamknij

Odwodnienie to nie tylko efekt upałów. Jakie mogą być inne przyczyny?

01.07.2022
Aktualizacja: 01.07.2022 18:00
Odwodnienie - najczęstsze przyczyny
fot. Shutterstock

Odwodnienie to dość częsta dolegliwość. Większość osób myśli, że jest ona efektem wysokich temperatur i rzeczywiście upały są jedną z głównych przyczyn odwodnienia, ale nie tylko. Poznaj 7 innych przyczyn tej dolegliwości.

Organizm ludzki składa się głównie z wody, od 55 do 75 proc. To dlatego musimy go stale odpowiednio nawadniać. Woda m.in. pomaga w trawieniu, nawilża stawy, reguluje temperaturę ciała. Jej brak sprawia, że organizm nie potrafi normalnie funkcjonować. 

Po czym poznać odwodnienie organizmu?

Objawy odwodnienia to:

Nadmierna utrata płynów i soli może prowadzić do wyczerpania cieplnego, czyli stanu, w którym rośnie temperatura ciała, spada ciśnienie tętnicze krwi, co powoduje uczucie silnego zmęczenia. Spowalniają się też niektóre procesy metaboliczne organizmu.

CZY WIESZ ŻE?

Jeśli takie objawy obserwujesz u siebie, zacznij pić wodę i schłodź organizm, aby zapobiec pogłębianiu się odwodnienia i pojawieniu się udaru cieplnego. Udar cieplny może zagrażać życiu.

Jakie mogą być powody odwodnienia?

  • Picie zbyt małej ilości wody – to jedna z najczęstszych przyczyn odwodnienia. Eksperci zalecają, by pić co najmniej 1,5-2 litry wody dziennie, więcej w upalne dni. Ogólna zasada jest taka: pij, gdy jesteś spragniony. Osoby, które są aktywne fizycznie lub pocą się bardziej niż inni, powinny pić wody więcej. Ważne! Osoby starsze, małe dzieci lub osoby, które mogą mieć zmniejszony mechanizm pragnienia, powinny być zachęcane do picia płynów.
  • Picie zbyt dużej ilości wody naraz – do odwodnienia może przyczynić się... picie zbyt dużej ilości wody naraz. Przeciążenie organizmu wodą sprawi, że będzie chciał on wyeliminować jej nadmiar wraz z moczem. W konsekwencji, zamiast nawodnić się – odwadniamy się. Wodę najlepiej pić często, małymi porcjami.
  • Nadmierne pocenie się – wodę tracimy zarówno przez pocenie się, jak i oddychanie. Dlatego jeśli ćwiczysz intensywnie lub nadmiernie pocisz się z powodów zdrowotnych, stale uzupełniaj płyny, najlepiej z elektrolitami.
  • Cukrzycaczęste oddawania moczu może być wczesnym objawem cukrzycy. Organizm w ten sposób próbuje się pozbyć cukru z organizmu. Zbyt częste oddawanie moczu może z kolei prowadzić do odwodnienia, o ile nie będziemy się odpowiednio nawadniać. Pamiętaj! Jeśli często oddajesz mocz, ciągle czujesz się spragniony, twój mocz ma słodki zapach, a w ustach masz metaliczny posmak, zgłoś się do lekarza. Te objawy mogą sugerować cukrzycę.
  • Picie zbyt dużej ilości kawy i słodkich napojów gazowanych – napoje, takie jak kawa, napoje gazowane z kofeiną, a nawet alkohol, mają działanie moczopędne, co oznacza, że mogą powodować częstsze oddawanie moczu. Oczywiście nie mówimy tu o wypiciu jednej filiżanki kawy dziennie, ale piciu większej ilości tego typu napojów.
  • Przyjmowanie niektórych leków – leki moczopędne, zobojętniające kwasy, środki przeczyszczające czy leki na nadciśnienie mogą przyczyniać się do wypłukiwania wody i elektrolitów z organizmu. Jeśli więc bierzemy te leki, warto z lekarzem skonsultować, ile powinniśmy wypijać wody, zwłaszcza w upalne dni, aby się nie odwodnić.
  • Gorączka, biegunka, wymioty – te dolegliwości mogą prowadzić do nadmiernej utraty wody w organizmie, dlatego zaleca się, aby stale uzupełniać płyny, najlepiej z elektrolitami. Pomocny może być również bulion rosołowy. Zawiera on sól, która pomaga zatrzymać wodę w organizmie.

Wszystkie wymienione przyczyny mogą prowadzić do odwodnienia i zaburzenia równowagi elektrolitowej. W takiej sytuacji warto zadbać również o odpowiednią dietę, która dostarczy sód, potas, wapń czy magnez. Pomocne mogą być w tym koktajle robione na bazie owoców i warzyw, np. bananów i jabłek.

Co zrobić, by się nie odwodnić?

Przede wszystkim trzeba stale nawadniać organizm. Aby o tym nie zapomnieć, możesz skorzystać z poniższych porad.

  1. Ustaw sobie przypomnienia. Jest sporo aplikacji do śledzenia ilości wypijanej wody, które mają funkcję przypomnienia i wysyłają powiadomienia na telefon lub smartwatcha.
  2. Wypij szklankę wody przed posiłkiem. W ten sposób zwiększysz ilość wypijanej codziennie wody o przynajmniej trzy szklanki. Poza tym bardzo często wydaje się nam, że jesteśmy głodni, a w rzeczywistości nasz organizm jest spragniony.
  3. Jedz pokarmy bogate w wodę. Jedz owoce i warzywa, które mają wysoką zawartość wody, np. sałatę, arbuza, selera czy melona.
  4. Nie zapomnij o elektrolitach. Jeśli ćwiczysz w upale lub dużo się pocisz, rozważ picie płynów z elektrolitami, takich jak sok ogórkowy, napoje dla sportowców lub bulion rosołowy.
  5. Dodaj smak. Jeśli nie lubisz pić samej wody, rozważ dodanie świeżych owoców lub ziół. Unikaj natomiast cukru i sztucznych słodzików.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: gov.pl/web/zdrowie/udar-sloneczny-udar-cieplny-przegrzanie-cieplne/ health.clevelandclinic.org/