Spadek odporności: 6 sygnałów, które często bagatelizujemy

26.05.2020
Aktualizacja: 26.05.2020 18:18
Odporność: jak o nią dbać?
fot. Shutterstock

Pandemia COVID-19 sprawiła, że wiele osób podejmuje dodatkowe środki ostrożności, aby zachować zdrowie. Kluczowy jest układ odpornościowy, który może ochronić przed zarażeniem wirusem. Sprawdź znaki ostrzegawcze osłabionej odporności. Co możesz zrobić, aby ją wzmocnić?

  • Mycie rąk przez 20 sekund i utrzymanie dystansu społecznego są kluczem do zapobiegania rozprzestrzenianiu się wirusa. Jednak ważne jest również, aby mieć silny układ odpornościowy, który może zwalczać zarazki.
  • Sprawdź, co możesz zrobić, aby wzmocnić układ odpornościowy.

Odporność: co osłabia organizm? 6 sygnałów

Jeśli zauważyłeś, że często chorujesz, odczuwasz zmęczenie lub masz inne dokuczliwe objawy, których nie możesz zrozumieć, może oznaczać to osłabienie układu odpornościowego.

1. Odczuwasz wysoki poziom stresu

To nie przypadek, że chorujesz po dużym projekcie w pracy lub po emocjonalnej sytuacji w domu. Według raportu Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego długotrwały stres osłabia reakcje układu odpornościowego.

„To dlatego, że stres zmniejsza limfocyty, białe krwinki, które pomagają zwalczyć infekcję. Im niższy poziom limfocytów, tym większe ryzyko wystąpienia wirusów, takich jak przeziębienie”, wyjaśnia Nadia Hasan,  lekarz z Delancey Internal Medicine w Philadelphie.

2. Ciągle na coś chorujesz

Dorośli, średnio przechodzą przez dwa do trzech przeziębień każdego roku. U większości trwa to do 10 dni. „W tym czasie układ odpornościowy potrzebuje trzech do czterech dni na wykrycie przeciwciał i zwalczanie nieznośnych zarazków. Jeśli ciągle łapie cię przeziębienie - to wyraźny znak, że twój układ odpornościowy jest osłabiony” – podkreśla dr Hasan.

3. Masz problemy z brzuchem

Jeśli często masz biegunkę, gazy lub zaparcia, może to być oznaką upośledzenia układu odpornościowego. Badania pokazują, że prawie 70% układu odpornościowego znajduje się w przewodzie pokarmowym. Korzystne bakterie i mikroorganizmy, które tam żyją, chronią jelito przed infekcjami i wspierają układ odpornościowy. Niedobór bakterii jelitowych może narazić organizm na wirusy, przewlekłe stany zapalne, a nawet zaburzenia autoimmunologiczne.

4. Rany na skórze goją się bardzo powoli

Twoja skóra przechodzi w tryb „kontroli” obrażeń po poparzeniu, skaleczeniu lub zadrapaniu – ciało jest sferą ochrony każdej rany.  Ten proces leczenia zależy od zdrowych komórek odpornościowych. Ale jeśli twój układ odpornościowy jest osłabiony, skóra nie może się zregenerować. Zamiast tego rany pozostają i występują spore trudności z gojeniem.

5. Często łapiesz infekcje

Jeśli wydajesz się, że często walczysz z infekcjami, twój układ odpornościowy może wysyłać sygnały ostrzegawcze.  Amerykańska Akademia Alergii Astmy i Immunologii donosi, że oznaki możliwego niedoboru odporności u dorosłych  obejmują:

  • występowanie więcej niż czterech infekcji ucha w ciągu roku;
  • dwa razy do roku rozwija się zapalenie płuc;
  •  przewlekłe zapalenie zatok występuje trzy razy w ciągu roku;
  • przyjmowanie więcej niż dwa razy do roku antybiotyków.

6. Cały czas czujesz się zmęczony

Mimo że wystarczająco dużo godzin poświęcasz na sen, nadal czujesz się wyczerpania, warto wtedy rozważyć, czy twój układ odpornościowy próbuje ci coś powiedzieć.

Kiedy układ odpornościowy jest osłabiony, spada też poziom energii „To dlatego, że twoje ciało stara się oszczędzać energię, aby napędzać układ odpornościowy, aby mógł zwalczać zarazki”, wyjaśnia dr Hasan.

Sposoby wzmocnienia układu odpornościowego

Jeśli powyższe znaki ostrzegawcze są ci dobrze znane, należy zwrócić szczególną uwagę na układ odpornościowy. Kilka zmian stylu życia i nowe nawyki mogą naturalnie utrzymać silny i zdrowy układ odpornościowy:

  • trzymaj się zbilansowanej diety,
  • wysypiaj się,
  • ćwicz regularne,
  • często myj dłonie,
  • utrzymuj zdrową wagę,
  • nie pal,
  • staraj się minimalizować stres.

Układ odpornościowy jest kluczem do zdrowia, więc im więcej możesz zrobić, aby go chronić, tym lepiej.

 Źródło: panmedicine.org