Obowiązkowe badanie wzroku co roku dla wszystkich kierowców w Polsce?

Monika Piorun
25.01.2018 16:20
Obowiązkowe badanie wzroku co roku dla wszystkich kierowców w Polsce?
Fot. pixaby.com/CC0 Public Domain

Na polskich drogach przybywa seniorów. Dochodzi do coraz większej liczby wypadków z powodu pogarszającego się wzroku kierowców. Mirosława Nykiel z PO proponuje, by wszystkie osoby, które prowadzą samochody, przechodziły co roku obligatoryjne badania okulistyczne. Apel w tej sprawie otrzymało już Ministerstwo Zdrowia.

Wirtualna Polska dotarła do kontrowersyjnego projektu wprowadzenia powszechnego obowiązku badania wzroku przez kierowców. Każdego roku mieliby je przechodzić wszyscy posiadacze prawa jazdy. Kontrowersyjny pomysł posłanki PO ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach, na których dochodzi do coraz większej liczby wypadków z powodu pogarszającego się wzroku kierowców. Statystycznie aż 66 proc. osób powyżej 40. roku życia nie zdaje sobie sprawy z tego, że ich zdolność widzenia może się pogarszać wraz z wiekiem. 

Uwaga: senior na drodze!

Mylą gaz z hamulcem, niedowidzą, nie mają takiego refleksu, jak wtedy, gdy byli młodsi, ale nadal mają prawo kierowania samochodami... Według policyjnych statystyk z 2016 roku osoby powyżej 60. roku życia spowodowały łącznie ponad 4 tys. wypadków drogowych — niemal tyle samo co osoby z najmłodszej grupy wiekowej, które od niedawna legitymują się prawem jazdy. Z roku na rok dochodzi do coraz większej liczby incydentów spowodowanych pogarszającym się wzrokiem coraz starszych kierowców — potrąceń, stłuczek czy poważniejszych zdarzeń na drogach.

Zdaniem Mirosławy Nykiel, która skierowała do Ministerstwa Zdrowia projekt wprowadzenia obowiązku corocznych badań okulistycznych dla wszystkich osób prowadzących pojazdy, Polska nie wspiera seniorów za kółkiem. Większość z nich ma prawo jazdy obowiązujące bezterminowo (oficjalnie do 2028 roku, kiedy planowany jest powszechny obowiązek wymiany tych dokumentów).

W odróżnieniu od wielu innych państw nie ma u nas żadnych specjalnych programów edukacyjnych, z których mogłyby skorzystać osoby starsze. Na takie rozwiązania zdecydowano się m.in. w Niemczech, Holandii i krajach skandynawskich. Starszych kierowców wspierają Amerykanie, Kanadyjczycy, Australijczycy i Japończycy, którzy dają dożywotnie zniżki na transport publiczny i wiele dodatkowych usług dla seniorów dobrowolnie rezygnujących z prawa jazdy. Regularne, dodatkowe badania dla kierowców przekraczających pewien wiek wprowadziła też Portugalia.

Więcej starszych kierowców — więcej wypadków?

Ze względu na starzenie się społeczeństwa na polskich drogach będzie przybywało seniorów. W 2030 roku będziemy mieć 10 milionów obywateli powyżej 65. roku życia, więc automatycznie przybędzie też starszych kierowców.

Czy wzrośnie przez to liczba wypadków, które będą powodować z powodu pogarszającego się wraz z wiekiem wzroku? Zapobiec temu ma wprowadzenie obowiązku badań okulistycznych dla wszystkich kierowców — co roku i bez względu na to, jak dawno otrzymali prawo jazdy. Czy to dobry pomysł?

Kto zarobi na corocznych badaniach wszystkich kierowców?

Przeciwnicy wprowadzenia zmian w dotychczas obowiązujących przepisach podkreślają, że posłanka PO opiera się na wynikach badań przeprowadzonych na zlecenie... Vision Express — komercyjnej sieci sklepów z okularami i soczewkami kontaktowymi. Częstsze badania wzroku seniorów oznaczają większe zyski dla optyków i producentów oprawek, dlatego trudno w tym przypadku ocenić obiektywność zgromadzonych danych. Na razie wzbudzającą sporo emocji interpelacją w tej sprawie ma się zająć Ministerstwo Zdrowia.

Zagłosuj

Czy uważasz, że wszyscy polscy kierowcy powinni każdego roku przechodzić obowiązkowe badanie wzroku?

Liczba głosów:

Jakie przepisy w sprawie badań wzroku obowiązują kierowców obecnie?

W Polsce każdy kandydat na kierowcę musi przejść obowiązkowe badania lekarskie — w tym konsultację okulistyczną, podczas której specjalista ma przeprowadzić szczegółowy wywiad dotyczący naszej zdolności widzenia oraz wykonać badania określające:

  • ostrość wzroku bez korekcji okularowej, 
  • ostrość wzroku z korekcją (należy podać wartość szkieł korygujących i wadę wzroku),
  • obuoczną ostrość wzroku po korekcji (badanie ostrości wzroku do dali)
  • pole widzenia 
  • rozpoznanie barw/badanie widzenia barwnego
  • widzenie obuoczne
  • widzenie zmierzchowe
  • wrażliwość na olśnienie

Badania okulistyczne muszą także przechodzić wszystkie osoby, które wymieniają prawo jazdy (co 3 lata). Może też na nie skierować policja, która podczas kontroli stwierdzi, że kierowca ma problem ze wzrokiem. Dodatkowe kontrole wymagane są również dla osób, które są kierowcami zawodowymi.

________

zdrowie.radiozet.pl/π