Ferrytyna: norma, niedobór, cena

20.12.2019
Aktualizacja: 20.12.2019 15:01
Ferrytyna to ważny parametr oceny poziomu żelaza
fot. Shutterstock

Ferrytyna to parament oceny poziomu zapasów żelaza w organizmie. Zarówno niedobór żelaza jak i nadmiar żelaza mogą wskazywać na proces chorobowy. 

Ferrytyna to ważny parametr, służący do oceny poziomu żelaza w organizmie. Sprawdź, jakie są normy ferrytyny, co oznacza niedobór ferrytyny, a co nadmiar ferrytyny oraz jaka jest cena badania.

Ferrytyna - wskazania do badania

Ferrytyna to białko, które odpowiada za magazynowanie żelaza w organizmie. Sklasyfikowana jest jako białko ostrej fazy, wskazujące na stan zapalny w organizmie. Badanie poziomu ferrytyny zlecane jest najczęściej przy podejrzeniu niedoboru żelaza, gdy poziom hemoglobiny i hematokryt są obniżone.

Niedobór żelaza pojawia się wtedy, gdy przyswajana ilość żelaza nie zaspokaja potrzeb organizmu. Dzieje się tak w sytuacji nawracających krwotoków lub wtedy, gdy występują problemy ze wchłanialnością.

Najczęstsze objawy niedoboru żelaza to:

  • problemy z koncentracją;
  • bóle i zawroty głowy;
  • kołatanie serca;
  • duszności;
  • osłabienie odporności;
  • bladość skóry i błon śluzowych;
  • osłabienie kondycji włosów i paznokci;
  • suchość skóry.

Ferrytyna oznaczana jest w krwi żylnej. Pacjent nie musi być na czczo. Cena badania ferrytyny to ok. 40 zł.

Ferrytyna - norma, niedobór, nadmiar

Prawidłowe stężenie ferrytyny wynosi: 10–200 µg/l (śr. 35 µg/l) - u kobiet i 15–400 µg/l (śr. 90 µg/l) - u mężczyzn.

Spadek stężenia ferrytyny może wskazywać na anemię, wrzody przewodu pokarmowego, nieswoiste zapalenie jelit, chorobę Leśniowskiego-Crohna, choroby nerek, zaburzenia hormonalne powodujące zwiększone krwawienia w trakcie miesiączki.

Zwiększenie stężenia ferrytyny może występować w przebiegu infekcji, w chorobach nowotworowych i zaburzeniach funkcji wątroby.

Ferrytyna - jak podnieść jej poziom?

Leczenie niedoboru żelaza polega na przyjmowaniu preparatów żelaza oraz stosowaniu odpowiedniej diety.

Produkty bogate w żelazo:

  • czerwone mięso,
  • wątróbka,
  • żółtka jaj,
  • pełnoziarniste pieczywo,
  • orzechy,
  • buraki.

Zaburzenia wchłaniania żelaza mogą być również związane z niedoborem witaminy C, dlatego też warto sięgnąć po: pietruszkę, czerwoną paprykę, jabłka.

Źródło: mp.pl