Jak skomponować idealne śniadanie?

Materiały partnerskie
28.08.2018 15:46
Jak skomponować idealne śniadanie?
fot. Schutterstock

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Prawidłowo zbilansowane śniadanie nie tylko daje nam energię do codziennych aktywności, ale też pozytywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Pierwszy posiłek dnia składający się z odpowiednich składników przyspiesza między innymi metabolizm i sprawia, że obiad i kolacja nie muszą być bardzo obfite.

Prawidłowo skomponowane śniadanie powinno dostarczać organizmowi nawet 30% całkowitej kaloryczności diety. Jest to więc ogromy zastrzyk energii przed czekającym nas dniem. Nie powinniśmy opuszczać tego posiłku, co niestety często się nam zdarza. Tymczasem osoby nie jedzące śniadań częściej zapadają między innymi na cukrzycę oraz borykają się w wahaniami wagi. Co jednak jeść, aby były one zbilansowane i dostarczały wszystkich niezbędnych składników odżywczych?

W śniadaniu powinny znaleźć się składniki dostarczające na białko
fot. Materiały prasowe Tarczyński

Jak skomponować zdrowe śniadanie

Najważniejszym słowem, jakie powinno opisywać nasz poranny posiłek, jest „różnorodność”. Pamiętajmy, że do prawidłowego działania organizmu potrzebujemy różnorodnych składników. Śniadanie zawierające zdecydowaną przewagę jednego składnika mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.

Absolutną podstawą jest dostarczenie organizmowi białka. Jest ono wszak podstawowym budulcem wszystkich narządów. Dostarcza nam też dużą ilość energii, czyniąc śniadanie pożywnym. Ponadto biorą udział w usuwaniu z organizmu toksyn.

Dobrym źródłem białka, które z łatwością możemy wprowadzić do śniadaniowego menu, są jajka. Na ich bazie można z łatwością sporządzić wiele ciekawych potraw.

Nie mniej istotne są także popularne parówki. Z badań wynika, że jest to produkt uwielbiany przez Polaków i bardzo często wykorzystywany w domowych posiłkach. Szczególnie lubiane są przez dzieci. Najlepszej jakości parówki charakteryzują się wysoką zawartością mięsa i są doskonałym źródłem białka. Mogą więc stanowić element naszych śniadań nie tylko ze względu na smak i wygodę przygotowania, ale przede wszystkim na ich wartości odżywcze. Obecnie na rynku dostępne są wysokojakościowe parówki na przykład z szynki, zawierające aż 95% mięsa.

shutterstock_340937747
fot. Schutterstock

Węglowodany i tłuszcze w zdrowym śniadaniu

Oczywiście bardzo ważnym elementem śniadań są produkty zbożowe. To one dostarczają nam o poranku węglowodany, są także źródłem błonnika oraz witamin z grupy B. Muszą to być jednak produkty wysokiej jakości. Starajmy się, aby spożywane przez nas najczęściej białe pieczywo zamienić na pełnoziarniste lub graham. Zawiera ono zdecydowanie więcej składników mineralnych, a mniej sztucznych ulepszaczy. Dobrym wyborem są na przykład bułeczki z ziarnami czy ciemny chleb na zakwasie.

Jeśli chodzi o tłuszcze, starajmy się aby ich ilość w porannych posiłkach była zminimalizowana. Używając masła starajmy się nie przesadzać. Dbajmy też o jakość tego, czy smarujemy poranne kanapki. Kupując masło starajmy się wybierać to o najwyższej zawartości tłuszczu mlecznego. Rozważnie wybierajmy produkty mleczne. Świetnym wyborem są naturalne jogurty i maślanki. Z kolei do serków granulowanych możemy dodać wiele składników, jak na przykład rzodkiewki. Jeśli chodzi o mleko, nie powinno być zbyt tłuste. 2% w zupełności wystarczy.

Aby dostarczyć organizmowi kwasów tłuszczowych oraz witamin urozmaicajmy naszą dietę orzechami i nasionami. Są świetnym dodatkiem do płatków czy musli. Nie tylko urozmaicają smak śniadania, ale też dają dużą dawkę energii.

A czym warto popić tak zbilansowane śniadanie? Stawiajmy na pełne witamin soki (najlepiej świeżo wyciskane) lub wodę mineralną. Do wody dobrze jest dodać cytrynę lub limonkę. Kawa również jest dobrym dodatkiem do śniadania, unikajmy jednak cukru. Zwolennicy herbaty powinni zdecydować się na jej zieloną odmianę, która ma bardzo pozytywny wpływ na nasz metabolizm. Oczywiście klasyczna czarna herbata również może się pojawić w naszych kubkach raz na jakiś czas. Pamiętajmy również, że pić powinniśmy minimum 20 minut po posiłku, aby nie rozcieńczać soków trawiennych.

Jak więc widzimy zdrowe śniadanie nie wymaga kupna wyjątkowych składników. Z łatwością możemy przygotować poranny posiłek, który zapewni nam energię i dostarczy niezbędnych składników odżywczych. Nawet śniadanie z ogólnodostępnych i podstawowych produktów, takich jak dobrej jakości jajka czy parówki, zwłaszcza te z szynki lub fileta z kurczaka, będzie smaczne i odżywcze. Po takim posiłku z energią wejdziemy w kolejny dzień.

Smacznego i miłego dnia!

zdrowie.radiozet.pl/MF/Materiał partnerski