Uwaga pacjenci! Wycofano lek wywołujący ciężkie działania niepożądane

13.03.2018 15:36

Główny Inspektor Farmaceutyczny poinformował o wycofaniu wszystkich serii preparatu Zinbryta, wobec którego zaistniało podejrzenie ciężkich działań niepożądanych. Lek ten polecany jest chorym na stwardnienie rozsiane.

Ból, skutki uboczne leków, stwardnienie rozsian fot. Shutterstock

Chodzi o wszystkie serie preparatu Zinbryta (Daclizumabum) w postaci roztworu do wstrzykiwań, 150 mg. Podmiotem odpowiedzialnym za ten lek jest Biogen Idec Limited z Wielkiej Brytanii. Środek stosuje się w leczeniu tzw. rzutowych postaci stwardnienia rozsianego u dorosłych. Jego substancją czynną jest daklizumab.

Zinbryta pomaga w powstrzymywaniu układu odpornościowego przed uszkadzaniem mózgu i rdzenia kręgowego, dzięki czemu przyczynia się do m.in. do spowolnienia postępu niepełnosprawności związanej z chorobą.

Główny Inspektor Farmaceutyczny w uzasadnieniu decyzji, której nadano rygor natychmiastowej wykonalności wyjaśnił, że przyczyną wycofania z obrotu tego środka jest uzasadnione podejrzenie o ciężkich działaniach niepożądanych ("zmieniających stosunek korzyści do ryzyka"), wywołanych zażywaniem leku Zinbryta.

U pacjentów leczonych za pomocą tego preparatu doszło do przypadków zapalenia mózgu oraz zapalenia opon mózgowych i mózgu o podłożu immunologicznym.

Zrzut ekranu 2018-03-13 o 15.07.56

________

zdrowie.radiozet.pl/π

Oceń