Udar lub zawał przez nagłe odstawienie leków z walsartanem? Kardiolog ostrzega!

06.07.2018 11:24

Prof. Piotr Jankowski uprzedza, że wbrew pozorom pacjenci zażywający wycofywane obecnie leki na nadciśnienie z walsartanem wcale nie powinni ich odstawiać do czasu, aż zostanie im przepisany zamiennik. Dlaczego? Lekarz ostrzega, że może to grozić nawet zawałem serca lub udarem mózgu.

Walsartan: Udar lub zawał przez nagłe odstawienie leków na nadciśnienie fot. Shutterstock

Główny Inspektor Farmaceutyczny zdecydował ostatecznie o wycofaniu w sumie 51 produktów leczniczych na nadciśnienie, które miały w składzie walsartan (valsartanum). Chodzi o preparaty zawierające wadliwą substancję czynną wyprodukowaną przez jednego chińskiego wytwórcę (Zheijang Huahai Pharmaceutical Co. Ltd). Eksperci podkreślają jednak, że na rynku pozostały jeszcze inne leki zawierające walsartan.

Nie ma podstaw do tego, by je wycofać, ponieważ nieprawidłowości dotyczą tylko walsartanu pochodzącego z Chin. Wykryto w nim zanieczyszczenie N-nitrozodimetyloaminą (NDMA), ale wciąż nie podano szczegółów dotyczących jego stężenia, ani tego, jak długo wadliwy składnik był obecny na europejskim rynku farmaceutycznym. Europejska Agencja Leków (EMA) oficjalnie zarekomendowała jednak wycofanie wszystkich produktów leczniczych zawierających tę wyprodukowaną w Chinach substancję czynną.

PrzeczytajPełna lista 51 produktów leczniczych zawierających walsartan, które zostały wycofane z obrotu

Nieoficjalnie zaś mówi się o tym, że zanieczyszczone N-nitrozodimetyloaminą (NDMA) preparaty mogą mieć działanie kancerogenne i powodować m.in. raka wątroby. Eksperci przewidują, że największa afera farmaceutyczna ostatniej dekady może skończyć się masowymi odszkodowaniami pacjentów z Unii Europejskiej. Tylko w samej Polsce problem ten może dotyczyć kilkuset tysięcy osób.

Co teraz powinni zrobić pacjenci, którzy zażywali leki z wadliwym walsartanem?

Prof. Piotr Jankowski z Instytutu Kardiologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie wyjaśnia, że osoby stosujące preparat objęty decyzją o wycofaniu nie powinny go odstawiać, dopóki lekarz nie przepisze im innego leku:

"

Trzeba pamiętać, że u pacjenta z nadciśnieniem tętniczym nagłe zaprzestanie przyjmowania leku może grozić tak poważnymi powikłaniami jak zawał serca czy udar mózgu. Dlatego stosowanie wycofanego leku przez kolejne 2-3 dni może być mniej niebezpieczne niż nagłe przerwanie terapii. "

Pacjenci powinni jednak jak najszybciej zgłosić się do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) lub prowadzącego ich kardiologa w celu zamiany leku na inny.

"

Najłatwiejszym i najszybszym rozwiązaniem jest zamiana na inny preparat zawierający walsartan, który nie został wycofany.

Może to zrobić również lekarz POZ. Takiej zamiany może też dokonać farmaceuta w aptece, naturalnie pod warunkiem, że pacjent ma aktualną receptę. "

Które leki z walsartanem można bezpiecznie zażywać? [LISTA]

Na rynku jest grupa preparatów z walsartanem, których GIF nie wycofał. Są to między innymi:

  • Valzek,
  • Valsartan Genoptim,
  • Apo-Valsart,
  • Bespres,
  • Co-Bespres,
  • Diovan,
  • Co-Diovan,
  • Valsacor,
  • Co-Valsacor,
  • Valsartan 123-ratio.

Dostępne są również preparaty zwierające inne substancje czynne z grupy sartanów, a także liczne leki obniżające ciśnienie tętnicze (leki hipotensyjne) o zupełnie innym mechanizmie działania.

Prof. Jankowski podkreśla, że tylko kardiolog, u którego się leczymy, może poprawnie dobrać nam nowy preparat z grupy leków hiponensyjnych:

"

Pacjent może bowiem różnie zareagować na nową substancję czynną i mogą się pojawić działania niepożądane. "

Zagłosuj

Czy Twoim zdaniem składniki leków z Chin powinny podlegać surowszej kontroli na terenie Unii Europejskiej?

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

_________

zdrowie.radiozet.pl/PAP/π

Oceń