UOKiK: Żelki z magnezem wcale nie poprawiają koncentracji. To bzdura!

12.02.2018 13:20

Reklamy suplementu diety Magmisie sugerowały, że powszechnym powodem kłopotów dzieci z koncentracją jest brak magnezu. Żelki zawierające ten składnik miały temu zaradzić. UOKiK uznał, że taki przekaz mógł wprowadzać konsumentów w błąd.

UOKiK: Żelki z magnezem wcale nie poprawiają koncentracji. To bzdura! fot. Hans/pixaby.com/CC0 Public Domain

Nie tylko niedobór magnezu wpływa na to, że dzieciom trudno się skupić

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oświadczył, że producent suplementu — Aflofarm Farmacja Polska — musi sprostować nieprawdziwe informacje zaprezentowane podczas emisji zakwestionowanych reklam emitowanych w telewizji, radiu i internecie od kwietnia 2016 do marca 2017 roku. 

Marek Niechciał, prezes UOKiK wyjaśnił, że:

"

Reklamy sugerowały, że powszechnym powodem kłopotów dzieci z aktywnością fizyczną, koncentracją czy rozdrażnieniem jest brak magnezu i że rozwiąże je podanie żelków. Tymczasem przyczyny tych problemów mogą być różne, podobnie jak sposoby ich rozwiązania, np. zmiana diety lub trybu życia, wizyta u lekarza. Przekaz reklamowy mógł się przyczynić do osłabienia czujności rodziców i zlekceważenia stanu dziecka. "

Według urzędu jednoznaczny odbiór tej reklamy potwierdzają badania TNS Polska przeprowadzone na zlecenie UOKiK. 92 proc. ankietowanych uważa, że samopoczucie chłopca poprawia się pod koniec scenki.

Producent nie poinformował, że żelki to suplementy diety

Zrzut ekranu 2018-02-12 o 12.46.45
fot. pixaby.com/CC0 Public Domain

UOKiK zauważył, że z ust lektora w reklamach telewizyjnej i internetowej ani razu nie padło określenie suplement diety. Przez pięć sekund przewijał się na dole ekranu napisany bardzo małą czcionką komunikat, który informował, że suplement diety to środek spożywczy.

Jak stwierdził UOKiK, przeciętny odbiorca nie miał szans zapoznać się z tymi informacjami bez pauzowania spotu, a może nawet powiększania tekstu. Jednocześnie duży napis u góry ekranu głosił, że żelki są dostępne w aptece. Konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że jest to produkt leczniczy.

Prezes UOKiK, Marek Niechciał tłumaczy, że:

"

Rzetelna i zgodna z prawdą reklama powinna dostarczyć konsumentowi podstawowych danych na temat produktu. Taką informacją jest fakt, że Magmisie to suplement diety, a więc środek spożywczy, który nie zastąpi właściwego odżywiania i nie ma właściwości leczniczych. To tym bardziej istotne, że nie wszyscy konsumenci są świadomi różnic między suplementami diety a lekami. "

Zagłosuj

Czy uważasz, że reklama żelków z magnezem mogła wprowadzać konsumentów w błąd?

Pedagog z reklamy nie ma kompetencji, by udzielać porad leczniczych

UOKiK zarzucił też reklamom Magmisiów wykorzystanie autorytetu pedagoga szkolnego. Jak wykazały badania TNS Polska, jego rekomendacja przekonuje 68 proc. badanych rodziców, bo zawód ten cieszy się zaufaniem społecznym. Tymczasem pedagog nie ma kompetencji do udzielania porad leczniczych. Oczekuje się od niego próby analizy problemu, rozmowy o trudnościach, skierowania do specjalisty, np. lekarza, a nie rekomendowania parafarmaceutyków.

Prezes UOKiK zobowiązał Aflofarm Farmacja Polska do poinformowania konsumentów o tym, że reklamy Magmisiów mogły wprowadzać ich w błąd.

UOKiK przypomniał, że główną bohaterką reklam była szkolna pedagog. W wersji telewizyjnej mówiła rodzicom, którzy przyprowadzili do niej smutnego i zmęczonego syna, że dzieci stosujące Magmisie „potrafią się skoncentrować, są aktywne i radzą sobie ze stresem”.

— Często przychodzą do mnie rodzice z dziećmi, które mają kłopoty z aktywnością fizyczną, koncentracją czy rozdrażnieniem. Wszyscy są zdziwieni, że przyczyną jest niski poziom magnezu u dzieci. Jak temu zaradzić? Podać dziecku Magmisie — radziła nauczycielka. Potem otworzyła szufladę z żelkami, a rodzice poczęstowali nimi chłopca, który po ich zjedzeniu miał się wyraźnie ożywić i rozweselić.

To nie pierwsza decyzja UOKiK wobec Aflofarm Farmacja Polska. W październiku 2017 r. prezes urzędu nałożył na spółkę prawie 26 mln zł kary. Suplementy diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były w reklamie prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze.

Nie możesz się skoncentrować? Te metody pozwolą Ci się skupić! (GALERIA)

___

zdrowie.radiozet.pl/PAP/π

Oceń