Wystarczy wykluczyć ten składnik z diety, by ograniczyć ryzyko raka piersi?

12.02.2018 19:40

Jeśli zmniejszymy spożycie asparaginy (aminokwasu syntezowanego z niektórych produktów spożywczych), spowolnimy rozwój pewnych rodzajów raka, a komórki nowotworowe będą miały mniejszą zdolność do przerzutów — dowodzą naukowcy z Cambridge. Co nie służy pacjentkom onkologicznym?

Wystarczy wykluczyć ten składnik z diety, by ograniczyć ryzyko raka piersi? fot. Alice Day/BURGER/PHANIE/East News

Asparagina, a właściwie amid kwasu asparaginowego, wchodzi w skład wielu białek. Jego nazwa pochodzi od szparagów (łac. Asparagus sativus). W 1806 roku francuskim chemikom udało się go po raz pierwszy wyizolować z soku pochodzącego z tej rośliny. Jest zarówno budulcem dla wytwarzanych w organizmie białek, jak i związkiem występującym m.in. w żelatynie wołowej, wołowinie, jajach, niektórych rybach i owocach morza, a także roślinach strączkowych, orzechach oraz nasionach.

Uważa się, że w przeciwieństwie do produktów pochodzących od zwierząt, w roślinach zawartość asparaginy jest stosunkowo niska. Może mieć jednak wpływ na rozwój komórek nowotworowych i ich skłonność do przerzutów, co udało się udowodnić podczas badań na myszach laboratoryjnych.

Zwierzęta cierpiały na agresywną postać raka piersi, który w ciągu zaledwie kilku tygodni doprowadza do przerzutów do innych organów, a w konsekwencji może prowadzić do ich przedwczesnej śmierci.

Okazało się, że kiedy do ich codziennej diety wprowadzono produkty zawierające asparaginę, dochodziło do wyraźnego wzrostu komórek nowotworowych w innych narządach. Pod wpływem tego składnika szybciej pojawiały się przerzuty w innych częściach ciała. 

Chorzy na raka mają podwyższony poziom asparaginy

Badacze z kilku niezależnych instytucji (m.in. Cancer Research UK Cambridge) skupili się przede wszystkim na rozprzestrzeniających się dużo szybciej niż inne komórkach tzw. potrójnie ujemnego (negatywnego) raka piersi. W ich przypadku wskaźniki śmiertelności są dużo wyższe. Tradycyjna chemioterapia i radioterapia radzi sobie z nimi dużo słabiej. Według głównych autorów badań czynnikiem, który może wyraźnie ułatwiać rozwój tego typu nowotworów, jest asparagina. Jeśli ograniczymy jej ilość w diecie, można spowolnić rozwój raka. Wyniki tych badań naukowcy z Wielkiej Brytanii, Kanady i Stanów Zjednoczonych opisali na łamach prestiżowego czasopisma „Nature”.

Kiedy uczeni postanowili włączyć do badań analizę historii pacjentek, które zmarły na raka sutka, udało się im zauważyć, że w przypadku kobiet z przerzutami nowotworowymi, można było zaobserwować podwyższony poziom asparaginy. Według ekspertów pomaga ona w rozwoju komórek nowotworowych i sprawia, że są w stanie szybciej zaatakować organizm, przenikając do krwiobiegu. Zdaniem Grega Hannona, jednego z głównych inicjatorów badań, wykluczenie tego składnika z codziennej diety może mieć istotny wpływ na osoby, u których już zdiagnozowano jakiś rodzaj raka, ale nie oddziałuje na sam fakt powstania zmian nowotworowych, guzów piersi itp.

Naukowcom udało się też wykazać, że na ograniczenie ilości asparaginy może wpływać L-asparaginaza. Na razie odkrycie to potwierdziło się tylko w przypadku myszy laboratoryjnych. Do potwierdzenia, w jaki sposób oddziałuje ona na ludzi, potrzeba dalszych, szczegółowych badań. Na obecnym etapie badań, jak potwierdzają sami autorzy nowej publikacji na ten temat, jest jeszcze za wcześnie, by oficjalnie zalecać wykluczenie jakichkolwiek składników z diety pacjentów onkologicznych. Chorzy powinni pamiętać, że ich jadłospis powinien być urozmaicony — lepiej ograniczyć ilość mięsa i produktów zasobnych w cukier i tłuszcz na korzyść świeżych owoców i warzyw.

W jakich produktach znajduje się asparagina?

* (Zawartość w mg/100 g)
  • żelatyna (5452 mg)
  • mąka sojowa pełnotłusta (4851 mg)
  • proszek jajeczny (4140 mg)
  • nasiona soi (3697 mg)
  • zarodki pszenne (3220 mg)
  • orzechy arachidowe  (3107 mg)
  • soczewica czerwona (3037 mg)
  • biała fasola (2827 mg)
  • schab pieczony (2801 mg)
  • tuńczyk (2746 mg)
  • len (2302 mg)
  • pierś kurczaka bez skóry (2157 mg)
  • pestki dyni (2156 mg)
  • wątróbka (2021 mg)
  • migdały (2021 mg)
  • suszone morele (2004 mg)
  • salami (2002 mg)
  • łosoś pieczony (2001 mg)
  • wędzona makrela (1994 mg)
  • kakao (1993 mg)
  • halibut (1989 mg)
  • mak (1986 mg)
  • pistacje (1866 mg)
  • polędwica wołowa (1862 mg)
  • otręby pszenne (1329 mg)
  • twaróg (1316 mg)
  • kasza gryczana (1240 mg)
  • płatki owsiane (1163 mg)
  • bób (888 mg)
  • łosoś wędzony (838 mg)
  • brązowy ryż (687 mg)
  • pietruszka (838 mg)
  • szparagi (508 mg)
  • awokado (236 mg)

źródło: Nature/BBC

________

zdrowie.radiozet.pl/π

Oceń