Wafle ryżowe: należy je wykluczyć. Powodem nie tylko cukier

04.06.2019
Aktualizacja: 04.06.2019 12:33
Zdrowe śniadanie na odchudzanie. Co jeść, a czego unikać?

Nieświadomi zjadamy je codziennie rano – są łatwo dostępne i mogą stanowić szybką przekąskę. Mimo to badacze z Uniwersytetu Navarra w Hiszpanii nas ostrzegają. Właśnie opublikowali listę produktów, które w każdej ilości zwiększają ryzyko zachorowalności.  

Na liście produktów wysoko przetworzonych znalazły się:

  • chrupiące płatki śniadaniowe,
  • sery,
  • warzywa konserwowe,
  • pieczywo,
  • słone przekąski:  chipsy, krakersy, wafle, chrupki itp.,
  • kiełbasy, pasztety,
  • dania instant,
  • ciastka i herbatniki,
  • napoje słodzone.

Żywność wysoko przetworzona to produkty, które zostały poddane obróbce przemysłowej i wzbogacone zostały o substancje dodatkowe, takie jak cukier, sól, tłuszcz, witaminy, konserwanty, wzmacniacze smaku itd.

Ważna informacja

Codzienne jedzenie wysoko przetworzonej żywności może zwiększyć ryzyko przedwczesnej śmierci o 60%.

Jak wynika z badań opublikowanych w British Medical Journal (BMJ), na związek między jedzeniem żywności zawierającej w wyniku obróbki wysoki poziom tłuszczu i cukru a zwiększonym ryzykiem chorób serca i udaru mózgu wskazują analizy prowadzone przez dwa niezależne zespoły naukowców.

To nie jedyne dowody, że spożywanie kabanosów, wafli, płatków śniadaniowych i innych produktów wysoko przetworzonych jest bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Również badacze z Uniwersytetu Navarra w Hiszpanii monitorowali nawyki żywieniowe i prozdrowotne blisko 20 000 absolwentów uczelni w latach 1999–2014. Ich analizy wykazały, że osoby, które każdego dnia spożywały cztery porcje wysoko przetworzonej żywności, były o 62% bardziej zagrożone przedwczesną śmiercią niż osoby spożywające mniej niż dwie porcje takiego jedzenia. Ponadto każda dodatkowa dawka zwiększała ryzyko przedwczesnej śmierci o prawie jedną piątą (18%).  

Co dokładnie powoduje jedzenie tych produktów? Zespół naukowców z University of Paris pokazał, co dzieje się z osobami, które nie przestrzegają zasad zdrowej diety. Na podstawie szczegółowych danych dotyczących diety i stanu zdrowia ponad 105 000 osób, zaobserwowali, że osoby, które spożywały najwięcej przetworzonej żywności, w ciągu pięciu lat były najbardziej narażone na udar mózgu, atak serca i inne schorzenia sercowo-naczyniowe. Co więcej, każda dodatkowe porcja (zwiększenie o 10%.) przetworzonej żywności wiązała się ze wzrostem (o 13%) ryzyka chorób serca i (o 11%) udaru.

Eksperci ds. żywienia przypominają, że powinniśmy być bardziej świadomi tego, jakie spustoszenia sieje w naszych organizmach wysoko przetworzona żywność. Na miejsce tych produktów w jadłospisie powinny pojawić się m.in. szpinak, jagody, jaglanka, koktajle z zielonych warzyw i owoców. 

Czy ta świadomość pomoże nam zmienić nawyki? Oby. 

Źródło: independent.co.uk