Dietetyk radzi kibicom, czym zastąpić niezdrowe przekąski podczas Mundialu

19.06.2018 14:05

Chipsy, popcorn, precelki, ociekające tłuszczem skrzydełka kurczaka, a to wszystko polane solidną porcją piwa... System trawienny kibiców wspierających polską reprezentację podczas mistrzostw świata w piłce nożnej czeka spore wyzwanie. Zamiast sięgać po niezdrowe przekąski, zdecydowanie lepiej zamienić je na świeże truskawki i czereśnie – radzi dietetyk, dr Lucyna Pachocka z Instytutu Żywności i Żywienia.

Mundial 2018: Dieta kibica. Dietetyk radzi, czym zastąpić niezdrowe przekąski fot. Shutterstock

Pierwszy mecz biało-czerwonych na mistrzostwach świata w piłce nożnej zgromadzi przed telewizorami miliony Polaków. Dieta przeciętnego kibica zwykle pozostawia wiele do życzenia. Co radzi fanom polskiej reprezentacji dietetyk?

Dieta kibica: Jeśli nie chipsy i precle, to co?

– Stanowczo nie polecam zjadania chipsów czy chrupek – podkreśla dr Lucyna Pachocka, kierownik Ogólnopolskiego Centrum Dietetyki w Instytucie Żywności i Żywienia. Siedząc przed ekranem i kibicując piłkarzom, warto zrezygnować z pełnych tłuszczu i poddawanych wysokiej obróbce termicznej przekąsek i zamienić je na świeże owoce i warzywa, o które nietrudno o tej porze roku.

Te same zalecenia dotyczą nadmiernej ilości piwa i słodkich napojów gazowanych, które wbrew pozorom podczas upałów sprzyjają odwodnieniu.

Przeczytaj: Nie pij słodkich napojów podczas upałów, bo się odwodnisz!

Alkohol jest bardziej kaloryczny niż cukier!

Sięgając po trunki z procentami, warto mieć natomiast świadomość, że nawet jeden gram alkoholu ma wyższą wartość energetyczną niż jeden gram cukru, a na dodatek ma negatywny wpływ na nasz organizm. Zdaniem ekspertki:

"

Taka dieta jest na pewno niezdrowa. Po zakończeniu mistrzostw świata kibicowi będzie trudno zbić zbędne kilogramy. "

Kibicowaniu zwykle towarzyszą emocje i stres, a te podnoszą ciśnienie tętnicze, sprzyjają powstawaniu chorób serca. Dietetyk radzi, by, zamiast fast foodów, jeść przed telewizorem... truskawki i czereśnie! Tym bardziej że jest akurat na nie sezon. A po meczu np. przejść się na spacer.

Zrzut ekranu 2018-06-19 o 12.40.29
fot. Shutterstock

Mundial 2018: Lista zdrowych przekąsek dla kibiców

W oczekiwaniu na upragnione gole biało-czerwonych najzdrowiej sięgać m.in. po:

MIGDAŁY – obniżają poziom cholesterolu i cukru we krwi, zapobiegają chorobom serca, a także cukrzycy, warto je chrupać zamiast słodyczy, ponieważ sprawiają, że szybko stajemy się syci.

PESTKI DYNI – pomogą Ci ukoić skołatane nerwy i nadmiar emocji podczas oglądania dramatycznego przebiegu meczu, a zawarty w nich cynk i magnez może szybko poprawić samopoczucie. Dzięki temu, że zawierają też potas i fosfor, nawet niewielka garść jest w stanie uzupełnić ich niedobór w naszym organizmie.

CZEKOLADĘ – (najlepiej gorzką) dzięki zawartym w kakao flawanolom wpływa na prawidłowy poziom ciśnienia krwi i działa zbawiennie na nasz układ sercowo-naczyniowy.

ARBUZ – choć składa się głównie z wody, to jednak ma też w sobie mnóstwo przeciwutleniaczy i witamin. W jego miąższu znajduje się cytrulina, która wpływa na podniesienie poziomu tlenku potasu we krwi, co prowadzi do rozluźnienia naczyń krwionośnych, przez co obniża ciśnienie i zapobiega chorobom serca.

MARCHEWKĘ I SELER – pokrojone w pałeczki twarde warzywa sprawią, że nasz mózg będzie musiał skupić się na ich przegryzaniu, a my podświadomie zaczniemy się uspakajać (pomogą nam też pozbyć się nieświeżego oddechu).

Zrzut ekranu 2018-06-19 o 13.40.54
fot. Shutterstock

Przeczytaj: Na pewno je uwielbiasz – te przekąski mogą być... rakotwórcze!

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

______

zdrowie.radiozet.pl/pap/π

Oceń