Morele wzmacniają odporność, usprawniają pracę układu pokarmowego i zwalczają wolne rodniki

04.07.2018 15:01

Morele są niezwykle smaczne i zdrowe. Mogą poszczycić się nie tylko słodkim smakiem, ale także dużą zawartością witamin. Morele są również niskokaloryczne, dlatego bywają częścią diety osób dbających o linie. Owoce te są równie pyszne i zdrowe na surowo, jak i w formie suszonej oraz w przetworach. Co ciekawe, nie tylko sam miąższ moreli jest zdrowy. Właściwości zdrowotne wykazują również małe pestki moreli. Dowiedz się, dlaczego warto jeść morele.

Morele są pyszne i zdrowe fot. Shutterstock

Morele to jedne z najstarszych gatunków sadowniczych. Przywędrowały do Europy z Armenii, choć historycznie pochodzą z Chin. Te małe, słodkie owoce z pestką są bardzo smaczne i bardzo zdrowe. Ze względu na niską kaloryczność morele można jeść niemal bezkarnie.

Morele są najsmaczniejsze, gdy zrywane są w pełni dojrzałe. Niestety, zerwane wcześniej nie dojrzewają łatwo, dlatego znacznie tracą na smaku. Najsmaczniejsze są te, które mają pomarańczową lub intensywnie żółtą skórkę z charakterystycznym rumieńcem.

Właściwości moreli nie ograniczają się tylko do miąższu. Istotną wartość ma również gorzka pestka, która pochodzi z dzikich odmian drzew morelowych. Pestki moreli znalazły zastosowanie w medycynie niekonwencjonalnej dzięki zawartości amigdaliny, która uważana jest przez wiele osób za lek chroniący przed rakiem i pomagający zwalczyć tę chorobę.

Amigdalina (witamina B17) to związek występujący w pestkach owoców, nadający im gorzki smak i specyficzny aromat. Najwięcej amigdaliny znajduje się w gorzkich migdałach i gorzkich pestkach moreli, wiśni, czereśni, jabłek. Związek ten rozkłada się w organizmie m.in. na kwas pruski, czyli cyjanowodór, który według niektórych zwolenników amigdaliny niszczy komórki rakowe.

Morele są niskokaloryczne

Świeże morele zawierają niewielką liczbę kalorii (100 g moreli dostarcza 47 kcal). W związku z tym można je jeść niemal bezkarnie. Są dobrą przekąską dla osób dbających o linię.

Morele są źródłem beta-karotenu

Beta-karoten ma silne właściwości antyoksydacyjne, czyli zwalczające wolne rodniki. Ma także zdolność do hamowania wzrostu komórek nowotworowych. Beta-karoten wpływa również na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, wzmacniając system immunologiczny.

Latem warto jeść morele w dużych ilościach, bo zawarty w nich beta-karoten, który kumuluje się w skórze i ma zdolność wiązania rodników tlenowych, zapobiega uszkodzeniom skóry wywoływanym przez promieniowanie UV.

Morele są bogate w witaminę C

Morele, szczególnie suszone, są źródłem witaminy C, która zmniejsza ryzyko przeziębień, skraca czas ich trwania, a także wpływa na wytwarzanie i utrzymanie kolagenu.

Witamina C wpływa na sprawne funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego i chroni przed miażdżycą. Uczestniczy także w regeneracji witaminy E. Podobnie jak beta-karoten witamina C wychwytuje wolne rodniki i chroni organizm przed zmianami nowotworowymi. 

"

Morele są również doskonałym źródłem innego antyoksydantu – witaminy E, która zajmuje szczególne miejsce w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. Zapobiega niekorzystnemu utlenianiu lipoprotein LDL i zmniejsza stężenie frakcji „złego” cholesterolu we krwi. "

Morele zawierają duże ilości błonnika

Duże ilości błonnika pokarmowego znajdują się szczególnie w morelach suszonych. Błonnik usprawnia pracę układu pokarmowego, dlatego warto dodawać te suszone owoce np. do domowego musli lub spożywać je jako zdrową przekąskę.

Błonnik pokarmowy reguluje gospodarkę lipidową, obniżając stężenie cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL. Wpływa także na gospodarkę węglowodanową organizmu poprzez ograniczanie dostępu enzymów hydrolitycznych do cukrów w przewodzie pokarmowym, co powoduje spowolnienie ich wchłaniania i przyczynia się do utrzymania stałego stężenia glukozy we krwi.

Morele to źródło potasu

Choć morele są źródłem wielu składników odżywczych, to na szczególne uznanie zasługuje potas. Jest on niezbędny do utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej. Uczestniczy także w przewodzeniu impulsów nerwowych i w kontroli pracy mięśni. Potas wpływa korzystnie na pracę serca, reguluje ciśnienie tętnicze krwi.

"

Morele zawierają także magnez, który bierze udział w budowie kości i zębów. Jest również ważny dla przewodnictwa nerwowego i kurczliwości mięśni. "

Morele świeże czy suszone?

Zarówno świeże, jak i suszone morele są zdrowe i warto je spożywać. Należy jednak wiedzieć, że suszone morele, choć są bogatsze w składniki odżywcze, są również bardziej kaloryczne.

Zobacz, jak przygotować smaczny dżem z moreli:

Źródło filmu: Uwaga Babcia Gotuje/youtube

Źródło: dieta.mp.pl

________

zdrowie.radiozet.pl/nk

Oceń