Masło kontra margaryna - co wybrać?

09.01.2018 16:03

Walka masła z margaryną trwa od lat. Znacznie droższe masło uważane jest za produkt delikatesowy i lepszy od taniej margaryny. Czy słusznie? Eksperci przekonują, że nie ma jednej diety dobrej dla wszystkich. Sprawdź, czy margaryna może konkurować z masłem i czy warto przepłacać za kostkę ulubionego smarowidła.

Masło kontra margaryna - co wybrać? fot. East News

Masło i margaryna mają swoich zagorzałych zwolenników i przeciwników. Wielbiciele masła podkreślają jego walory smakowe, zwracając uwagę na delikatny zapach. Masło uważane jest również za zdrowsze, ponieważ jest produktem naturalnym, bogatym w witaminy. Zwolennicy margaryny cenią sobie natomiast obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych i olejów roślinnych w ulubionym smarowidle. Kto ma rację? Eksperci do spraw żywienia podkreślają, że nie ma idealnego rozwiązania dla każdego. Margaryna polecana jest seniorom, natomiast masło powinno znaleźć się w diecie małych dzieci. Wszyscy są jednak zgodni, że zarówno masło, jak i margaryna są lepszym rozwiązaniem niż popularne miksy tłuszczowe do smarowania pieczywa.

Masło - co musisz wiedzieć?

Masło to tłuszcz mleczny, który otrzymuje się ze śmietany mleka krowiego. Masło dostępne w sklepach można podzielić na cztery rodzaje: delikatesowe, ekstra, stołowe i wyborowe. Wszystkie masła z wyjątkiem stołowego muszą zawierać nie mniej niż 80 proc. tłuszczu i nie więcej niż 16 proc. wody. Masło stołowe zawiera ok. 73 proc. tłuszczu i 24 proc. wody. Masło ekstra uważane jest za najlepsze, ma delikatny smak i pozbawione jest drażniącego aromatu. Do masła nie dodaje się ulepszaczy, dodatków smakowych i aromatów, czasami spotkamy jedynie masła solone (wyborowe lub ekstra).

"

Dla kogo masło? Dla małych dzieci poniżej trzeciego roku życia, dla kobiet w ciąży i seniorów. Polecane jest również osobom cierpiącym na schorzenia związane z zaburzeniami wchłaniania tłuszczu. "

Masło jest najlepiej przyswajalnym tłuszczem zwierzęcym, jest źródłem witamin A, D i E, nie zawiera chemicznych dodatków. Składa się w większości z nasyconych kwasów tłuszczowych (ok. 67 proc. wagi), które mają wpływ na wzrost poziomu cholesterolu we krwi, jest także źródłem cholesterolu. Z tego względu nie powinno być spożywane przez osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu, cierpiące na choroby układu krążenia, nadciśnienie tętnicze, miażdżycę i zagrożone zawałem serca.

  • Uwaga! Nie smaż na maśle, bo szybko się przypala, a w czasie dymienia wytwarzają się szkodliwe dla zdrowia substancje. Jeśli lubisz podsmażać na maśle, wybierz klarowane, sprzedawane w charakterystycznych kubełkach.

Zobacz: Producent masła: jest spisek sieci handlowych. Kostka powinna już teraz kosztować 5 złotych

Margaryna - co musisz wiedzieć?

Margaryna to mieszanka tłuszczów roślinnych, wody lub mleka z dodatkiem lecytyny. Bywa wzbogacana o polepszacze smaku i substancje barwiące. Bez względu na proces produkcji margaryna jest źródłem kwasów tłuszczowych trans, które są szkodliwe dla zdrowia.

Miękka margaryna w kubeczku jest zazwyczaj utwardzana metodami enzymatycznymi, dzięki czemu zawiera niewiele kwasów trans. Twarda margaryna w kostce powstaje natomiast w procesie uwodornienia olejów, co sprawia, że zawiera większą ilość tych kwasów tłuszczowych. Z tego względu do smarowania pieczywa używamy najczęsciej miękkiej margaryny, a twardą używamy do pieczenia. Obecnie producenci margaryny stosują technologie, które pomagają ograniczyć wytwarzanie kwasów tłuszczowych trans. Nie zawsze jednak mamy pewność, ile tych kwasów znajduje się w porcji margaryny. Polskie prawo nie nakłada obowiązku umieszczania takiej informacji na etykiecie, ale spośród dostępnych produktów można wybrać takie, które tę informację posiadają.

"

Dla kogo margaryna? Przede wszystkim dla dorosłych i dzieci, które skończyły trzy lata. Powinna również znaleźć się menu osób z chorobami krążenia. "

Margaryna nie jest jednak uznawana za szkodliwą dla zdrowia. Jest źródłem kwasów omega-3 i omega-6, a także witaminy E. Zawiera sterole roślinne obniżające poziom cholesterolu, jest rekomendowana dla osób dorosłych, szczególnie zmagających się z chorobami układu krążenia i nietolerancją laktozy (tu należy zwrócić uwagę na ewentualną zawartość mleka w margarynie).

Na rynku można znaleźć margaryny, które zawierają aż 80 proc. olejów roślinnych, pachną i smakują delikatnie. Margaryna jest też często wzbogacana o witaminy A, D i E, kwas foliowy i witaminy z grupy B. Jest również źródłem jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które mają pozytywny wpływ na zdrowie, chronią przed chorobami serca, nowotworami, miażdżycą. Co ciekawe, margaryna zawiera mniej kwasów tłuszczowych nasyconych niż masło i z tego względu wiele osób decyduje się jej używać.

Miksy tłuszczowe dla niezdecydowanych

Nie wiesz, co wybrać do smarowania? Miksy tłuszczowe łączą w sobie składniki masła i tłuszczów roślinnych. Zawierają mniej niż masło niezdrowych nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu, często wzbogacane są o witaminy A, D i E oraz witaminy z grupy B. Wybieraj miksy, które są miękkie w dotyku. To oznacza, że mieszanka nie zawiera utwardzanej margaryny, czyli ma mniej szkodliwych tłuszczów trans. Miksy tłuszczowe nie są dobrym składnikiem diety małych dzieci i osób na diecie beztłuszczowej.

Miksy tłuszczowe lubią udawać masło. Bardzo często na etykiecie wypisane są dodatki mające na celu ulepszenie smaku i zapachu takiego produktu. Pamiętaj, by czytać skład i nie dać się nabrać.

Zagłosuj

Masło czy margaryna?

_______

zdrowie.radiozet.pl/nk

Oceń