Słuchaj
Michał Korościel, Damian Michałowski
Michał Korościel, Damian Michałowski
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Justyna Dżbik, Kamil Nosel
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Jogurty mogą mieć więcej cukru niż... Coca-Cola! Które z nich są najsłodsze?

20.09.2018 11:53

Po przebadaniu ponad 900 jogurtów dostępnych na brytyjskim rynku naukowcy udowodnili, że nawet jogurty organiczne mogą zawierać więcej cukru niż napoje typu cola. Za produkty niskosłodzone uznano zaś jogurty naturalne oraz greckie.

Jogurt, Coca-Cola, cukier, słodkie jogurty fot. Shutterstock

Jogurty mogą mieć wyższą zawartość cukru na 100 g niż słodkie napoje gazowane!

Choć najwięcej cukru zawierają słodkie desery jogurtowe (średnio 16,4 g na 100 g), to jednak zaraz po nich badacze z Uniwersytetu w Leeds sklasyfikowali jogurty ekologiczne (organiczne), które na każde 100 g mają średnio 13,1 g cukru.

Zdaniem ekspertów może to być sporym zaskoczeniem dla konsumentów, ponieważ wiele osób uważa, że sięganie po często nieco droższe, ekologiczne produkty, może im wyjść na zdrowie. Okazuje się jednak, że mają one w składzie więcej cukru niż jogurciki dla dzieci, których też nie powinno się nadużywać.

Na każde 100 g takiego produktu dla najmłodszych przypada aż 10,8 g cukru (około 2 kostki). Dla porównania 100 g popularnych napojów typu cola zawiera ok. 9 g cukru. Karmione jogurcikami maluchy mogą więc już od dzieciństwa łatwo uzależnić się od słodkiego smaku, co w przyszłości może mieć dla nich zgubne konsekwencje. Według zaleceń NHS w wieku od 4 do 6 lat nie powinno się spożywać więcej niż 19 g cukru na dobę, a w wieku od 7 do 10 lat – maksymalnie 24 g.

Produkty, które można sklasyfikować jako niskosłodzone, nie powinny mieć w składzie więcej niż 5 g cukru na 100 g. Naukowcom udało się wykazać, że takie normy spełnia tylko 9 proc. z ponad 900 przebadanych jogurtów. Potwierdzono, że najmniejszą ilość cukru na 100 g miały jogurty naturalne i jogurty typu greckiego.

Ile cukru zawierają jogurty?

  • DESERKI JOGURTOWE (w tym słodkie musy i kremy): 16,4 g na 100 g
  • JOGURTY ORGANICZNE/EKOLOGICZNE: 13,1 g na 100 g
  • JOGURTY AROMATYZOWANE: 12 g na 100 g
  • JOGURTY OWOCOWE: 11,9 g na 100 g
  • JOGURTY DLA DZIECI: 10,8 g na 100 g
  • INNE PRODUKTY MLECZNE: 9,2 g na 100 g
  • NAPOJE JOGURTOWE: 9,1 g na 100 g
  • JOGURTY NATURALNE I GRECKIE: 5 g na 100 g

Wyniki badań naukowców z Leeds University zostały opublikowane na łamach prestiżowego British Medical Journal (BMJ Open). Dane dotyczą pomiarów przeprowadzonych do końca 2016 roku. Eksperci zaznaczają, że od tego czasu poczyniono już spore postępy w działaniach sprzyjających ograniczeniu zawartości cukru w jogurtach (do 2020 roku dodatek cukru w jogurtach ma być zredukowany o 20 procent).

Dietetycy komentujący wyniki badań dotyczących rzeczywistej zawartości cukru w popularnych jogurtach tłumaczą, że rodzice powinni zwracać większą uwagę na to, by nie podawać swoim dzieciom nadmiernej ilości słodkich jogurtów. Naukowcy potwierdzili, że w wielu produktach na bazie jogurtu, które są skierowane do najmłodszych odbiorców, nawet jedna porcja może zawierać prawie połowę maksymalnego spożycia cukru w ciągu dnia. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest przyzwyczajenie maluchów do smaku naturalnego jogurtu, do którego można ewentualnie dodać świeże owoce. 

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

źródło: BMJ Open/BBC/The Independent/BDA

zdrowie.radiozet.pl/π

Oceń