Słuchaj
Michał Korościel, Damian Michałowski
Michał Korościel, Damian Michałowski
Marcin Sońta , Mateusz Ptaszyński
Justyna Dżbik, Kamil Nosel
Hubert Radzikowski
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Chcesz zapamiętać, co Ci się śniło? Wzbogać dietę o ten składnik!

04.05.2018 22:53

Na sen przeznaczamy aż jedną trzecią naszego życia, z czego około 6 lat zajmuje nam samo śnienie. Naukowcom z Australii po raz pierwszy udało się udowodnić, że wysokie dawki witaminy B6, obecnej m.in. w bananach i awokado, są w stanie skutecznie pomóc nam przypomnieć sobie, co się nam śniło.

Sen, sny, zapamiętywanie snów, witamina B6 fot. Shutterstock

— Powiedz mi z kim sypiasz, a powiem Ci, o kim śnisz — mawiał przewrotnie Stanisław Jerzy Lec. Z naukowego punktu widzenia ustalenie, co nam się śniło, jest jednak nieco bardziej skomplikowane. Badaczom z Australii jako pierwszym udało się potwierdzić w testach na dużej i zróżnicowanej grupie ludzi, że istnieje skuteczny sposób na to, by zwiększyć szanse przypomnienia sobie, o czym śniliśmy zeszłej nocy. Okazuje się, że pomocne może być w tym celu urozmaicenie codziennej diety o witaminę B6, która naturalnie występuje np. w szpinaku i ziemniakach, roślinach strączkowych, pełnoziarnistych zbożach a także mleku, serze, jajkach, czerwonym mięsie, wątróbce czy w rybach.

Witamina B6 pomaga przypomnieć sobie, co się nam śniło

Naukowcy z University of Adelaide udowodnili to podczas eksperymentu, w którym wzięło udział 100 ochotników. Większość z nich rzadko zapamiętywała sny i zwykle nie była w stanie przypomnieć sobie, czy w ogóle coś im się kiedyś śniło. Uczestnikom przez 5 dni przed położeniem się spać podawano wysokie dawki witaminy B6 (około 240 mg). Badanie było na tzw. podwójnie ślepej próbie, co oznacza, że badanych podzielono na dwie grupy, z których połowa otrzymała placebo a reszta analizowany składnik.

Wyniki badań, które Australijczycy opublikowali w internetowym wydaniu "Perceptual and Motor Skills", wskazują, że przyjmowanie przed snem witaminy B6 znaczącą wpłynęło na zdolność do przywoływania sennych marzeń. Jak tłumaczy dr Denhol Aspy z University of Adelaide:

"

Udało się nam wykazać, że zażywanie witaminy B6 bezpośrednio przed snem, w porównaniu do placebo znacząco ułatwia przypomnienie sobie tego, co się nam śniło. Na dodatek składnik ten nie wpływał na jakość sennych doznań, ich dziwaczność czy barwy, które ukazują się podczas snu. Nie stwierdzono także, że wit. B6 może oddziaływać na inne aspekty snu. "

Uczestnicy badania, którym podano witaminę B6, wskazywali natomiast, że ich sny stały się bardziej realistyczne. Potwierdzali, że nie mogli się wręcz doczekać, kiedy znów zasną i zaczną po raz kolejny śnić.

Śpij, śnij i zapamiętaj, co ci się śniło dzięki witaminie B6

Naukowcy wyjaśniają, że zwiększenie kontroli nad przywoływaniem sennych marzeń może sprawić, że czas przeznaczony na nocny odpoczynek będzie bardziej produktywny i pozwoli osiągnąć naszemu organizmowi szereg korzyści — od walki z koszmarami po leczenie różnych fobii czy kreatywnego rozwiązania trapiących nas problemów. Według autorów badania świadome śnienie może nawet wspomagać m.in. rehabilitację niektórych urazów fizycznych czy pozwalać na szlifowanie nowych umiejętności ruchowych.

Żeby mieć świadome sny, trzeba najpierw nauczyć je sobie regularnie przypominać. Nasze studium sugeruje, że jednym ze skutecznych sposobów na to może być suplementacja witaminą B6 — wyjaśniają autorzy badania.

Teraz naukowcy chcą się skupić na tym, by sprawdzić, na ile skutecznie w przywoływaniu sennych marzeń jest witamina B6 pozyskiwana z jedzenia i czy ten efekt może występować jedynie u osób z jej niedoborami. Przy długotrwałej suplementacji może się bowiem okazać, że jej działanie może osłabnąć. 

Zagłosuj

Jak często udaje Ci się zapamiętać, o czym śniłaś/śniłeś zeszłej nocy?

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

źródło: Perceptual and Motor Skills/University of Adelaide

___

zdrowie.radiozet.pl/π

Oceń