Dieta kopenhaska na odchudzanie. Kto może ją stosować? [tygodniowy jadłospis]

17.10.2018 15:59

Dieta kopenhaska nazywana jest przez niektórych „dietą cud”. To bardzo restrykcyjna, odchudzająca dieta, która wymaga poświęcenia i wiary we własne możliwości. Zakłada stosowanie przez trzynaście dni bardzo skromnego i ubogiego menu bez żadnych ustępstw. Przeznaczona jest wyłącznie dla osób dorosłych, młodych i zdrowych. Dowiedz się, na czym polega dieta kopenhaska i jakie efekty można osiągnąć dzięki jej zastosowaniu. 

Dieta kopenhaska na odchudzanie. Kto może ją stosować? [tygodniowy jadłospis] fot. Shutterstock

Dieta kopenhaska, zwana kiedyś dietą szwedzką, to restrykcyjna dieta odchudzająca. Polega na spożywaniu określonych posiłków przez kolejne 13 dni, dlatego nazywana jest także dietą trzynastodniową. Aby stosować dietę kopenhaską, trzeba mieć nie tylko silną wolę i wiarę we własne możliwości, ale także końskie zdrowie. Jest to bowiem dieta dosyć uboga, składa się z trzech, niewielkich posiłków i wyklucza stosowanie jakichkolwiek odstępstw. Zjedzenie czegoś „dodatkowego” może zakończyć dietę niepowodzeniem.

Dieta kopenhaska budzi kontrowersje, bo jest bardzo szybka i restrykcyjna. W ciągu trzynastu dni można stracić naprawdę dużo kilogramów – bywają osoby, które w czasie tych kilkunastu dni tracą nawet 15 kilogramów, choć średni spadek wagi wynosi od 4 do 8 kilogramów. Niestety, u wielu osób po zaprzestaniu diety dochodzi do tzw. efektu jojo, czyli ponownego przybrania na wadze. Rozpoczęcie „normalnego” żywienia, spożywanie kilku bardziej obfitych posiłków, ponowne wdrożenie słodyczy, alkoholu, słodkich napojów powoduje szybkie przybieranie na wadze. Najlepsze efekty odnoszą osoby, które całkowicie zmieniają styl odżywiania.

Kto może stosować dietę kopenhaską? Przede wszystkim osoby dorosłe (pełnoletnie) i zdrowe. Tak restrykcyjna dieta nie jest polecana osobom, które mają niedowagę, chorują przewlekle lub zmagają się z innymi problemami zdrowotnymi. Nie bez znaczenia jest również wiek. Dietę najlepiej znoszą osoby młody i w średnim wieku. Powinny z niej jednak zrezygnować osoby starsze, bo skutki uboczne diety kopenhaskiej mogą być poważniejsze niż ewentualne zyski. Dieta kopenhaska nie nadaje się także w żadnym wypadku dla dzieci i nastolatków. Powinny jej również unikać osoby, które pracują fizycznie i uprawiają sport.

"

Zaletą diety kopenhaskiej jest możliwość nabycia dobrych nawyków: zjadania posiłków o określonych porach i rezygnacja z podjadania. Wadą jest natomiast zbyt szybka utrata masy ciała, co dla wielu osób może być niebezpieczne. Dieta zakłada bowiem spożycie niewielkiej ilości kalorii, średnie spożycie kalorii w ciągu tych trzynastu dni nie przekracza 800 kcal na dzień. Wadą może być także kształtowanie niewłaściwych postaw, takich jak omijanie posiłków lub jedzenie posiłków niepełnowartościowych (kawa z cukrem zamiast zdrowego śniadania). "

Dieta kopenhaska: zasady

Dieta kopenhaska jest połączeniem sposobu odżywiania się polegającego na eliminacji z posiłków węglowodanów i tłuszczy wraz z założeniem, że należy maksymalnie ograniczyć dzienną dawkę kalorii. Można zatem założyć, że tak „oszczędna” i restrykcyjna dieta odbije się na samopoczuciu. W czasie jej stosowania może pojawić się osłabienie, ospałość, brak energii, bóle głowy, rozdrażnienie.

Przed podjęciem decyzji o zastosowaniu diety warto skonsultować się z lekarzem. Dieta kopenhaska jest dietą wyniszczającą, która ma wpływ na organizm, dlatego nie należy przesadzać. Jeśli lekarz nie wyrazi pozytywnej opinii o stosowaniu diety lub w czasie jej stosowania pojawią się niepokojące objawy, dietę trzeba odrzucić. 

Ogólne zasady diety kopenhaskiej:

  • Dietę trzeba stosować przez 13 dni – ani dnia dłużej, ani dnia krócej.
  • Dietę można powtarzać co dwa lata – nie wcześniej.
  • Jedz i pij wyłącznie to, co znajduje się w jadłospisie.
  • Pij minimum 2 litry wody dziennie.
  • Zabroniona jest guma do żucia.
  • Przyjmuj preparaty witaminowe, które uzupełnią niedobory.
  • Możesz zmieniać kolejność obiadu i kolacji w ramach tego samego dnia.
  • Nie możesz zmieniać kolejności dni w jadłospisie.
  • Kawa czarna to kawa rozpuszczalna lub z ekspresu.
  • Chuda ryba to dorsz lub pstrąg.
  • Po zakończeniu diety stopniowo zwiększaj liczbę kalorii.

Godziny, w których należy spożywać posiłki:

  • śniadanie: 8:00 - 9:00
  • obiad: 12:00 - 14:00
  • kolacja: 17:00 - 18:00

W czasie stosowania diety należy pić 2 litry wody dziennie. Można spożywać tylko chude mięso, warzywa i odrobinę owoców. Należy także pamiętać, że w czasie trwania diety obowiązuje absolutny zakaz stosowania soli oraz innych przypraw, które z reguły używane są po to, aby wzmocnić smak przyjmowanych potraw i złagodzić uczucie głodu.

"

Dobra rada! Zanim zaczniesz stosować dietę kopenhaską, skonsultuj się z lekarzem, wykonaj podstawowe badania, by upewnić się, że jesteś zdrowy. Zaczynając dietę, weź urlop, bo pierwsze kilka dni mogą być wyczerpujące. Uprzedź także rodzinę i znajomych, że znajdujesz się na restrykcyjnej diecie. To ważne, by ktoś czuwał nad Twoim zdrowiem i samopoczuciem. "

Dieta kopenhaska: tygodniowy jadłospis

Dieta kopenhaska rozpisana jest na 13. kolejnych dni. W tym czasie, by osiągnąć dobre efekty, najlepiej spożywać posiłki według jadłospisu. To dieta restrykcyjna, która wymaga nie tylko samozaparcia, ale także rezygnacji z większości produktów spożywczych, a przede wszystkim dobrego zdrowia. 

  • Dieta kopenhaska: dni 1 i 8

Śniadanie: 1 kubek czarnej kawy, 1 kostka cukru
Obiad: 2 jajka na twardo, pół paczki (szklanka) gotowanego szpinaku lub brokułów, 1 pomidor
Kolacja: 1 duży befsztyk wołowy (200 g), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

  • Dieta kopenhaska: dni 2 i 9

Śniadanie: 1 kubek czarnej kawy, 1 kostka cukru
Obiad: 1 duży befsztyk wołowy (200 g), 1/3 główki sałaty (lub 5 liści) z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny, 1 surowy owoc (jabłko, ananas lub grejpfrut)
Kolacja: 1 gruby (100 g) plaster (albo 5 chudszych) szynki (np. drobiowej), 2/3 szklanki (słownie: dwie trzecie, a więc niecała jedna szklanka) jogurtu naturalnego

  • Dieta kopenhaska: dni 3 i 10

Śniadanie: 1 kubek kawy, 1 kostka cukru, 1 mała kromka pieczywa (grzanka)
Obiad: pół paczki (szklanka) gotowanego szpinaku, 1 pomidor, 1 surowy mały owoc
Kolacja: 2 jajka na twardo, 1 gruby (100 g) plaster szynki (lub 5 chudszych), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

  • Dieta kopenhaska: dni 4 i 11

Śniadanie: 1 kubek kawy, 1 kostka cukru
Obiad: 1 jajko na twardo, 1 duża marchewka, małe opakowanie serka wiejskiego (twarożku naturalnego) (100-150 g)
Kolacja: pół szklanki kompotu z owoców (ugotowanego bez cukru, owoce zjadamy), 2/3 szklanki (słownie: dwie trzecie, a więc niecała jedna szklanka!) jogurtu naturalnego

  • Dieta kopenhaska: dni 5 i 12 (bez kawy)

Śniadanie: 1 duża starta marchewka z sokiem z cytryny
Obiad: 1 duża (300 g) chuda gotowana ryba (pstrąg, dorsz lub sola) z sokiem z cytryny. Rybę można także usmażyć bez tłuszczu.
Kolacja: 1 duży befsztyk wołowy (200 g), 5 liści sałaty, pół paczki (6-8 główek) gotowanych brokułów

  • Dieta kopenhaska: dni 6 i 13

Śniadanie: 1 kubek czarnej kawy, 1 kostka cukru, 1 mała kromka pieczywa (grzanka)
Obiad: 1 duszona pierś kurczaka bez skóry, 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny
Kolacja: 2 jajka na twardo, 1 duża starta marchewka

  • Dieta kopenhaska: dzień 7

Śniadanie: 1 kubek herbaty (najlepiej zielonej) bez cukru
Obiad: 1 pierś (150 g) kurczaka grillowana lub z piekarnika, 1 świeży owoc
Kolacja: nic

"

Pamiętaj! Diety odchudzające mogą stosować wyłącznie osoby dorosłe i zdrowe, najlepiej w porozumieniu z lekarzem. Przerwij dietę, jeśli poczujesz się źle.  "

Dieta kopenhaska: powrót do normalnego żywienia

Po zakończeniu diety konieczne jest stopniowe, powolne wracanie do normalnego żywienia. Kaloryczność posiłków trzeba zwiększać powoli, by uniknąć efektu jojo. 

Co najważniejsze, jeszcze przed przystąpieniem do diety kopenhaskiej, należy uświadomić sobie, że po jej zakończeniu zawsze przybędzie kilogramów. Aby jednak przyrost wagi był jak najmniejszy, warto zmienić sposób odżywiania się. Najlepiej zapomnieć o pochłanianiu słodyczy, alkoholu, słodkich napojów i produktów wysokokalorycznych oraz przetworzonej żywności. Posiłki po zakończeniu diety kopenhaskiej powinny być regularne, najlepiej zwiększyć je z trzech do pięciu, i składać się z produktów zdrowych – głównie warzyw, owoców, chudych mięs.

Do aktywności fizycznej można powrócić po zakończeniu diety kopenhaskiej. 

Źródło: kopenhaska.eu

________

zdrowie.radiozet.pl/nk

Oceń