Czereśnie są dobre na serce, stawy i skórę. Jakie właściwości mają czereśnie?

27.06.2018 13:45

Czereśnie to popularne letnie owoce. Oprócz pysznego smaku mają mnóstwo zdrowotnych właściwości. Jedzenie czereśni dobrze wpływa na skórę, serce i tarczycę. Są niskokaloryczne, choć jedzenie ich w dużych ilościach może powodować ból brzucha i wzdęcia. Czereśnie jedzone z umiarem korzystnie wpływają na zdrowie i samopoczucie. Dowiedz się, jakie właściwości mają czereśnie.

Czereśnie są bogate w witaminy i doskonale wpływają na kondycję skóry, układu pokarmowego, serca i nerek fot. Shutterstock

Czereśnie to kuliste owoce zawierające stosunkowo dużą pestkę. Pochodzą z terenów Azji Zachodniej. Czereśnie są w Polsce uprawiane, ale spotykane są również „na dziko”, bo rosną w zasadzie bez ograniczeń. Owoce te mają charakterystyczny czerwony kolor, choć występują także w barwach żółtych i niemalże czarnych (w zależności od odmiany). Czereśnie to owoce typowo letnie. Ich smakiem można cieszyć się od końca maja do połowy lipca.

Historia czereśni sięga czasów starożytnych. Uważa się, że Lukullus, jeden z wodzów armii starożytnego Rzymu, w I wieku naszej ery przywiózł do Rzymu drzewko czereśniowe z jednej z wypraw. Czereśnie szybko zyskały uznanie i zadomowiły się w Cesarstwie Rzymskim. Od tego czasu wyhodowano wiele nowych odmian, które modyfikuje się do dziś wszędzie tam, gdzie rosną czereśnie.

Czereśnie są owocami niskokalorycznymi, bo składają się niemal w 80 proc. z wody. Poza tym w stu gramach owoców znajduje się prawie jeden gram białka, około 0,5 grama tłuszczy, a także piętnaście gramów węglowodanów. Choć nie są tuczące, należy je spożywać z rozwagą. Czereśnie są bowiem ciężkostrawne i dosyć długo zalegają w żołądku.

W skład czereśni wchodzi dużo dobroczynnych związków takich jak witaminy z grupy B, jak B1, B2, B6, a także witamina C i E. Ponadto czereśnie bogate są w karoten, sód, potas (w dużych ilościach), wapń, fosfor oraz niewielkie pokłady żelaza. Polecane są osobom, które mają problemy z sercem, a także reumatykom.

"

Barwa czereśni ma znaczenie: im ciemniejszy kolor skórki, tym więcej antyoksydantów w owocach. "

Właściwości zdrowotne czereśni

Czereśnie cenione są głównie za walory smakowe. W zależności od odmiany i czasu zbiorów mogą być bardziej kwaśne lub słodkie. Te owocemają jednak wiele właściwości odżywczych i należą do najbardziej wartościowych spośród wszystkich owoców.

Czereśnie mają więcej jodu, potasu, magnezu i błonnika pokarmowego niż wiśnie, które uważane są powszechnie za zdrowsze. Owoce zawierają także pewne ilości witamin A, C i z grupy B, a także flawonoidy.

Czereśnie są bogate w cukry (14,6 g w 100 g), ale samej sacharozy jest bardzo mało (0,5 g w 100 g). Owoce te charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym (IG = 23), co sprawia, że mogą być spożywane przez osoby będące na diecie ubogokalorycznej, również przez chorych na cukrzycę typu 2.

Jakie właściwości mają czereśnie?

  1. Neutralizują działanie wolnych rodników, przez co spowalniają procesy starzenia się skóry.
  2. Systematyczne jedzenie czereśni sprawia, że skóra staje się bardziej napięta.
  3. Są zasadotwórcze – odkwaszają organizm i/lub doprowadzają zakwaszony organizm do równowagi kwasowo-zasadowej.
  4. Zawartość potasu w czereśniach korzystnie wpływa na układ krążenia, pozwala regulować ciśnienie tętnicze krwi. Potas wpływa także alkalizująco na mocz, dzięki czemu czereśnie mogą ograniczać stan zapalny dróg moczowych i żółciowych. Z tego samego względu polecane są przy chorobach nerek – piasku i kamieniach nerkowych. 
  5. Kwaśne czereśnie ze względu na zawartość kwasów organicznych regulują pracę przewodu pokarmowego i pobudzają pracę trzustki.
  6. Słodkie czereśnie działają łagodząco na przewód pokarmowy i mogą wykazywać działanie moczopędne.
  7. Kwercyna zawarta w czereśniach zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych, reguluje stężenie cholesterolu we krwi i przeciwdziała niekorzystnemu zjawisku utleniania cholesterolu.
  8. Kemferol (związek polifenolowy) zawarty w czereśniach ma właściwości przeciwzapalne, przeciwalergiczne i przeciwgrzybicze.
  9. Czereśnie dostarczają dużej dawki jodu, którego mają więcej niż wiele ryb morskich. Jod wspomaga pracę tarczycy, m.in. regulując przemianę materii.
  10. Przeciwutleniacze znajdujące się w czereśni chronią przed niekorzystnym działaniem stresu oksydacyjnego na komórki mózgu.

Czereśnie są szczególnie zalecane są w dnie moczanowej (artretyzmie). Jedzenie czereśni zmniejsza ilość kwasu moczowego we krwi, a cyjanidyna może blokować odczuwanie bólu wywołanego przez kryształki kwasu moczowego. Poza tym witaminy z grupy B, w które bogate są czereśnie, również wspomagają leczenie artretyzmu.

"

Czereśnia nazywana jest też ptasią wiśnią. To dlatego, że oprócz człowieka za czereśniami przepadają szpaki, wróble i inne ptaki. "

Spożywanie czereśni

Czereśni nie należy jeść przed posiłkiem, a szczególnie, gdy będzie to posiłek mięsny. Czereśnie utrudniają bowiem trawienie. Można natomiast zjadać te owoce po obiedzie lub zajadać się nimi zamiast tradycyjnego posiłku. Surowe czereśnie są sycące i nietuczące, ale dość długo zalegają w żołądku i dla wielu osób mogą być zbyt ciężkostrawne.

Nie poleca się spożywania surowych czereśni osobom chorym na chorobę wrzodową lub z wrażliwym przewodem pokarmowym. Takie osoby mogą jednak zjadać czereśnie lekko gotowane. Czereśni nie powinno się również popijać wodą, bo może to wywołać biegunkę.

  • Czereśnie doceniane były w dawnej medycynie ludowej. Wywary z liści i kwiatów czereśni stosowano w leczeniu chorób wątroby oraz zaburzeń pracy serca. Natomiast uzyskany ze zmiażdżonych pestek olejek wykazywał działanie rozkurczające.

Masz ochotę na czereśnie? Zobacz, jak w łatwy sposób przyrządzić kompot czereśniowy:

AllrecipesPL/youtube

Źródło: dieta.mp.pl; akademianatury.pl

________

zdrowie.radiozet.pl/nk

Oceń