Zamknij

Nie będzie reklam niezdrowego jedzenia w TV i internecie – już od 2022 roku

25.06.2021 12:16
Niezdrowe jedzenie - zakaz reklam
fot. Shutterstock

Zakaz reklamowania w ciągu dnia niezdrowego jedzenia ma pomóc w walce z otyłością wśród młodych Brytyjczyków. Wpływ reklam na najmłodszych jest zdecydowanie większy niż na dorosłych, dotyczy to także niezdrowego jedzenia, które jest intensywnie reklamowane – nawet połowa spotów dotyczy właśnie takich produktów.

Wpływ reklam na najmłodszych jest dużo większy niż w przypadku dorosłych – dzieci z mniejszą dozą krytyki przyjmują komunikaty płynące do nich z mediów. Naukowcy twierdzą, że dopiero 6-latki są w stanie odróżnić reklamę od innych treści, a 4-latki traktują ją tak samo jak bajkę – z czego zapewne większość rodziców nie zdaje sobie nawet sprawy. Właśnie dlatego brytyjski rząd zapowiedział, że w ramach walki z otyłością wśród dzieci wprowadzi od końca 2022 roku zakaz reklamowania w ciągu dnia niezdrowego jedzenia w telewizji i internecie.

Prawo dla zdrowia, ale są protesty

Nowe przepisy prawne mają pomóc w walce z otyłością wśród dzieci i wspierać promocję zdrowej żywności. Ograniczenie zakłada zakaz wyświetlania reklam promujących posiłki o dużej zawartości tłuszczu, soli czy cukru w godzinach 5.30-21.00. Nowe prawo ma obowiązywać wszystkie firmy, zatrudniające powyżej 250 osób, które produkują niezdrowe produkty, co w założeniu ma pomóc chronić mniejsze przedsiębiorstwa.

Plany rządu spotkały się z krytyką ze strony brytyjskiego stowarzyszenia wydawców News and Media Association (NMA), które twierdzi, że nie jest jasny związek pomiędzy reklamami a otyłością u dzieci. – To drakońskie prawo, zamiast walczyć z otyłością u dzieci, zaszkodzi tylko wydawcom mediów, którzy zależą od dochodów z reklam – skomentowała Sayra Tekin z NMA.

Otyłość wśród dzieci: Wielka Brytania i Polska

Obecnie w Wielkiej Brytanii jedno na troje dzieci, kończących szkołę podstawową, ma nadwagę lub jest otyłe. Komplikacje zdrowotne z tym związane kosztują służbę zdrowia 7 mld funtów rocznie. – Treści, jakie młodzi ludzie widzą w internecie, mają wpływ na ich wybory i nawyki – tłumaczyła Jo Churchill z brytyjskiego ministerstwa zdrowia.  Tymczasem według danych zaprezentowanych przez rząd, prawie połowa wszystkich reklam w telewizji każdego miesiąca w 2019 roku dotyczyła niezdrowego jedzenia.

Polska również plasuje się w czołówce państw dotkniętych epidemią otyłości wśród dzieci. Na podstawie dostępnych badań można określić, że w Polsce problem nadwagi i otyłości dotyczy około 10 proc. małych dzieci (1-3 lata), 30 proc. dzieci w wieku wczesnoszkolnym i niemal 22 proc. młodzieży do 15. roku życia.

Może rzeczywiście także w Polsce pora wprowadzić kolejne regulacje, które pomogą w walce z otyłością nie tylko wśród dzieci, ale i dorosłych? Podatek cukrowy już mamy – choć opinie o jego skuteczności w tym względzie są różne. WHO alarmuje, że jeśli obecne trendy się utrzymają, to do 2025 roku na świecie będzie ok. 70 mln dzieci do 5. roku życia z nadmierną masą ciała.

Źródło: PAP / Ncez.pzh.gov.pl