Zamknij

Wigilijne menu dla dziecka. Te potrawy mogą jeść nawet najmłodsi

20.12.2021
Aktualizacja: 20.12.2021 22:57
Zdrowa wigilijne potrawy dla dziecka
fot. Shutterstock

Podczas wigilijnej kolacji dzieci wcale nie muszą jeść „tego co zwykle” albo objadać się niezdrowym jedzeniem, bo nie lubią albo nie mogą jeść tego, co jest na stole. Już niemowlak może skosztować świątecznych dań, ale pod jednym warunkiem: trzeba je odrobinę zmodyfikować. Czy wiesz, jakie wigilijne potrawy może zjeść dziecko?

  1. Gotowany lub kiszony barszcz czerwony
  2. Pieczona lub gotowana ryba
  3. Kompot z suszonych owoców
  4. Domowy kisiel żurawinowy
  5. Ciasto drożdżowe bez rodzynek

Skoro na co dzień szykujesz dla dziecka nieco odmienne niż dla reszty rodziny posiłki, to również w Wigilię warto o to zadbać. Nie trzeba dużo – dzieci i tak nie będą się objadać. Choć pracy będzie troszkę więcej, to z pewnością się opłaci – maluch od najmłodszych lat poczuje, że święta to również specjalne smaki, a ty będziesz spokojna, że je tak zdrowo jak na co dzień. Choć maluchy nie powinny jeść grzybów, surowych i smażonych ryb czy maku i miodu, to z tej sytuacji jest dobre wyjście. Oto co bezpiecznie dla malucha możesz mu podać podczas świąt zamiast wigilijnych potraw, których nie mogą jeść dzieci.

Gotowany lub kiszony barszcz czerwony

Dla najmłodszych dzieci po prostu ugotuj barszcz w domu ze świeżych buraków. Możesz podać czysty barszczyk lub zupę krem z buraków. Nie przyprawiaj mocno. Łagodna w smaku zupa będzie lekkostrawna i odżywcza. Buraki zawierają sporo błonnika i cennych składników mineralnych. Natomiast barszcz na zakwasie z kiszonych buraków można podać maluchowi w 2. roku życia.

Pieczona lub gotowana ryba

Ryby można podawać dzieciom już w pierwszym roku życia. Najlepiej, by były to tłuste ryby morskie, np. łosoś, śledź czy halibut, choć dzieci mogą też jeść te chude, np. morszczuka, dorsza, mintaja. Warto jednak pamiętać, że maluchy w pierwszym roku życia nie powinny jeść dużych ryb drapieżnych, np. miecznika, rekina, makreli królewskiej, tuńczyka, płytecznika. Najlepszy sposób przygotowania ryby dla dziecka to upieczenie jej w folii, ugotowanie (można na parze) lub uduszenie razem z warzywami.

Kompot z suszonych owoców

Suszone jabłka, śliwki i gruszki – z takich owoców tradycyjnie przygotowuje się wigilijny kompot. Ten napój usprawnia trawienie. Choć pyszny, to nie należy spożywać go w nadmiarze, bo może mieć działanie przeczyszczające (jeśli jemy owoce z kompotu, zwłaszcza śliwki). Na kompot dla dziecka postaraj się kupić susz owocowy, który jest niesiarkowany. Suszone owoce należy przed gotowaniem umyć, namoczyć przez pół godziny i powoli gotować w osłodzonej wodzie razem z przyprawami korzennymi (goździkami, korą cynamonu, anyżem, skórką pomarańczy), aż do miękkości. Dziecku podaj porcję kompotu, ale bez owoców.

Domowy kisiel żurawinowy

Ten deser mogą jeść wszyscy – od najmłodszych członków rodziny po seniorów. Kisiel z owoców żurawiny to niezwykle zdrowe danie – żurawina ma działanie antybakteryjne i jest niezwykle bogata w witaminy, zwłaszcza witaminę C. Kisiel żurawinowy najlepiej ugotować ze świeżych przetartych owoców tylko z niewielkim dodatkiem cukru (tak byłoby najlepiej). Kwaśność deseru złagodzi kleks śmietany, którą można podać do kiślu.

Ciasto drożdżowe bez rodzynek

Tradycyjne wigilijne ciasta nie nadają się dla małych dzieci – zawierają nie tylko mak czy miód, ale także kawałki orzechów, którymi dziecku niezwykle łatwo się zadławić. Poza tym są w nich zwykle rodzynki, których dzieci po prostu nie lubią. Dlatego dla najmłodszych najlepiej upiec w domu ciasto drożdżowe (bez rodzynek, rzecz jasna). Może go spróbować nawet dziecko przed pierwszymi urodzinami. Ciasto drożdżowe jest bezpieczne i zdrowe niemal dla każdego.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.