Zamknij

Śniadania mają wpływ na nastrój i lęki u dzieci i nastolatków. Co najlepiej jeść?

29.08.2022
Aktualizacja: 29.08.2022 11:30

Śniadanie to, jak zapewniają dietetycy, najważniejszy posiłek dnia. Naukowcy zbadali, jak ważne jest nie tylko dla zdrowia fizycznego, ale i psychicznego. Nie dość, że najmłodsi powinni jeść je w domu, to lepiej, by na stole pewne produkty w ogóle się nie pojawiały.

Śniadanie a zdrowie i emocje dzieci
fot. Schutterstock

Śniadanie to pierwszy posiłek, który dostarcza energii na dużą część dnia. Jest jednak korzystne także dla zdrowia psychicznego. Dzieci, które jedzą w domu pełnowartościowe śniadania, są w mniejszym stopniu narażone na takie problemy, jak zaburzenia lękowe czy częste wahania nastroju – informuje pismo „Frontiers of Nutrition”.

Śniadanie trzeba zjeść w domu

– Ważne jest nie tylko samo jedzenie śniadań, ale także to, co konkretnie gdzie dzieci jedzą. Pomijanie śniadań lub spożywanie ich poza domem ma związek z ryzykiem problemów psychospołecznych u dzieci i nastolatków. Wpływ mają także poszczególne produkty – mówi autor analizy dr José Francisco López-Gil z Uniwersytetu Castilla-La Mancha w Hiszpanii. – Na przykład śniadania zawierające przetworzone mięso są związane z większym ryzykiem problemów psychospołecznych, a zawierające ziarna i nabiał z mniejszym” – dodaje naukowiec.

Pojęcie zdrowia psychospołecznego obejmuje czynniki składające się na dobry stan emocjonalny, psychiczny i społeczny dziecka, wpływające na jego funkcjonowanie w relacjach społecznych.

Negatywny i pozytywny wpływ na emocje

Naukowcy analizowali dane pochodzące z ankiety przeprowadzonej w Hiszpanii w 2017 roku wśród 3772 rodziców i opiekunów dzieci w wieku od 4 do 14 lat. Kwestionariusze dotyczyły m.in. nawyków śniadaniowych oraz zdrowia psychospołecznego, m.in. nastroju, poczucia własnej wartości czy występowania zaburzeń lękowych.

Jedzenie śniadania poza domem okazało się działać równie niekorzystnie co niejedzenie go wcale. Dodatkowo niektóre produkty zwiększały ryzyko problemów związanych ze zdrowiem psychicznym i funkcjonowaniem społecznym, a były to m.in.:

  • szynka
  • ser żółty
  • jaja.

Z mniejszym prawdopodobieństwem wystąpienia problemów miały z kolei związek:

– Te wyniki wskazują potrzebę promowania nawyku spożywania śniadań w domu, zwłaszcza takich, w których skład wchodzi nabiał i produkty zbożowe, a mniej produktów przetworzonych i bogatych w tłuszcze nasycone – komentuje dr López-Gil.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP / „Frontiers of Nutrition”