Otyłość u dzieci: nietypowy apel naukowców do producentów odzieży

07.06.2019 09:41
Ubrania dziecięce
fot. Shutterstock

Naukowcy z Uniwersytetu w Michigan wystosowali nietypowy apel do producentów odzieży: „nie umieszczajcie słodkości i fast foodów na ubraniach przeznaczonych dla dzieci”. Sprawdź, jakie zagrożenia rozpoznali.

Puchate babeczki, kolorowe lody, uśmiechnięte frytki przybijające sobie piąteczki ze smakowicie wyglądającymi hamburgerami – to tylko niektóre motywy z dziecięcych koszulek. Dzieci to chodzące reklamy śmieciowego jedzenia – ostrzegają naukowcy. I przekonują, że nawyki żywieniowe kształtują się już we wczesnym dzieciństwie.

Pizza na deskorolce

Dr Megan Pesch, pediatra ze szpitala dziecięcego działającego przy Uniwersytecie w Michigan, wraz z zespołem przejrzała 3870 elementów odzieży dziecięcej proponowanej w jednym miesiącu przez czterech głównych sprzedawców detalicznych artykułów dla dzieci. Jeden na 11 produktów zawierał grafikę żywności, z czego dwie trzecie to były motywy niezdrowe, takie jak słodycze czy fast food. W dodatku część z nich przedstawiono w kontekście zabawy, jak na przykład kawałek pizzy na deskorolce.

Naukowcy zwracają uwagę na fakt, że babeczki, pizza i inne produkty typu fast food nagminnie pojawiają się również na innych popularnych produktach dla dzieci, takich jak pontony, zabawki czy opakowania na prezenty.

No i co z tego? – nasuwa się pytanie.

Utrwalanie stereotypów

Dr Pesch razi fakt, że ubrania powielają stereotypy dotyczące płci. Na dziewczęcych ubraniach w większości widnieją słodkie wypieki i desery, podczas gdy na ubraniach chłopców częściej pojawiają się słone przekąski, takie jak pizza, hamburger czy frytki. Zdaniem pediatry może to stanowić podprogowy przekaz, że dziewczynki powinny być „słodkie”.

Ponadto autorka badań ostrzega, że motywy jedzenia na ubraniach utrwalają pozytywne konotacje ze słodyczami i fast foodami. Zaznacza, że na razie nie ma dowodów na to, że nadruki na koszulkach wpływają na preferencje żywieniowe, ale „bombardowanie” zewsząd dzieci motywem uśmiechniętego hamburgera może nie być najlepszym pomysłem na walkę z epidemią otyłości.

Skoro pizza może nauczyć się jazdy na deskorolce, to dlaczego nie może na niej szaleć brokuł?

Źródło: sciencedaily.com