Zamknij

Koszmary senne u dziecka: co robić? Te nawyki pomogą maluchowi

20.06.2022
Aktualizacja: 20.06.2022 09:55
Koszmary senne u dziecka: przyczyny, jak pomóc maluchowi?
fot. Shutterstock

Małe dzieci też mają koszmary. Ze złymi snami zmagają się zwłaszcza przedszkolaki – u starszych dzieci pojawiają się one trochę rzadziej. Jak pomóc dziecku, które nie może spokojnie spać?

  1. Czy nocne koszmary mogą być objawem choroby?
  2. Jak pomóc dziecku, któremu śnią się koszmary?
  3. Daj dziecku do zrozumienia, że przy nim jesteś
  4. Dbaj o wieczorne rytuały
  5. Zabezpiecz łóżko
  6. Opowiadajcie sobie sny
  7. Nie czytaj dziecku bajek, które mogą wywoływać strach
  8. Wybierz odpowiednie oświetlenie

Zarówno u dorosłych, jak i dzieci, wyróżniamy dwie fazy snu – NREM i REM. W fazie REM (która pojawia się, gdy śpimy przynajmniej dwie godziny) nasze mięśnie całkowicie się rozluźniają, natomiast mózg pracuje bardzo aktywnie. To właśnie wtedy śnimy.  Marzenia senne pojawiające się w fazie REM nie zawsze są straszne. Czasem jednak przybierają postać złych snów, które wybudzają malucha. Koszmarne wizje podnoszą ciśnienie krwi i sprawiają, że w organizmie wzrasta poziom adrenaliny. Obudzenie się w takiej sytuacji to naturalna reakcja, choć dla wielu rodziców może być to stresujące i niezrozumiałe. Dlaczego niektórym dzieciom częściej śnią się koszmary i co może zrobić rodzic?

Czy nocne koszmary mogą być objawem choroby?

Konkretne przyczyny nocnych koszmarów u dzieci nie są do końca znane, dlatego trudno im zapobiegać. Chociaż w większości przypadków nie są one związane z żadną chorobą i mijają wraz z dorastaniem, czasami mogą być symptomem choroby refluksowej, zespołu niespokojnych nóg czy bezdechu sennego. Jeżeli oprócz częstego wybudzania się dziecka ze snu zauważyliśmy też inne objawy, warto skonsultować się z pediatrą. Czynniki, które zwiększają ryzyko częstych koszmarów to także:

  • ważne, życiowe zmiany (stresujące dla dziecka)
  • przyjmowanie nowych leków
  • niewystarczająca ilość snu, przemęczenie (możliwe, że dziecko potrzebuje drzemki w ciągu dnia)
  • wysoka gorączka

Złe sny mogą pojawiać się u dzieci, które dopiero uczą się samodzielnego zasypiania. Gdy poczucie bezpieczeństwa związane z zasypianiem w obecności opiekuna zostaje zaburzone, sen może kojarzyć się dziecku z niepokojem i stresem. Może minąć trochę czasu, zanim dziecko przystosuje się do nowej sytuacji.

Jak pomóc dziecku, któremu śnią się koszmary?

Chociaż rodzic nie ma wpływu na to, co śni się dziecku, pewne nawyki mogą zmniejszyć częstotliwość koszmarów. O czym warto pamiętać? Kilka wskazówek, które warto zastosować:

Daj dziecku do zrozumienia, że przy nim jesteś

Bezpośrednio po koszmarze nie należy wybudzać dziecka na siłę. Zazwyczaj dzieci uspokajają się same po kilku minutach. Nie przytulajmy i nie głaszczmy dzieci na siłę.  Jeśli dziecko się obudzi, należy zapewnić go, że to, co widziało, było jedynie złym snem i po prostu być przy nim, dopóki nie zaśnie.

Dbaj o wieczorne rytuały

Dla dziecka niezwykle ważna jest rutyna. Nawet minimalne zmiany mogą wywoływać spory stres i wpływać na jakość snu. Dzieci, które kładą się spać zbyt późno, częściej mają koszmary. Wieczorem warto zrezygnować z używania sprzętów elektronicznych, które emitują światło niebieskie. Oglądanie bajek przed snem hamuje produkcję melatoniny i zaburza rytm dobowy malucha. Wszystkie czynności wykonywane przed snem powinny działać wyciszająco.

Zabezpiecz łóżko

Jeżeli dziecku często śnią się koszmary i reaguje na nie gwałtownymi ruchami, należy zabezpieczyć łóżko w taki sposób, by maluch nie zrobił sobie krzywdy. Wieczorem powinniśmy też zebrać wszystkie zabawki z podłogi.

Opowiadajcie sobie sny

Zwyczaj opowiadania snów pomoże oswoić lęki. Dzięki temu maluch nauczy się odróżniać, co wydarzyło się naprawdę, a co jedynie mu się śniło.

Nie czytaj dziecku bajek, które mogą wywoływać strach

Jeżeli dziecko często ma koszmary, warto zrezygnować z opowieści, które mogą być dla niego stresujące. Poczekajmy z tego typu bajkami do czasu, gdy dziecko przestanie wybudzać się w nocy. Dotyczy to również bajek, które maluch ogląda w internecie.

Wybierz odpowiednie oświetlenie

Nie gaś dziecku światła, jeśli ma problem z zaśnięciem. Lekko przygaszone, nastrojowe światło nie będzie zakłócało snu, a dziecko będzie czuło się komfortowo i bezpiecznie.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: parents.com, kidshealth.org