Jaką wodę powinno pić twoje dziecko? Jak dokonać najlepszego wyboru

18.05.2019
Aktualizacja: 18.05.2019 10:00
Jaka woda dla dziecka?

Na rynku dostępne są wody o różnym stopniu zmineralizowania. Te gazowane i niegazowane. Na półkach znajdziesz też wody smakowe. Jaką wodę wybrać dla dziecka?

Zastanawiasz się czym poić swoje dziecko, jaką wodę wybrać? Warto poznać kilka podstawowych faktów.

Źródlana, niskozmineralizowana, czy wysokozmineralizowana?

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów wody. Każda z nich zawiera minerały, jednak w różnych ilościach. Ze względu na stopień mineralizacji wody, możemy podzielić ją na (minerały w mg/l):

  • wodę wysokozmineralizowaną, która zawiera >1500 mg/l
  • wodę średniozmineralizowaną, która zawiera 500 - 1500 mg/l
  • wodę niskozmineralizowaną/źródlaną, która zawiera <500 mg/l

W takim razie, jaką wodę wybrać dla dziecka?

Zgodnie ze stanowiskami ekspertów, niemowlęta i dzieci do 3 roku życia, powinny być pojone wodą źródlaną lub niskozmineralizowaną. Dodatkowo wybierane wody powinny być niskosodowe i niskosiarczanowe. Wody źródlanej nie trzeba przegotowywać u niemowląt i dzieci powyżej 6 miesiąca życia. Może być ona podawana prosto z butelki. U dzieci młodszych, ze względów bakteriologicznych, przegotowujemy również wody butelkowane.

Tak naprawdę najbezpieczniej, wybrać dla małego dziecka, wodę rekomendowaną przez Instytut Matki i Dziecka, Centrum Zdrowia Dziecka lub wodę posiadającą atest Państwowego Zakładu Higieny. Wszystkie te informacje znajdziesz na etykiecie. Jest to ważne ze względu na to, że pozytywnej opinii żadnej z tych instytucji nie uzyska produkt niezgodny z przepisami prawa żywnościowego. Ocena polega na ścisłej procedurze, prowadzonej na podstawie wyników badań wykonanych przez zajmujące się tym na co dzień laboratoria. Dzieci karmione piersią, nie wymagają dopajania, jednak nie jest błędem podawanie dziecku wody w tym okresie. 

Co z wodą z kranu? Czy można podawać ją dziecku?

Wiele osób uważa, że woda z kranu jest zdatna do picia i w pewnym sensie mają one racje. Jednak jeśli mówimy o żywieniu dzieci, nie należy podawać im wody z kranu. Wynika to z faktu, że woda z kranu może zawierać bakterie ale również niebezpieczne dla organizmu składniki takie jak ołów, miedź, kadm, bar czy azotyny. Niezależnie czy ją przegotujesz, czy nie – nie podawaj swojemu dziecku wody z kranu.

Co z wodą smakową? Czy to dobra alternatywa jeżeli dziecko nie chce pić zwykłej wody?

Woda smakowa, pomimo że nazywana jest wodą, nie ma z nią nic wspólnego. Tak naprawdę, w świetle prawa żywieniowego, jest ona napojem, czyli produktem do którego producent może dodać dowolną ilość cukru i substancji dodatkowych takich jak barwniki czy konserwanty. Tak też dzieje się w przypadku wód smakowych dostępnych na naszym rynku. Wszystkie, już na drugim miejscu, maja w swoim składzie cukier. Oznacza to, że jest go procentowo w produkcie bardzo dużo. Reszta składników to aromaty, kwas cytrynowy itp. Wody smakowe nie tylko nie są zdrowe, ale mogą przyczyniać się do powstawania otyłości u dzieci. Natomiast u niejadków, będą one źródłem sytości, przez co dziecko nie będzie chciało zjeść odpowiedniej porcji pełnowartościowego dania.

Czy woda gazowana jest mniej zdrowa od wody niegazowanej?

Jedyne, co odróżnia wodę gazowaną od wody niegazowanej, to zawartość dwutlenku węgla w produkcie. Jeżeli po wypiciu szklanki wody gazowanej zjemy duży obiad, może rozpychać ona żołądek. Jednak pita między posiłkami w małych ilościach nie ma takiego wpływu u osoby dorosłej. Woda gazowana nie jest natomiast zalecana u małych dzieci, ze względu na mniejszą objętość żołądka oraz mogące pojawić się po niej kolki. Może być ona proponowana jedynie starszym dzieciom. Woda gazowana jest przeciwwskazana u dzieci z problemami gastrologicznymi oraz uszkodzeniami krtani. U zdrowych dzieci, jest ona jednak lepszym wyborem niż słodzone napoje gazowane, dlatego jeżeli starsze dzieci mają na nią ochotę - mogą po nią spokojnie sięgać.

Co zrobić jeżeli dziecko nie chce pić wody?

Jeżeli twoje dziecko nie chce pić wody, istnieje kilka sposobów aby je do tego zachęcić. Po pierwsze - nie przyzwyczajaj dziecka do słodkich płynów. Oznacza to, że w momencie rozpoczęcia wprowadzania posiłków uzupełniających u niemowlaka, kształtujemy jego nawyki żywieniowe. Jeżeli nie przyzwyczaimy dziecka do picia soków, najprawdopodobniej nie będzie ono po nie sięgać w przyszłości. Dlatego do picia podawaj wyłącznie wodę źródlaną. Jeżeli natomiast twoje dziecko nie chce zacząć pić wody i przyzwyczajone jest na przykład do soków lub mleka modyfikowanego - możesz zacząć stopniowo je rozcieńczać, aż do uzyskania jak najmniejszego stężenia słodkiego dodatku. Ciekawym rozwiązaniem jest również zaproponowanie dziecku domowej „wody smakowej”, czyli wody źródlanej z dodatkiem, na przykład listka mięty lub odrobiny cytryny.

Dlaczego woda jest najlepsza do ugaszenia pragnienia?

Po pierwsze, podawanie dzieciom wody, kształtuje odpowiednie nawyki żywieniowe. Co więcej będzie to rzutowało na przyszłość i działało profilaktycznie na rozwój nadwagi, otyłości, cukrzycy typu 2 czy próchnicy u twojego dziecka.

Jak zachęcić dziecko do picia wody, kilka prostych zasad:

  • od samego początku, przyzwyczajaj dziecko, że do picia dostaje wyłącznie wodę - dzięki temu zbudujesz u niego prawidłowe nawyki żywieniowe i będziesz działać profilaktycznie na wiele chorób
  • stopniowo rozcieńczaj soki i słodzone napoje
  • zawsze miej butelkę wody źródlanej lub niskozmineralizowanej pod ręką
  • wkrój do wody cytrynę lub dodaj listek mięty
  • podawaj dziecku wodę z kolorowych kubeczków
  • używaj do picia wody kolorowych, papierowych słomek
  • dawaj dziecku dobry przykład i sam wybieraj do picia wodę

Źródło: wodanastart.pl