Przed nami sezon na grypę. Jak wzmocnić odporność naszych dzieci?

Monika Piorun
13.10.2017 11:33
Przed nami sezon na grypę. Jak wzmocnić odporność naszych dzieci?
fot. pixaby.com/CC0 Public Domain

Nie chcesz, by Twoje dziecko złapało infekcję? W jaki sposób naturalnie wzmocnić dziecięcy układ immunologiczny, by nie był podatny na ataki patogenów? Sprawdź, co radzi dr Anna Górska-Kot, Ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie.

Wystarczy kilka chłodniejszych, wietrznych dni, trochę opadów deszczu na przemian z chwilowymi wzrostami temperatur, a w szkołach, przedszkolach czy żłobkach zaczyna się istny "pogrom". Maluchy nie mają takiego układu odporności, jak osoby dorosłe, dlatego bardzo łatwo zarażają się od siebie dolegliwościami, które trzeba zwalczać niemal przez cały sezon jesienno-zimowy. Przeziębienie, katar, angina czy grypa to najczęstsze problemy, z jakimi muszą poradzić sobie rodzice dzieci uczęszczających do różnych placówek oświatowych. Jak ograniczyć ryzyko infekcji? Poznaj najlepsze sposoby na wzmocnienie dziecięcego organizmu przed chorobami!

Dieta na odporność

odporność

fot. pixaby.com/CC0 Public Domain

Podstawą rozwoju i zdrowia młodego organizmu jest prawidłowa dieta. Warto zadbać o to, by była różnorodna. Każdego dnia dziecko powinno otrzymać porcję witamin i składników odżywczych z wielu różnych grup produktów. Są one niezbędne m. in. do tego, by wszystkie ważne układy rozwijały się i pracowały prawidłowo. Czego zatem potrzebuje układ odpornościowy najmłodszych?

Dr Aneta Górska-Kot, Ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie wyjaśnia nam, w jaki sposób zapobiec powszechnym w sezonie jesienno-zimowym infekcjom wśród dzieci.

- Poza wyrównaną różnorodnością spożywanych pokarmów, przede wszystkim witamin – głównie A, C i E, które są naturalnymi antyoksydantami i zwalczając wolne rodniki sprzyjają odporności. Najlepszym ich źródłem są produkty naturalne, przede wszystkim warzywa i owoce, których powinno się spożywać minimum 400 g dziennie, w 5 porcjach - tłumaczy ekspertka.

- Musimy pamiętać, że organizm dzieci, w tym układ odpornościowy rozwijają się cały czas i nie można zaprzestać dostarczania mu składników odżywczych tylko dlatego, że sezon na pewne produkty się skończył. Jeśli więc w sklepie nie ma już świeżych warzyw czy owoców, to możemy składniki z nich pochodzące dostarczyć np. w postaci przetworów takich, jak soki - przekonuje dr Aneta Górska-Kot.

Uzupełnianie diety o ważne dla wzmocnienia odporności witaminy A, C i E pochodzące z naturalnych produktów bogatych w te składniki jest niezbędne do utrzymania prawidłowego funkcjonowania organizmu. Gdzie można je znaleźć?

Witamina C 

Organizm człowieka nie potrafi sam wytwarzać witaminy C, dlatego konieczne jest codzienne jej dostarczanie z pożywieniem. Pomogą w tym zawierające witaminę C warzywa i owoce, np.: kapusta, kalafior, natka pietruszki, brukselka, papryka, szpinak, pomidory, czarne jagody, a także cytrusy, takie jak pomarańcze, cytryny czy grejpfruty. Dostarczą jej także powstałe z nich soki, np. szklanka soku pomarańczowego pokrywa aż 50-60% zapotrzebowania na witaminę C.

Najlepsze naturalne źródła witaminy C

Prowitamina A (beta-karoten) 

Jednym z najbogatszych źródeł beta-karotenu jest marchewka. Zawierają ją też wspomniane pomidory, szpinak czy natka pietruszki, a także m.in. koperek, sałata, dynia czy morele. Nie martwmy się, jeśli dziecko za niektórymi z nich nie przepada – możemy podać mu szklankę, lubianego zwykle przez najmłodszych, soku marchwiowo-owocowego (najlepiej przyrządzonego samodzielnie) lub innego, warzywno-owocowego z udziałem bogatych w prowitaminę A produktów.

Witamina E 

Witamina E zwana witaminą młodości jest niezwykle cenna dla układu immunologicznego dziecka. Jej najbardziej wartościowymi źródłami są m.in. szpinak, sałata i pietruszka, warzywne soki, czarne porzeczki lub agrest.

Odporność może wspomóc także np. tak lubiany przez dzieci klarowny sok jabłkowy, który zawiera w sobie glikozydy kwercetyny, związki analogiczne do rutyny – jednego ze składników podawanych w czasie przeziębień.

10 minut ruchu dla wzmocnienia odporności

dzieci

fot. pixaby.com/CC0 Public Domain

- Ruch w połączeniu z odpowiednią, bogatą w witaminy dietą, pomogą organizmowi dziecka łatwiej zwalczać nie tylko jesienno-zimowe infekcje, ale też budować jego zdrową przyszłość, zapobiegając wielu chorobom zależnym od systemu odżywiania – tłumaczy dr Aneta Górska-Kot. Aktywność fizyczna, zwłaszcza ta na świeżym powietrzu jest wręcz niezbędna dla wzmocnienia odporności maluchów.

– Jeśli spojrzymy na Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej zobaczymy, że podstawą zdrowia jest ruch. Dla dzieci ma on duże znaczenie, m.in. ze względu na fakt, że poprawia odporność.

Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) zalecają zapewnienie dziecku przynajmniej godzinę aktywności fizycznej dziennie, przy czym jednorazowo powinno być to minimum 10 minut. 

Warto zatem wykorzystywać naturalną potrzebę najmłodszych do bycia aktywnym i wybrać się na plac zabaw, iść na spacer czy pojechać na rowerową wycieczkę. Jednak nie sporadycznie i tylko przy pięknej pogodzie, ale jeśli to tylko możliwe – codziennie – nawet w czasie niewielkiego deszczu czy lekkiego mrozu. Dobra dla budowania odporności jest także zmiana klimatu, np. weekendowy wyjazd w góry czy nad morze - tłumaczy dr Górska-Kot.

Zobacz także

źródło: Determination of phenolic compounds in apples and processed apple products, Jarosław Markowski and Witold Płocharski, 2005/ Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, pod redakcją prof. dr hab. n. med. Mirosława Jarosza, Warszawa 2008/Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych , IŻŻ/Program edukacyjny „Soki i musy – witaminy w SMART formie”, Poradnik dla nauczyciela/Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych , IŻŻ/ 5 porcji warzyw, owoców lub soku, Materiały edukacyjne dla nauczycieli

_____

zdrowie.radiozet.pl/π