Smartfony i tablety szkodzą zdrowiu i psychice uczniów? Francja wprowadza zakaz

Monika Piorun
18.12.2017 18:08
Smartfony i tablety szkodzą zdrowiu i psychice uczniów? Francja wprowadza zakaz
fot. pixaby.com

Naukowcy z London School of Economics potwierdzili, że w szkołach, w których nie można używać telefonów komórkowych i elektronicznych gadżetów, osiąga się lepsze wyniki w nauce. Francuzi postanowili wykorzystać odkrycie Brytyjczyków w praktyce. W efekcie od nowego roku szkolnego młodzież czeka sporo zmian. Nie wszyscy sądzą, że na lepsze...

Nowe pokolenia są uzależnione od nowych technologii?

Nie dość, że uzależniają, to mają negatywny wpływ na młodzież szkolną. Choć opinie ekspertów są w tej kwestii podzielone, to jednak francuskie władze zdecydowały się na dość radykalny krok w sprawie elektronicznych gadżetów używanych przez uczniów. 

Minister edukacji Francji Jean-Michel Blanquer poinformował, że od września 2018 r. użycie telefonów komórkowych i tabletów na terenie szkół podstawowych i średnich będzie zabronione.

Podobne rozwiązanie podczas swojej kampanii wyborczej proponował prezydent Francji Emmanuel Macron, a także, jedenaście lat temu, burmistrz Nowego Jorku Michael Bloomberg. Jego wysiłki jednak zakończyły się fiaskiem, a rodzice narzekali, że szkoły uniemożliwiają im kontakt z dziećmi. Obecnie nowojorscy uczniowie mogą przynosić komórki do szkoły, ale korzystanie z telefonów dozwolone jest jedynie w uzasadnionych sytuacjach.

Według badań przeprowadzonych przez London School of Economics, uczniowie szkół, w których zabronione jest korzystanie z komórek, osiągają wyniki lepsze o ponad 6,4 proc. w stosunku do tych uczących się w placówkach, gdzie telefony są dozwolone. 

Zobacz także

school

fot. East News

Zagłosuj

Czy popierasz francuski zakaz używania smartfonów i tabletów w szkołach?

Liczba głosów:

Polska młodzież poświęca 4,5 godziny dziennie na zabawę elektroniką

Z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez firmę Milward Brown w 2014 r. wynika, że Polacy codziennie spędzają około

  • 90 minut przed ekranami swoich smartfonów,
  • 60 minut używają tabletów,
  • ponad 120 minut patrzą w ekrany komputerów i laptopów.

Zobacz także

Zagłosuj

Czy uważasz, że w szkołach powinno zabraniać się używania telefonów komórkowych i tabletów?

Liczba głosów:

Czy powinno się zabraniać uczniom korzystania z telefonów komórkowych?

Dyrektor Zespołu Szkół STO na Bemowie Jarosław Pytlak potwierdza, że popiera decyzję francuskiego ministra oświaty, jednak - jego zdaniem - zakaz jest jedynie półśrodkiem pozornie rozwiązujący problem.

Jako pedagog jestem zwolennikiem systemowego rozwiązywania problemu, nie likwidowania. Uważam, że francuski minister edukacji próbuje zlikwidować problem, ale musiałby też zlikwidować internet. Uważam, że nie tędy droga.

W Polsce są szkoły, które już teraz zakazują korzystania z telefonów lub wprowadzają ograniczenia, jednak systemowego rozwiązania nie ma. Zdaniem Jarosława Pytlaka nauczyciele są między młotem i kowadłem:

- Z jednej strony mamy być w szkole nowocześni, czyli np. uczyć ze smartfonem w ręku, ale z drugiej strony widzimy, że ta smartfonowa nowoczesność powoduje, że dzieci coraz gorzej radzą sobie ze światem" - przekonuje dyrektor.

tablety

fot. East News

Do problemów wynikających z nadmiernego korzystania z urządzeń elektronicznych przez dzieci i młodzież Pytlak zalicza uzależnienie oraz zalew treści nieadekwatnych do wieku odbiorcy, w tym także brak odpowiednich filtrów. Według niego nadmierne korzystanie z urządzeń elektronicznych zmienia też psychikę dzieci, przez co coraz gorzej radzą sobie one z rzeczywistością:

Współczesne dziecko nie radzi sobie z problemami, które do niedawna były banalne. Internet, do którego dzieci mają dostęp m.in. przez smartfony i tablety, kreuje wizję świata idealnego, gdzie wszystko jest po ich myśli i wszystko jest udane. Dzieci po prostu tracą odporność na to, co dzieje się w świecie realnym.

Zobacz także

Przez elektroniczne gadżety uczniowie są bardziej nerwowi?

Zrzut ekranu 2017-12-18 o 18.06.01

fot. pixaby.com//CC0 Public Domain

W jaki sposób smartfony i tablety mogą wpływać na dzieci i młodzież?

Zdaniem kierownik Kliniki Rehabilitacji z Centrum Zdrowia Dziecka - prof. Małgorzaty Łukowicz - wpływ urządzeń elektronicznych na dzieci jest różny w zależności od wieku. Najmłodsze maluchy w ogóle nie powinny mieć dostępu do tego typu urządzeń, bo wpływają negatywie na rozwój ich mózgu.

To, w jaki sposób małe dzieci obserwują rzeczywistość, ma duże znaczenie dla ich rozwoju. Małe dziecko musi w jakiś sposób prawidłowo nauczyć się interpretować świat. Nie można mu dawać zamiennika w postaci sztucznego, płaskiego obrazu, głośnych dźwięków, intensywnych, innych niż w otaczającym je świecie kolorów, bo to m.in. zubaża rozwój sensoryczny.

Zobacz także

Kręgosłupy i psychika e-dzieci

U starszych dzieci chodzi przede wszystkim o pozycję, w jakiej z nich korzystają. Jak mówiła prof. Łukowicz, dzieci spędzając dużo czasu w pozycji siedzącej obciążają kręgosłupy i miednice, a to z kolei może prowadzić do przeciążeń, utrwalonych przykurczy i wad postawy.

W ocenie prof. Łukowicz, obecnie wychowywane jest pokolenie charakteryzujące się nadreaktywnością:

Nadmiar bodźców wychodzących z ekranów tabletów powoduje, że dzieci wyrastają na osoby bardziej nerwowe, nie radzące sobie ze stresem, mające problemy z umiejętnościami społecznymi, z budowaniem więzi.

Zobacz także

Dzieci w e-świecie

Dodatkowo - jej zdaniem - kontakt dziecka z tabletem czy smartfonem zastępuje kontakt z rodzicami lub rówieśnikami na podwórku:

- Myślę, że te konsekwencje będę mieć w dorosłym życiu naszych dzieci znacznie większe znaczenie niż problemy z kręgosłupem. Prawidłowej postawy można przecież dziecko nauczyć - podkreśla ekspertka. Nie wszystko, co ma związek z urządzeniami mobilnymi, jest jednak według niej złe.

- Jest wiele ciekawych aplikacji, które np. pomagają w nauce. Trzeba jednak pamiętać, że nie są to rzeczy dla najmłodszych dzieci, a te starsze powinny mieć ograniczenia czasowe i alternatywę - podkreśliła prof. Łukowicz.

- Podstawą jest to, by kreatywność dziecka stymulować w różny sposób. Jeśli przez pewien czas gra na tablecie, niech zrobi też coś innego. Niech układa puzzle, niech coś ulepi, pojeździ na rowerze, na rolkach czy popływa - przekonuje specjalistka.

Zobacz także

Zagłosuj

Czy Twoim zdaniem smartfony i tablety mają negatywny wpływ uczniów?

Liczba głosów:

Zobacz także

______

zdrowie.radiozet.pl/PAP/π