Ciastko czy brokuły? Wybór dziecka zależy od tego, jak zadasz pytanie

14.06.2019 14:16
Warzywa w diecie dziecka
fot. Shutterstock

Jeśli małemu dziecku dasz wybór pomiędzy dwiema możliwościami, możesz z łatwością przewidzieć jego odpowiedź. Wszystko zależy od tego, jak sformułujesz pytanie. Dowiedz się, co zrobić z tą wiedzą.

Na początek ważne zastrzeżenie: informacje przedstawione poniżej zawierają językowe techniki manipulacyjne, do czego absolutnie nie zachęcamy. Pytania w stylu: wolisz mamę czy tatę? Siostrę czy brata? - są absolutnie zakazane. Istnieją jednak obszary, w których wiedzę na temat mechanizmu podejmowania przez dzieci wyboru można wykorzystać w słusznym celu.

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w Irvine wykazały, że dzieci do trzeciego roku życia, w przypadku pytań zawierających wybór, mają tendencję do wybierania drugiej opcji, niezależnie od preferencji.

Naukowcy poprosili 24 małych dzieci w wieku 21-27 miesięcy o odpowiedź na 20 pytań, z dwiema opcjami do wyboru. Następnie zadali te same pytania, przedstawiając opcje w odwrotnej kolejności. Jeśli dziecko nie udzieliło odpowiedzi, było proszone o wskazanie swojego wyboru.

Gdy dzieci odpowiadały ustnie, w ponad 80 proc. wybierały drugą opcję. Jeśli wskazywały odpowiedź, wybór na ostatnią opcję padał w niewiele ponad 50 proc. Zdaniem naukowców różnica ta związana jest z rozwojem pamięci roboczej dzieci, która dotyczy świadomej percepcji i przetwarzania językowego. Jest to tzw. pętla fonologiczna – dzieci automatycznie powtarzają ostatnie słowo, zamiast przemyśleć swój wybór. Wyniki opublikowano w internetowym czasopiśmie PLOS One.

Zobacz takżeOtyłość u dzieci: nietypowy apel naukowców do producentów odzieży 

- Dorośli są w stanie rozróżniać wybory i często częściej wybierają pierwszą opcję. Ale dzieci, szczególnie małe, w wieku poniżej trzech lat, które nie znają jeszcze dobrze języka, wykazują tendencję do wybierania ostatniego prezentowanego wyboru. Ten obszar nie był wcześniej badany u dzieci, więc to jest fascynujące - powiedziała koordynatorka badania, Emily Sumner, doktorantka UCI w dziedzinie nauk kognitywnych.

A teraz konia z rzędem temu, kto za pomocą językowej sztuczki sprawi, że dwulatek naprawdę zje brokuły zamiast ciastka.

Jeśli spodobał Ci się ten tekst, polub nasz profil na Facebooku.

Źródło: medicalxpress.com