Nowe badania. Spanie przy sztucznym świetle… zmniejsza płodność?

Aleksandra Supryn
07.09.2015 14:44
Nowe badania. Spanie przy sztucznym świetle… zmniejsza płodność?
fot. Nowe badania. Spanie przy sztucznym świetle… zmniejsza płodność?

Najnowsze badania pokazują, że sztuczne światło może wpływać na płodność. Jeśli zasypiasz przy telewizorze, możesz mieć problemy z zajściem w ciążę. Zobacz dlaczego sztuczne światło może zaburzyć pracę Twojego organizmu.

Sztuczne światło – jak na nas wpływa?

Naukowcy z Japonii i Stanów Zjednoczonych połączyli swoje siły i przeprowadzili badania nad tym, jak sztuczne światło działa na organizm myszy. Skupili się przede wszystkim na tym, jak wpływa na płodność żeńskich osobników.

Okazuje się, że jeśli myszy przebywały w otoczeniu, w którym cykle dzień-noc były regularne, a światło naturalne, ich płodność była dość wysoka. Nawet osobniki, które zbliżały się już do okresu menopauzalnego były w stanie zajść w ciążę w 71% przypadków. Natomiast gdy były regularnie wystawiane w nocy na działanie sztucznego światła, wartość ta spadała do 61%. Spadek płodności zauważono również u o wiele młodszych osobników (był on jednak znacznie mniej drastyczny).

Badacze twierdzą, że wyniki eksperymentu na myszach można odnieść również do ludzi. Sztuczne światło może wpływać na płodność kobiet – zwłaszcza tych, które przekroczyły 30. rok życia.

Czy sen ma wpływ na płodność?

Naukowcy zauważyli, że regularny i spokojny sen może znacznie poprawić płodność zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Melatonina – hormon pomagający regulować sen – znacznie zwiększa szansę na naturalne poczęcie dziecka. Co więcej, kontroluje również estrogen i progesteron, czyli dwa najważniejsze hormony odpowiedzialne za płodność. Gdy zapada noc, nasz organizm zwiększa produkcję melatoniny, dzięki czemu robimy się senni i możemy spokojnie spać.

Tak więc narażając się w nocy na duże ilości sztucznego światła z zewnątrz czy światło z ekranów elektronicznych, zwalniamy produkcję melatoniny. Bardzo często prowadzi to do bezsenności i zaburza regularność cyklu hormonów reprodukcyjnych.

Jak poprawić płodność?

Najważniejsze jest, aby oduczyć się zasypiania przy włączonym telewizorze lub innym źródle sztucznego światła. Naukowcy radzą nawet, aby wyłączyć wszystkie urządzenia emitujące takie światło już na godzinę przed snem. Należy również unikać nieregularnego snu.

Jeśli poważnie myślimy o zajściu w ciążę, ważna jest też ilość snu. Koreańscy naukowcy obliczyli, że optymalny czas to 7-8 godzin na dobę.