Zamknij

Czy dieta wegetariańska jest bezpieczna dla kobiet w ciąży? Wypowiedź ekspertki

23.05.2022
Aktualizacja: 23.05.2022 13:40
Wegetarianizm a ciąża: najnowsze zalecenia
fot. Shutterstock

Ciąża to szczególny czas, jeśli chodzi o żywienie. Choć dieta wegetariańska z założenia jest bardzo zdrowa, według najnowszych rekomendacji specjalistów, kobiety w ciąży powinny jej unikać. Dlaczego? Wyjaśnia ekspertka

Niezależnie od tego, jaką dietę stosuje kobieta w  ciąży, codzienny jadłospis powinien zawierać wystarczającą ilość substancji odżywczych. Ciąża i karmienie piersią to okres wzmożonego zapotrzebowania organizmu w składniki mineralne i witaminy. To ważne nie tylko w kontekście rozwoju dziecka, ale też zdrowia przyszłej mamy. Choć oczywiście istnieją sposoby, by mimo rezygnacji z mięsa, uniknąć niedoborów (poprzez suplementację), obecnie eksperci odradzają dietę wegetariańską w ciąży.

– W okresie ciąży dieta wegetariańska, a tym bardziej wegańska nie jest obecnie polecana, a jeśli,  to tylko z odpowiednią suplementacją w zależności od rodzaju tej diety – podkreślała dr inż. Małgorzata Więch z Zakładu Żywienia Instytut Matki i Dziecka w Warszawie.

Dr inż. Małgorzata Więch z Zakładu Żywienia Instytut Matki i Dziecka mówiła  o tym podczas konferencji prasowej „Zdrowie kobiety 2022” zorganizowanej w Warszawie przez Fundację im. Macieja Hilgiera.

Żywienie kobiet w ciąży: aktualne zalecenia

Dieta przyszłych mam powinna być zbilansowana i urozmaicona. Żywienie w czasie ciąży nie wiąże się ze szczególnymi restrykcjami, warto jednak zadbać o zdrowe, różnorodne posiłki.
– Zalecenia żywieniowe dla kobiet w ciąży są mało skomplikowane, jeśli w okresie przed ciążą kobieta odżywiała się prawidłowo, tzn. spożywała 4-5 posiłków dziennie, jadła chude mięso, nabiał, warzywa i owoce oraz ryby, a także nie nadużywała alkoholu, kawy i herbaty, to w czasie trwania ciąży nie musi zmieniać sposobu żywienia – zaznaczyła ekspertka.

Dr Małgorzata Więch tłumaczyła, że aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze w I, II i III trymestrze ciąży, każda kobieta powinna zwiększyć spożycie nabiału, produktów zbożowych i pełnego ziarna oraz mięsa, drobiu i ryb. W przypadku wegetarianek i weganek, w czasie ciąży bardzo ważne jest korzystanie z profesjonalnej pomocy dietetyka. Specjalistka zwróciła uwagę, że podstawą odżywiania jest białko, które powinno być źródłem 10-15 proc. dziennego zapotrzebowania na energię. Przy czym ważne jest, żeby dwie trzecia białka było pochodzenia zwierzęcego, a tylko jedna trzecia – roślinnego.

– W ciąży nie należy unikać tłuszczów. Zdecydowanie powinny jednak – przeważać nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli te pochodzenia roślinnego. Tylko 10 proc. z nich mogą stanowić nasycone kwasy tłuszczowe, czyli pochodzenia zwierzęcego – zaznaczyła.

Przyjmowanie suplementów w ciąży: kiedy to konieczne?

Suplementacja konieczna jest nie tylko w przypadku wegetarianek oczekujących dziecka. W pewnym zakresie jest ona konieczna również u ciężarnych przestrzegających urozmaiconej i zbilansowanej diety. Chodzi przede wszystkim o większe spożycie kwasu foliowego, niezbędnego do prawidłowego rozwoju dziecka już na początku ciąży. Z tego powodu w przypadku planowanej ciąży zaleca się spożywanie tego kwasu jeszcze przed zajściem w ciążę. Niedobór kwasu foliowego zwiększa ryzyko powstawania wad ośrodkowego układu nerwowego płodu i odklejenia się łożyska. Może też skutkować niższą masą urodzeniową dziecka.

Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dotyczą też czterech innych składników, takich jak:

Dr Małgorzata Więch podkreśliła, że suplementy te uznaje się za niezbędne w przypadku kobiet w ciąży. Dodała, że inne mikroelementy, witaminy i substancje czynne nie są rekomendowane w suplementacji w przypadku kobiet zdrowych, jeśli nie ma do tego określonych wskazań medycznych. Ekspertka przypomniała, że w czasie ciąży nie należy jeść za dwoje, a jedynie „dla dwojga”.

Przypomniała też, że w czasie ciąży nie należy „jeść za dwoje, a jedynie dla dwojga”. U kobiet w wieku 19-40 lat o masie ciała 50-60 kg dzienne zapotrzebowanie na energię przed zajściem w ciąże wynosi 2200 kalorii. Po zajściu w ciążę w pierwszym trymestrze zwiększa się ono do 2285 kalorii, w drugim – do 2485, a w trzecim – do 2675.

W pierwszej połowie ciąży optymalny przyrost masy ciała to 4,5 kg w okresie 20 tygodni. W drugiej połowie ciąży ten przyrost jest większy – wynosi on pół kilograma na każdy następny tydzień. W sumie w czasie całej ciąży kobieta powinna przytyć od 10 do 15 kg.

Źródło: PAP/ Zbigniew Wojtasiński