Zamknij

Ciąża zimą: 5 ważnych wskazówek dla zimowych mam

29.11.2021
Aktualizacja: 29.11.2021 13:20
Ciąża zimą: na co uważać? 5 wskazówek
fot. Shutterstock

Przełom jesieni i zimy to trudny czas dla naszego organizmu. Brak słońca, krótkie dni i nawracające infekcje nie sprzyjają dobremu nastrojowi. Kobiety będące w ciąży w tym czasie są szczególnie podatne na zimową aurę…zwłaszcza gdy zima przypada na trzeci trymestr ciąży. Jak przetrwać zimową ciążę i o czym pamiętać, by zapewnić najlepszą ochronę sobie i dziecku?

  1. Codzienne spacery
  2. Odpowiedni strój (zwłaszcza buty)
  3. Przygotowanie zimowej wyprawki dla dziecka
  4. Dbanie o odporność
  5. Poprawianie nastroju (sen, naświetlanie)

Poród zimą jest być może wygodniejszy niż latem, jednak zimowe miesiące wiążą się z wieloma trudnościami dla ciężarnej. Funkcjonowanie z coraz większym brzuchem zimą  jest bardzo trudne, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Dodatkowo ciężarna jest narażona na wiele infekcji, dlatego powinna w miarę możliwości unikać tłumów. Ciąża uniemożliwia niektóre aktywności, a gdy dodamy do tego ciemność i deszcz ze śniegiem za oknem, sytuacja przedstawia się dość pesymistycznie. Jednak to, jak będzie przebiegała zimowa ciąża, w dużej mierze zależy od samej ciężarnej.

Bez względu na to, na jaką porę roku przypada termin porodu, przyszła mama powinna być w dobrej formie. Nie chodzi tu tylko o profesjonalną opiekę lekarską, ale i codzienne nawyki.
Ciąża zimą może wiązać się z wieloma obawami, które mają wpływ na zdrowie psychiczne kobiety i mogą zaburzać jej spokój. Jak sprawić, by ciąża w czasie zimowych miesięcy była związana z radością, a nie ze smutkiem i strachem? Ważne jest odpowiednie przygotowanie. O czym powinny pamiętać zimowe mamy? Oto 5 ważnych wskazówek:

Codzienne spacery

Aktywność fizyczna w ciąży jest ważna dla zdrowia mamy i dziecka. Ruch sprawia, że wszystkie narządy są odpowiednio dotlenione. Gdy się ruszamy, organizm wydziela endorfiny, co jest pomocne w przypadku wahań nastroju w ciąży. Wysiłek fizyczny wzmacnia odporność i buduje mięśnie. Pamiętajmy, że poród to ogromne wyzwanie dla ciała, dlatego w trakcie ciąży nie powinno się unikać aktywności fizycznej. Oczywiście uprawianie sportu zimą może być trudne, jednak nie warto rezygnować ze spaceru.

Odpowiedni strój (zwłaszcza buty)

Zimą bardzo łatwo poślizgnąć się na oblodzonym chodniku. Taki upadek może być niebezpieczny dla dziecka, dlatego najważniejszym zakupem jeśli chodzi o zimową garderobę ciężarnej, są buty z antypoślizgową podeszwą. Buty powinny sztywno trzymać kostkę nogi, by chronić ją przed zwichnięciem. U kobiet w ciąży aktywuje się hormon zwany relaksyną, który sprawia, że stawy są bardziej podatne na skręcenia. Oczywiście bardzo ważny jest strój adekwatny do pogody. Zziębnięty organizm szybciej łapie infekcje, dlatego warto ubierać się „na cebulkę”, jednak niezbyt grubo (przegrzanie również powoduje choroby).

Przygotowanie zimowej wyprawki dla dziecka

Przyszła mama może mieć wiele wątpliwości dotyczących odpowiedniej ochrony noworodka zimą. Co zrobić, by odpowiednio przygotować się na trudne warunki pogodowe? W wyprawce powinny się znaleźć przede wszystkim wygodne ubranka (body, pajacyki, ciepłe skarpetki, rajstopy) oraz ciepły kombinezon. Tak naprawdę różnica między wyprawką dla dziecka urodzonego zimą a wyprawką dla dzieci z innych pór roku dotyczy kosmetyków chroniących delikatną skórę dziecka przed zimnem. Warto wybierać kosmetyki o właściwościach nawilżających. Spacery w chłodniejszy dzień są wskazane; to najlepsza metoda budowania odporności maluszka. Na pierwszy spacer z maluszkiem urodzonym zimą można wyjść po ok. 1-2 tygodniach (należy skonsultować się w tej sprawie z neonatologiem).

Dbanie o odporność

Kobiety w ciąży zimą są szczególnie narażone na sezonowe infekcje. Nie oznacza to jednak, że powinny całkowicie zamknąć się w domu. Głównym problemem, który powoduje spadek odporności, jest brak witaminy D zimą. Przyjmowanie witaminy D w postaci suplementu (po konsultacji z ginekologiem) to dobry sposób na wsparcie odporności i poprawienie nastroju. Dieta ciężarnej powinna być bogata również w produkty zawierające kwasy omega-3 i witaminy z grupy B (np. witaminę B 9).

Poprawianie nastroju (sen, naświetlanie)

Ciąża to okres, w którym szczególnie ważne jest samopoczucie kobiety. W pewnym sensie to ostatni moment w życiu kobiety, by skupić się wyłącznie na własnych potrzebach (co korzystnie działa na dziecko). Pamiętajmy o słuchaniu swojego ciała, które daje nam znać, czego najbardziej potrzebuje. Osiem godzin snu na dobę to minimum w przypadku ciężarnej. Zimą, gdy robi się ciemno już około 16.00, warto pozwolić sobie na dodatkowe drzemki. Brak światła sprzyja spadkom nastroju, dlatego wykorzystujmy każdy słoneczny dzień. Zimowym mamom pomóc może również fototerapia, czyli terapia światłem. Fototerapia polega na naświetlaniu specjalną lampą, która ma imitować światło słoneczne (nie zawiera ono szkodliwego promieniowania UV).

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.