Sprawdź, których produktów nie wolno jeść w ciąży

09.11.2019
Aktualizacja: 09.11.2019 17:07
Czego nie jeść w ciąży

Każda ciężarna powinna przestrzegać zdrowej, zbilansowanej diety nie tylko po to, by pomóc dziecku zdrowo rosnąć i zapewnić mu jak najlepszy start, ale także aby czuć się jak najlepiej. Jednak w czasie ciąży istnieją pewne pokarmy i napoje, których zaleca się unikać lub zachować ostrożność w ich spożywaniu. Wynika to z faktu, że istnieje ryzyko, że pokarmy te mogą zaszkodzić dziecku.

Nabiał - jeden drugiemu nierówny

Surowe mleko, zwane również mlekiem niepasteryzowanym, to mleko każdego zwierzęcia, które nie zostało pasteryzowane w celu zabicia szkodliwych bakterii. W związku z tym może zawierać bakterie, takie jak Campylobacter, E. coli, Listeria, Salmonella lub bakterie wywołujące gruźlicę. Aby uniknąć chorób przenoszonych przez żywność, spożywaj tylko mleko pasteryzowane i produkty mleczne, w tym sery, z niego wykonane. Ser wytworzony z niepasteryzowanego mleka może zawierać bakterie E. coli lub Listeria.

Unikaj:

  • serów miękkich z białą skórką, takich jak brie, camembert, kozie rolady pleśniowe
  • miękkich serów z niebieską pleśnią, takich jak ser lazur, gorgonzola i roquefort
  • niepasteryzowanego mleka

Wybieraj:

  • sery żółte
  • ser biały
  • twarożek
  • mozzarellę
  • paneer
  • ricottę
  • halloumi
  • twardy ser kozi
  • pasteryzowane mleko

Jaja - jak je przyrządzić?

Niedogotowane jajka mogą zawierać Salmonellę. Dlatego w ciąży musisz pożegnać się z jajakmi gotowanymi na miękko i jajkami w koszulkach. Gotuj jajka, aż żółtka i białka staną się twarde, aby zabić wszystkie szkodliwe bakterie. Jeśli robisz zapiekankę lub inne danie zawierające jajka, upewnij się, że potrawa jest ugotowana do temperatury 70°C. Nie jedz pokarmów, które mogą zawierać surowe jaja, takich jak:

  • jajka gotowane na miękko
  • jajka w koszulkach
  • ajerkoniak domowy
  • surowe ciasto
  • domowy majonez
  • suflety
  • tiramisu
  • domowe lody
  • świeżo robiony lub domowy sos holenderski

Uważaj na niedogotowane mięso

Mięso i drób powinny być dokładnie ugotowane przed jedzeniem. Wynika to z faktu, że mogą zawierać one bakterie E. coli, Salmonella, Campylobacter lub Toxoplasma gondii. Są one bardzo niebezpieczne dla rozwijającego się płodu. Dlatego zawsze przygotowuj mięso w wysokiej temperaturze i sprawdzaj dokładnie czy jest dopieczone. Co więcej unikaj również surowych wędlin, takich jak szynka parmeńska (prosciutto), chorizo, pepperoni i salami. W celu zmniejszenia ryzyka zarażenia, podczas jedzenia mięsa:

  • przygotowuj mięso w wysokiej temperaturze (temperatura wewnątrz produktu nie powinna być niższa niż 70°C)
  • wykorzystuj kupione mięso od razu, nie trzymaj go przez kilka dni w lodówce
  • deski do krojenia, naczynia, blaty i przybory kuchenne, po kontakcie z surowym mięsem, drobiem, owocami morza lub niemytymi owocami i warzywami, myj gorącą wodą z mydłem
  • po przygotowywaniu produktów, zawsze myj ręce mydłem i wodą

Paczkowane mięso, takie jak szynka i wędliny, mogą być bezpiecznie spożywane w czasie ciąży. Jeżeli masz ochotę na pepperoni czy prosciutto na pizzy, pamiętaj aby je upiec.

Ryby - które wybierać?

Kobiety ciężarne lub planujące zajść w ciążę, nie powinny spożywać ryb które mogą zawierać metale ciężkie. Są to:

  • rekin
  • miecznik
  • marlin

Powinnaś również ograniczyć ilość spożywanego tuńczyka do:

  • nie więcej niż 2 steków z tuńczyka tygodniowo (około 140 g gotowanych lub 170 g surowych) lub
  • 4 średniej wielkości puszek tuńczyka na tydzień (około 140 g po odsączeniu)

Wynika to z faktu, że tuńczyk zawiera więcej rtęci niż inne rodzaje ryb. Ilość rtęci, którą przyjmujemy z pożywienia, nie jest szkodliwa dla większości ludzi, ale może mieć wpływ na rozwijający się układ nerwowy dziecka. Kiedy jesteś w ciąży, powinnaś również unikać spożywania więcej niż 2 porcji tłustych ryb tygodniowo. Chodzi o łososia, pstrąga, makrelę i śledzie, ponieważ mogą one zawierać zanieczyszczenia, takie jak dioksyny i polichlorowane bifenyle (PCB). Pamiętaj, że tuńczyk nie wlicza się do tłustych ryb, dlatego możesz jeść tuńczyka (2 steki z tuńczyka lub 4 średniej wielkości puszki) poza maksymalną ilością 2 porcji tłustych ryb.

Owoce morza i surowe ryby - czy można?

Kobiety w ciąży lub planujące powiększenie rodziny - a także matki karmiące piersią i rodzice małych dzieci - powinny dokonywać świadomych wyborów dotyczących spożywania ryb i owoców morza. Są one dobrym źródłem białka, jodu i kwasów omega - 3. Ważne jest jednak, aby przyrządzać je w bezpieczny sposób. Dokładnie gotuj owoce morza. Te, które są surowe mogą zawierać pasożyty lub bakterie, w tym Listeria. Oznacza to, że powinnaś unikać:

  • sushi
  • sashimi
  • surowych ostryg
  • surowych małży
  • surowych przegrzebków
  • ceviche

Uważaj również na wędzone owoce morza: długie przechowywanie ich w lodówce może spowodować zakażenie Listeria.

Wątróbka i pasztety

Wszystkie rodzaje pasztetów mogą zawierać bakterie listeria, które mogą powodować listeriozę. Co więcej wątróbka zawiera duże ilości witaminy A, które mogą być niebezpieczne dla płodu. Dlatego powinnaś unikać tego typu produktów.

Co z orzeszkami ziemnymi?

Jeżeli nie jesteś uczulona, możesz jeść orzeszki ziemne lub żywność je zawierającą, na przykład masło orzechowe, w czasie ciąży. Najnowsze badania nie wykazały wyraźnych dowodów na to, że jedzenie orzeszków ziemnych w czasie ciąży wpływa na prawdopodobieństwo wystąpienia u dziecka alergii.

Kofeina

Wysoki poziom kofeiny może powodować, że dziecko będzie miało niską masę urodzeniową, co może zwiększać ryzyko problemów zdrowotnych w późniejszym życiu. Zbyt dużo kofeiny może również powodować poronienie. Kofeina naturalnie występuje w wielu produktach spożywczych, takich jak kawa, herbata i czekolada i jest dodawana do niektórych napojów bezalkoholowych i napojów energetycznych. Zielona herbata może zawierać taką samą ilość kofeiny jak zwykła herbata. Niektóre leki na przeziębienie i grypę także zawierają ten składnik. Nie musisz całkowicie rezygnować z kofeiny, ale nie powinnaś spożywać jej więcej niż 200 mg dziennie.

Przybliżona ilość kofeiny w jedzeniu i napojach wynosi:

  • jeden kubek kawy rozpuszczalnej: 100 mg
  • jeden kubek kawy nierozpuszczalnej: 140 mg
  • jeden kubek herbaty: 75 mg
  • jedna puszka coli: 40 mg
  • jedna 250 ml puszka napoju energetycznego: 80 mg
  • pół tabliczki zwykłej (ciemnej) czekolady: 25 mg
  • pół tabliczki mlecznej czekolady: 10 mg

Aby zmniejszyć spożycie kofeiny, zamiast zwykłej herbaty, kawy, coli i napojów energetycznych spróbuj bezkofeinowej herbaty i kawy, pasteryzowanego soku owocowego lub wody mineralnej.

Suplementy zawierające witaminę A

Wysoki poziom retinolu w postaci witaminy A, jest szkodliwy dla płodu. Dlatego unikaj wzbogaconej żywności i suplementów z witaminą A.