Domowe sposoby na poranne mdłości w czasie ciąży

25.08.2019
Aktualizacja: 26.08.2019 11:45
Domowe sposoby na poranne mdłości

Poranne mdłości dotykają 8 na 10 kobiet ciężarnych. Są one bardzo powszechnym zjawiskiem, wynikającym z wysokiego poziomu hormonów ciążowych. Sprawdź, jak sobie z nimi radzić.

Dla niektórych kobiet jest to jedynie awersja do jedzenia – silna reakcja na niektóre zapachy lub smaki. Dla innych to okresowe uczucie mdłości, często osiągające szczyt rano i zanikające po obiedzie. Natomiast dla niektórych jest to przytłaczające uczucie, które trwa przez cały dzień, a nawet potrafi obudzić w nocy.

Skąd biorą się poranne mdłości?

To, co powoduje poranne mdłości, nie jest do końca jasne. Uważa się jednak, że rolę odgrywają zmiany hormonalne zachodzące podczas trwania ciąży. Rzadko ciężkie i uporczywe nudności lub wymioty mogą być spowodowane stanem chorobowym niezwiązanym z ciążą — takim jak choroba tarczycy lub wątroby.

Jak długo utrzymują się poranne mdłości?

Nudności zwykle zaczynają się w piątym lub szóstym tygodniu ciąży i mogą być najgorsze pod koniec trzeciego miesiąca. Objawy zwykle znikają na początku drugiego trymestru, ale u 15 do 20 procent kobiet mogą trwać dłużej. Nieważne, jak długo trwają, istnieje kilka sposobów na mdłości, które nie wymagają wizyty u lekarza. Oto kilka domowych sposobów, które pomogą ci przetrwać nudności.

1. Wprowadź do diety imbir

Imbir to popularny naturalny środek, powszechnie stosowany w zapobieganiu nudnościom. Jest on bezpieczny dla większości osób. Jednak może być konieczne ograniczenie spożycia imbiru, jeśli masz skłonność do niskiego ciśnienia krwi, niskiego poziomu glukozy we krwi lub jeśli bierzesz leki rozrzedzające krew. Chociaż istnieje tylko niewielka liczba badań dotyczących stosowania imbiru wśród ciężarnych, te przeprowadzone na zdrowych kobietach w ciąży zgłaszają niskie ryzyko działań niepożądanych. Spróbuj imbirowej herbaty, gumy do żucia lub imbirowych przetworów.

2. Jedz częściej i mniej

Brak jedzenia może pogorszyć nudności. Aby uniknąć nudności, próbuj mniejszych, częstszych posiłków zamiast jedzenia trzech dużych porcji każdego dnia. Aby złagodzić nudności rano, trzymaj krakersy, suchy chleb lub płatki zbożowe obok łóżka, abyś mogła zjeść ich niewielką ilość zaraz po przebudzeniu.

3. Unikaj pewnych produktów

Staraj się unikać tłustych i ciężkich potraw, bardzo słodkich produktów, pikantnych przypraw i produktów wzdymających. Ciąża to nie czas na wypróbowanie nowej indyjskiej restauracji obok domu. Kobiety często zgłaszają, że pokarmy bogate w białko, te o słonym smaku, produkty niskotłuszczowe lub suche (na przykład orzechy, krakersy, tosty i płatki zbożowe) rzadziej powodują nudności. Możesz także zwalczyć mdłości podczas posiłków, spożywając osobno żywność i napoje (unikaj picia napojów podczas jedzenia).

4. Eliminuj potrawy o bardzo silnym zapachu

Jedną z najprostszych rzeczy, jakie możesz zrobić, jeżeli cierpisz na poranne nudności, jest unikanie czynników środowiskowych, zwłaszcza silnych zapachów. Trzymaj się z dala od dymu papierosowego, perfum i wszystkiego, co wydaje się na ciebie wpływać negatywnie. Jeśli chodzi o gotowanie, sprawdź, czy ktoś inny może przygotować jedzenie. Jeśli robisz to sama, otwórz okna, aby zminimalizować nieprzyjemne zapachy.

5. Zastosuj aromaterapię

Aromaterapia, zwłaszcza z użyciem miętowego olejku, to kolejna alternatywa, która może pomóc w zmniejszeniu nudności. Ten orzeźwiający zapach może mieć korzystne działanie, dlatego warto zapalać w domu świeczki lub kominki zapachowe. Podobne działanie może mieć popijanie filiżanki herbaty miętowej.

6. Spróbuj wypić szklankę wody z cytryną

Zapachy cytrusowe, takie jak świeżo pokrojona cytryna, limonka czy pomarańcza, mogą pomóc zmniejszyć nudności u kobiet w ciąży. Krojenie cytryny lub zwykłe obieranie jej ze skórki może działać w podobny sposób, ponieważ pomaga uwolnić olejki eteryczne w powietrze. Fiolka olejku z cytryny do wąchania w trakcie nudności może być praktyczną alternatywą do stosowania, gdy jesteś poza domem.

7. Pomocna może okazać się witamina B6

Witamina B6 jest coraz częściej zalecana jako alternatywne leczenie dla kobiet w ciąży, które wolą unikać leków przeciw nudnościom. Kilka badań donosi, że suplementy witaminy B6, znanej również jako pirydoksyna, skutecznie zmniejszają nudności w czasie ciąży. Dawki witaminy B6 do 200 mg dziennie są ogólnie uważane za bezpieczne w czasie ciąży i praktycznie nie powodują żadnych skutków ubocznych. Jednak witaminę B6 stosuj tylko po konsultacji z lekarzem.

8. Nie kładź się po jedzeniu

Niektóre kobiety częściej doświadczają refluksu lub mają mdłości, jeśli położą się w ciągu 30 do 60 minut po posiłku. Dlatego nie kładź się tuż po jedzeniu, zamiast tego wygodnie usiądź lub wybierz się na spacer.

9. Nie zapominaj o aktywności fizycznej

Niektóre kobiety uważają, że ćwiczenia pomagają w niwelowaniu nieprzyjemnych objawów. Spróbuj wybrać się na spacer w ciągu dnia, popływać lub dołączyć do lekcji jogi dla ciężarnych. Pamiętaj: zdecydowanie zaleca się ćwiczenia w czasie ciąży, ale zawsze skonsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem nowego rodzaju ćwiczeń lub radykalnym zwiększeniem poziomu aktywności.

Kiedy zobaczyć się z lekarzem?

Niewielka liczba kobiet w ciąży doświadcza stanu, w którym ciągłe wymioty prowadzą do silnego odwodnienia wymagającego pomocy lekarskiej. W takich wypadkach kobiety otrzymują dożylne płyny i leki, pod opieką specjalisty w szpitalu.

Zgłoś się do lekarza, jeżeli:

  • Nie możesz przyjąć jedzenia lub napojów przez ponad 12 godzin
  • Widzisz u siebie oznaki odwodnienia, takie jak rzadkie oddawanie moczu, ciemne zabarwienie moczu i zawroty głowy podczas stania
  • Wymiotujesz wiele razy w ciągu jednego dnia, szczególnie jeśli w wymiocinach jest krew
  • Odczuwasz ból brzucha i miednicy lub skurcze
  • Zauważyłaś znaczną utratę masy ciała